رقابت ۱۲ تیم دانشجویی در ارائه نوآورترین ایده در حوزه رفع چالش‌های اجتماعی

در مرحله نهایی رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی ۱۲ تیم در حضور داوران از ایده‌های نوآورانه خود در حوزه‌های اجتماعی دفاع کردند و در نهایت ۳ ایده برتر انتخاب می‌شوند.

به گزارش سینا؛ محمد رسولی دبیر جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) در حاشیه آیین اختتامیه رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است،  در گفت و گو با ایسنا، “جانا” را یک جریان نوآورانه بهبود زندگی توصیف کرد و گفت: اولین جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد در اردیبهشت سال گذشته برگزار و فراخوان آن در آبان ماه سال گذشته منتشر شد.

وی افزود: از آنجایی که تلاش شده است جریان جانا و نوآوری اجتماعی یک جریان زایشی باشد،  در کنار رویداد اصلی، دو رویداد جانبی مسابقه نوآوری اجتماعی دانش آموزی و رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی را تعریف کردیم.

رسولی رویداد امروز نوآوری اجتماعی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد را اختتامیه رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی  دانست که به همت بنیاد تعالی زندگی اجتماعی، خانه خلاق دال، معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

دبیر جایزه نوآوری اجتماعی با اشاره به روند برگزاری این رویداد با تاکید بر اینکه برگزاری رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی از آذر سال گذشته کلید خورد، اظهار کرد: فراخوان این رویداد در دی ماه منتشر شد و در فروردین و اردیبهشت سال جاری غربالگری ایده‌های ارسالی انجام شد. قرار بود اختتامیه این رویداد در خرداد سال جاری باشد که به دلیل سانحه هلی کوپتر و شهادت رئیس جمهور، برگزاری آن به تعویق افتاد.

وی اضافه کرد: در رقابت دانشجویی ۳۷۰ طرح از سوی تیم‌های دانشجویی ارسال شد و در داوری مرحله اول ۸۰ طرح و در غربالگری مرحله دوم ۳۶ طرح پذیرش شدند.

رسولی با بیان اینکه در مرحله سوم طرح ۱۲ طرح به داوری مرحله نهایی راه یافت، گفت: امروز در مرحله نهایی این رویداد که از روز شنبه ۶ مرداد آغاز به کار کرد، ۳۶ طرح منتخب حضور دارند و تیم ها از شهرهای مختلف کرمانشاه، سراوان، خوزستان، گیلان، اصفهان و بوشهر و یزد و غیره هستند. برای تیم‌ها دو کمپ آموزشی برگزار کردیم که یکی از آنها روز گذشته برگزار شد.

دبیر جایزه نوآوری اجتماعی، برگزاری ۸ میز خدمت تخصصی منتورینگ را از دیگر بخش های مرحله نهایی این رقابت نام برد و ادامه داد:  امروز بخش دمودی برگزار می‌شود و طی آن ۱۲ تیم منتخب ایده‌های خود را در حضور داوران معرفی می‌کنند و در نهایت ۳ تیم به عنوان تیم‌های برتر انتخاب و تندیس جانا به آنها اعطا خواهند شد.

وی زمان برگزاری اختتامیه و معرفی تیم های برتر را ساعت ۱۲ امروز با حضور دکتر خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم، اعلام کرد و افزود: طرح‌های ارسالی در این رویداد رقابتی همگی طرح‌های دقیق نوآوری اجتماعی هستند که امروز از ما درخواست جدید سرمایه دارند. این طرح‌ها اجرا و پیاده سازی شده اند.

رسولی، اظهار کرد: طرح‌های پذیرش شده در حوزه‌هایی چون محیط زیست، بازیافت پسماند،  ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی، اشتغال، کارتن خواب و اعتیاد بوده و همگی این طرح ها یا ایده‌های نوآوری اجتماعی و یا در حوزه کسب و کار اجتماعی بوده است. الزام ما در پذیرش طرح‌ها این بود که طرحی که حاوی نوآوری اجتماعی نباشد در داوری اولیه حذف خواهد شد.

وی تعریف نوآوری را ارائه راه حل‌های جدیدی دانست که مساله درک کرده و بهتر از شیوه‌های قبل مرتفع می کند و یادآور شد: این طرح‌ها می‌توانند اثرگذاری بیشتر و پایدارتر در جامعه داشته باشند. بر این اساس شاخص‌های ارزیابی طرح‌ها شامل شاخص‌های تیمی، کسب و کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا