چرخه اصلی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مرکز رشد

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل دوره پیش رشد، رشد و خروج از مرکز رشد را چرخه اصلی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در مرکز رشد عنوان کرد و گفت: رعایت این چرخه در مرکز رشد ضروری است.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسام رسولی، در نشست هم‌اندیشی با مدیران شرکت‌های مستقر در مرکز رشد فراوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مدیریت مرکز رشد واحد را در ایجاد مرکزی قوی و ایده‌پرداز مطلوب ارزیابی کرد و افزود: دوره پیش رشد، رشد و خروج، سه مرحله ای است که مراکز رشد باید آن را طی بکنند که به نظر می‌رسد این سه روند به صورت مطلوب در مرکز رشد واحد، بدلیل برخی مسایل و مشکلات رعایت نشده است که باید این روند بازنگری شده و در این خصوص برنامه‌ریزی لازم به عمل آید.

وی امکانات و شرایط مراکز رشد جهاددانشگاهی را با مراکز رشد سایر سازمان‌ها متفاوت دانست و عنوان کرد: به لحاظ برخورداری مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری از مکانات و شرایط مناسب، جهاددانشگاهی نیز باید مزیت خاص خودش را داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، افزود: ضروری است با استراتژی و برنامه‌های راهبردی مناسب، با ارائه خدمات مطلوب، زمینه پرورش ایدها را فراهم نماییم .

رسولی، تیم‌سازی اصولی را لازمه توسعه و موفقیت شرکت‌های مستقر در مرکز رشد عنوان کرد و گفت: در صورتی که تیم‌سازی به طور مناسب اتفاق نیافتد و تخصص های لازم در این شرکت‌ها موجود نباشد و یا تیم بصورت صوری تشکیل شده باشد رشد مناسب اتفاق نمی افتد.

وی با تاکید بر اینکه در تیم سازی چند تخصص ضروری باید در تیم باشد؛ تصریح کرد: این تخصص های عبارت از نوآوری کننده فنی و تخصصی، کارآفرینی، مدیر و بازاریاب و پشتیبانی عمومی است و اینکه یک نفر بتواند همه این تخصص ها را داشته باشد امکان پذیر نیست.

 رسولی ادامه داد: جهاددانشگاهی واحد های فناور را در طول 5 سال حمایت و پشتیبانی می کند و انتظار این است که بعد از 5 سال این واحد های فناور تبدیل به حمایت کننده و پشتیبان جهاددانشگاهی در ارتقاء زیست بوم فناوری باشند .

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: در دنیا شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد، دارای متد مناسبی است؛ سعی می‌کنیم در جهاد دانشگاهی نیز این متد را پیاده سازی نماییم و در مرحله بعد در کنار مرکز رشد، مرکز خدمات کسب و کار ایجاد کرده مراکز مارکتینگ و امورات اداری و حقوقی را نیز فعال نماییم.

رسولی، تسهیلات و نقدینگی را یکی از زنجیره‌های اصلی در چرخه فعالیت مراکز رشد دانست و گفت: با توجه به اختیارات معرفی وام تبصره ۱۸ در جهاد دانشگاهی درآینده نزدیک، این تبصره، فرصت مناسبی حمایت از واحد های فناور است.

دکتر اوچی اردبیلی، رئیس مرکز رشد فراوری‌های گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اردبیل نیز دراین نشست هم‌اندیشی بر ضرورت پیگیری مستمر مسائل و مشکلات شرکت‌های مستقر در مرکز تاکید کرد و افزود: با توجه به تقاضای ۱۱ شرکت برای استقرار در مرکز رشد واحد و انجام  داوری، 9 شرکت از این تعداد با ایده‌های جدید در مرکز رشد مستقر خواهند شد و به زودی فضای فیزیکی مرکز رشد نیز افزایش خواهد یافت.

وی بر توانمندسازی شرکت‌های مستقر تاکید کرد و گفت: در راستای توانمندسازی این شرکت و حل برخی مشکلات از قبیل، پروپزال نویسی، آشنایی با روند اخذ مجوزهای لازم و …، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دیگر می‌توان در این راستا قدم برداشت.

اوچی اردبیلی، از برگزاری سه جلسه داخلی در ۶ ماه گذشته با اعضای مرکز رشد خبر داد و گفت: شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، کسب رتبه فناور برتر، اخذ مجوز  trlتوسط یکی از شرکت‌ها، اخذ مجوز سیب سلامت ، اخذ کد اخلاق پزشکی توسط برخی از شرکت‌ها و خروج ۳ شرکت از مرکز و برنامه‌ریزی برای ورود ۹ شرکت به مرکز رشد از جمله فعالیت‌هایی است که در مرکز رشد جهاد دانشگاهی انجام شده است.

 وی ادامه داد: برگزاری رویدادها، کارگاه‌ها، بازدیدها در راستای توانمندسازی شرکت های مستقر، حضور در نمایشگاه‌های مختلف به ویژه در نمایشگاهی در منطقه قفقاز، برگزاری رویداد سه روزه گردشگری، رویداد دورهمی، صندلی تجربه، برگزاری کارگاه هایی از قبیل، آشنایی با قوانین مالیاتی، برندسازی، شبکه سازی دیجیتال، و مارکتینگ، طراحی پنل انتقال تجربه، جلسه با صندوق پژوهش، و  … از جمله برنامه های پیش بینی شده در این مرکز می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا