آشنایی دانشجویان و دانش آموزان با «ویرایش ژنوم و رویکرد ژن درمانی»

پانزدهمین دوره مدرسه تابستانی بین‌المللی پژوهشگاه رویان، یکم تا چهارم مردادماه جاری با حمایت ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی در حال برگزاری است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پانزدهمین دوره مدرسه تابستانی بین‌المللی این مرکز پژوهشی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری با موضوع ویرایش ژنوم: قدرت شگفت‌انگیز DNA و با رویکرد ژن‌درمانی و درمان سرطان برای دانشجویان، استادان دانشگاه و متخصصان رشته‌های مرتبط و با سخنرانی اساتید برجسته ملی و بین‌المللی به صورت حضوری در حال برگزاری است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، شرکت رویان آتی تک فارمد و مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان، حامیان اصلی پانزدهمین دوره مدرسه تابستانی رویان هستند.

درک بهتر از مهندسی ژنتیک، مفهوم و ویرایش ژن، ابزارهای ویرایش ژن، همانندسازی مولکولی از جمله محورهای اصلی برگزاری این دوره تابستانه است.

همچنین در این دوره موضوع ویرایش ژنوم: هنر تغییرات مولکولی، روش‌های ویرایش ژن (کریسپر، تلن و…)، مدل‌سازی حیوانی برای بیماری‌ها، اخلاق پزشکی در حوزه ویرایش ژن و چالش‌های پیش‌رو، نوید ویرایش ژن در پزشکی، ژن‌درمانی سرطان، ژن‌درمانی سایر بیماری‌ها،‌ واکسن‌های دی ان‌ای و آر ان ای، ویرایش ژنوم در فناوری و کشاورزی، ویرایش ژنوم گیاهان و بیوتکنولوژی کشاورزی از دیگر مواردی است که دراین دوره آموزش داده می شود و دانش آموزان با این موضوعات آشنا می شوند.

تدریس ۱۵ استاد داخلی و بین المللی در این دوره

امیر امیری یکتا، دبیر علمی پانزدهمین مدرسه تابستانه پژوهشگاه رویان با بیان اینکه این مدرسه از سال ۱۳۸۹ و با ایده دکتر بهاروند با محوریت بیولوژی تکوین شروع به فعالیت کرده است، گفت: مخاطبان این دوره علاقه‌مندان به حوزه زیست پزشکی هستند.

 دبیر علمی پانزدهمین مدرسه تابستانه رویان گفت: با توجه به رسالت پژوهشگاه رویان، تمرکز این دوره از مدرسه تابستانی رویان بر موضوعات جذاب با چشم انداز درمانی است. در این دوره چهار روزه به صورت تئوری و عملی برای درک بهتر از مهندسی ژنتیک، ویرایش ژنوم، کاربردهای ژنتیک و ویرایش ژنوم در صنعت کشاورزی بررسی خواهد شد و اساتید آخرین یافته های علمی مربوطه را در اختیار شرکت کنندگان می گذارند.

دبیر علمی این رویداد، ضمن اشاره به اینکه در این دوره ۱۵ استاد داخلی و بین‌المللی تدریس می کنند، افزود: علاوه بر آموزش‌های تئوری، کارهای عملی تخصصی مرتبط با محورهای ذکر شده در این مدرسه برگزار می شود.

وی افزود: به موازات برگزاری دوره‌های تدریس و کارگاه‌های عملی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، یک روز نیز برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حیطه اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا