توسعه همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و پژوهشکده سرطان معتمد

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک زمینه بهره‌مندی طرفین از امکانات آموزشی، پژوهشی یکدیگر و طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری مشترک را فراهم کردند.

به گزارش سینا از روابط عمومی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، این تفاهم نامه با توجه به ضرورت همفکری و همکاری سازنده مراکز علمی پژوهشی کشور و در راستای پیشبرد اهداف و مأموریت های آموزشی و تحقیقاتی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران(وابسته به جهاددانشگاهی) به امضای دکتر رامین صرامی فروشانی، رییس پژوهشکده و دکتر حسین شاهسوارانی، سرپرست مرکز رسید.

طرفین تفاهم نامه متعهد شده‌اند حداکثر تلاش خود را در جهت استفاده از راهکارهای مشترک در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و نیل به کارآمدی موثر در نظام سلامت کشور مبذول کنند.

زمینه های همکاری پژوهشکده سرطان معتمد و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این تفاهم نامه چهار ساله، بهره‌مندی طرفین از امکانات آموزشی پژوهشی یکدیگر و طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مشترک با توجه به تخصص های دو مرکز است.

ارتقای توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی طرفین، طراحی، توسعه و اجرای تحقیقات مشترک در راستای اسناد راهبردی و محصولات آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، استفاده از فرصت ها و ظرفیت‌های طرفین در ارتقای کمی و کیفی فرآیندهای  آموزشی، پژوهشی و فناوری، حمایت و همکاری مشترک در مسیر تجاری سازی و ایجاد ثروت از ایده‌ها، محصولات و خدمات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آزمایشگاهی و توانمندی های طرفین، اهم موضوعات مورد توافق پژوهشکده و مرکز در این تفاهم نامه را تشکیل می دهند‌.

دکتر صرامی فروشانی، رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در مراسم امضای این تفاهم نامه که در محل پژوهشکده برگزار شد با اشاره به جایگاه ویژه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران  به عنوان یکی از سرمایه های ارزشمند کشور و جهاد دانشگاهی گفت: مرکز علاوه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل بسیار خوب، واجد ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است که به ثمر نشستن آنها می‌تواند منشأ. تحولاتی بزرگ در مرکز و حوزه زیستی جهاد دانشگاهی باشد.

وی حضور دکتر شاهسوارانی در جایگاه رهبری علمی مرکز را فرصتی بزرگ برای توسعه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که دانش علمی و فنی و حسن مدیریت دکتر شاهسوارانی می تواند زمینه بلوغ و ظهور استعدادهای نهفته مرکز را فراهم کند.

صرامی فروشانی با اشاره به ظرفیت های شبکه گسترده واحدها و پژوهشکده های تخصصی جهاد دانشگاهی گفت: تعاملات و همکاری های خوبی بین مراکز جهاد  وجود دارد ولی هنوز به حد شایسته این نهاد ارزشمند مولود انقلاب نرسیده است. خدا را شاکریم که با حسن عنایت دکتر شاهسوارانی و همکاران محترم مرکز،  همکاری جامع، بلندمدت و گسترده‌ای بین پژوهشکده سرطان معتمد و مرکز کلید خورده که ان‌شاءالله با همکاری خوب طرفین به هم افزایی ظرفیت ها و توانمندی های دو مجموعه منجر شده و الگویی برای همکاری واحد‌های دیگر جهاد دانشگاهی باشد.

رییس پژوهشکده سرطان معتمد در پایان تاکید کرد که تفاهم نامه مشترک پژوهشکده و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در حد یک کاغذ و تشریفاتی نیست و همین الان هم یک پروژه پیچیده مشترک با مشارکت شخص دکتر شاهسوارانی و جمعی از همکارانشان در دستور کار دو مجموعه است که ان‌شاءالله طی چند ماه آینده به تولید یک محصول ارزشمند دارویی منجر خواهد شد.

دکتر شاهسوارانی، سرپرست  مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران هم با تقدیر از رویکرد ماموریت گرا و نیازمحور پژوهشکده سرطان معتمد که رفع یکی از نیازهای اساسی کشور در حوزه سلامت را دنبال می‌کند اظهار داشت: پیشبرد ماموریت‌های پژوهشکده در عین حال نیازمند تحقیقات علوم پایه در حوزه هایی نظیر ژن درمانی و استفاده از فرآیندهای درمانی نوین در پزشکی شخصی است که در این راستا، ظرفیتهای خوبی در امتداد و تکمیل هم در پژوهشکده و مرکز وجود دارد. بر این اساس همگرایی و همکاری سازنده دو مجموعه می تواند کاملا در مسیر منافع هر دو مجموعه باشد.

وی  در پایان با بیان این که با توجه به روحیه همکاری دکتر صرامی و شبکه گسترده واحدها و مراکز پژوهشی جهاد دانشگاهی دور از ذهن نیست که کنسرسیومی با حضور سایر پژوهشکده های جهاد دانشگاهی شکل بگیرد و به زودی زود، ثمرات این همکاری را در دستیابی به محصولاتی که درد و رنج بیماران را کاهش می دهد جشن بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا