انتشار کتاب «پرسش؛ بنیان اندیشه و آگاهی» در جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی

به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، کتاب«پرسش؛بنیان اندیشه و آگاهی » و پرسش و پرسش گری در نظام تعلیم و تربیت،  تالیف دکتر خسرو کنعانی، در تابستان ۱۴۰۳ منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:« تقویت روحیه پرس‌شگری در نظام آموزشی در کشور می تواند آینده کشور را از جهات مختلف تضمین نمایند. تبدیل کلا سهای آموزشی از مکانی برای گفتن و شنیدن و به خاطر سپردن به محلی برای گف تگو و تبادل نظر و از همه مهمتر محلی برای پرسیدن می تواند روش موثری برای این تضمین باشد. همچنین تقویت روحیه پرسش‌گری و نقد در تعلیم و تربیت، زمین هساز تربیت فرزندانی خلاق، مبتکر و نوآور خواهد بود.

بنابراین فرآیندهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت را باید طوری طراحی کرد که مسیر دوطرفه و تعاملی بین معلم و متعلم را که در آن معلم نقش راهنما و هدایتگر دارد، تحقق بخشید تا از این طریق بستری را آماده شود که فراگیر بتواند بدون ترس با اعتماد به نفس پرسش‌های خود را مطرح نماید؛ چرا که اگر مسئله اعتماد به نفس دانش آموزان حل شود، مسائل دانشی آن ها نیز حل خواهد شد. بنابراین سیستم آموزشی شامل خانواده، ساختار آموزشی، معلم، مدرسه و جامعه باید با فرصت دادن به فراگیران برای طرح پرس شهای خود زمینه را برای اندیشیدن و تفکر خلاق آن ها فراهم سازد تا شرایط برای تربیت انسان های متفکر و خلاق فراهم شود».

همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب تصریح شده است:«آنچه امروز از نظامهای آموزشی دریافت می شود این است که اکثرسیستم‌های آموزشی ما از روش‌های القایی بهره می برند تا از روشهای اقناعی. اصولاً در نظام آموزشی ما بخصوص در رو شهای تدریس، پرسش‌گری و خلاقیت جایگاه چندان مطلوبی ندارد. آشنایی با مفاهیم پرسش و پرسش‌گری و اهمیت تقویت این روحیه در نظام آموزشی و همچنین بررسی موانع مهم پرسش‌گری و خلاقیت در آموزش، آشنایی با تکنیک‌های پرسش‌گری و خلاقیت و نقش آن در یادگیری فراگیران می‌تواند مسیر آموزش و تعلیم و تربیت را به سمتی هدایت کند که زمینه مناسبی برای تربیت انسان پرسش‌گر و مطالبه‌گر در جامعه فراهم شود».

گفتنی است، خسرو کنعانی، دانش آموخته دکتری مطالعات برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز و معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی است.

این کتاب در 4 فصل، 153 صفحه، در قطع وزیری، به قیمت 600000 ریال توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و به تهیه کنندگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی  در تیرماه 1403 منتشر و روانه بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا