دکتر ایمانی خوشخو در گفت و گو با سیناپرس عنوان کرد:
ارتقا سینمای ایران از مسیر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی

رییس پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: یکی از مهمترین عناصری که همواره در آسیب شناسی فیلم، سریال‌های ایرانی و ریشه یابی بحران مخاطب مورد اشاره و تأکید بوده ضعف فیلمنامه نویسی است.

دکتر  محمد حسین ایمانی خوشخو درگفت و گوی اختصاصی با سیناپرس با اشاره به برگزاری اولین دوره استارت آپی فیلمنامه نویسی در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: برگزاری این کارگاه ها در واقع نوعی وام گیری از استارتاپ‌های حوزه‌های مختلف فناوری است که به رشد، توسعه خلاقیت و نوآوری در ارتباط با تکنولوژی کمک میکند و به کارآفرینی و توسعه سینما می انجامد؛ از سویی دیگر این رویداد نخستین بار است که در این قالب و با شعار حمایت از «جوانه‌های خلاقیت » برگزار خواهد شد، تا بتواند برای فرهنگ و هنر کشور تولید محتوا کند. رویکرد ما براین است که این رویداد بصورت مستقل، با موضوعات متنوع برگزار شود و با حذف واسطه تسهیل گری های موثری در این حوزه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شاید سینما را بتوانیم یکی از قدیمی ترین شکل اقتصاد خلاق و دانش بنیان بخوانیم که با یک ایده اولیه برای جلب توجه مخاطب و گیشه شروع می شود و طی مراحلی به دستاورد‌هایی در صنعت و اقتصاد سینما و فرهنگ دست می یابد ادامه داد: برای اولین بار در، یک تیم استارتاپی مستقل، متشکل از هنرمندان عرصه سینما، تلویزیون و متخصص در زمینه رویدادهای نوین از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، اقدام به طراحی رویدادی کرده اند که در آن موضوعاتی همچون آموزش و تجربه در محیط حرفه ای، توانمندسازی فیلمنامه نویسان و افزایش مهارت های حرفه ای و روزآمد، مورد توجه قرار گرفته اند.

تبدیل ایده های کوتاه به طرح های حرفه ای

رییس پارک علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی افزود: در رویداد فیلمنامه نویسی، ایده‌های کوتاه و خلاقانه شرکت گنندگان پذیرفته شده و به شکل کارگروهی و با همراهی و راهنمایی اساتید و نویسندگان برجسته کشور در مقام مربی و منتور به طرح های حرفه ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال بدل شده و در انتها به شتاب دهندگانی چون تهیه کنندگان، کارگردانان و مسئولان پلتفرم‌های ویدیویی، سینما و تلویزیون ارائه خواهد شد.

دکتر ایمانی خوشخو وجود و تداوم  این رویدادها در حوزه هنر، فیلم و سریال را همراه با چند کارکرد مهم دانست و ادامه داد: در این گونه رویدادها شناسایی، تجمیع و حمایت از استعدادهای جوان و خلاقی که صاحب ایده‌های تازه و بکر هستند اما کسی و یا سازمانی را برای حمایت خود و نشان دادن دستاوردهای خود نمی شناسند کمک کننده خواهد بود چرا که ایجاد ظرفیت و امکانی برای دریافت و ثبت ایده‌ها، اولین گام در بهره وری از این امکان بالقوه، پنهان و پراکنده است که مانع از هدر رفتن سرمایه‌ها خواهد شد.

وی افزود: صاحبان ایده در مراودات و مواجهه مستقیم و رودرو با هم میتوانند به خلق ایده‌های جمعی دست بزنند و در یک هم افزایی هدفمند ایده‌های بزرگی را خلق و پرورش دهند بنابراین این رویداد میتواند زمینه شکل گیری همکاری‌های مستمر میان اعضا و یا اساتید را فراهم آورد. از این رو برخی ایده‌های ناب و بکری که در این مسیرپدید می آید توسط افراد باتجربه و پیشکسوت تبدیل به یک متن بدیع و در نهایت به ساخت و تولید اثری ماندگار خواهد شد.

رییس پارک علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی با اشاره به اینکه این فرآیند می تواند به عنوان یک پارک  مجازی به کانونی برای ارتباط وجذب ایده‌های خلاق ملی و بین المللی تبدیل شود افزود: حوزه نویسندگی و فیلمنامه نویسی بخوبی ظرفیت همکاری مجازی و از راه دور را دارد. ضمن اینکه سینمای ایران یک از معتبرترین جریان‌های هنری جهان است.

دکتر ایمانی خوشخو با اشاره به تقاضای مستمر تهیه کنندگان در این حوزه گفت: این اتفاق می تواند نیاز به تاسیس مشاغل خدمات حرفه‌ای، بازاریابی طرح و فیلمنامه و یا حتی قبول سفارش و یا راهنمایی و اصلاح متون مورد نیاز سازمان‌ها و تهیه کنندگان را رفع کند و از سویی دیگر در بازار هنر برای سینما وتلویزیون و پلتفرم‌های ویدیویی به رسمیت شناخته شود و همه اصناف و حرفه‌های مرتبط از برکات آن بهره ببرند.

رویکرد شرکتهای خلاق عملگراست

وی یکی دیگر از کارکردهای این الگو را نزدیک کردن سینمای ایران به استانداردهای جهانی دانست و نتیجه آن را ارتقا سینمای ما در سطح بین المللی و حضور در بازار فیلم و جشنواره‌های بین المللی دانست و تصریح کرد:  شرکت‌های خلاق و دانش بنیان غالباً رویکردی عملگرا دارند و روی مشکلات موجود و گلوگاه‌هایی که راه ارتقا کیفی و مطلوب یک محصول کار میکنند و برای برون رفت از آن راهکار عملی ارائه میدهند. بنابراین یکی از نکات مهمی که باید در ارتباط با این ایده مورد توجه قرار بگیرد استمرار آن است به طوری که زمینه تبدیل به «جنبش ایده پردازی» را شاهد باشیم.

رییس پارک علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی گفت: متأسفانه اکثر امکانات از جمله آموزشگاه های سینمایی و استادهای خوب در تهران متمرکز هستند و با وجود علاقه و استعدادهای زیادی که در شهرستان ها و حتی خارج از مرزهای کشور وجود دارد، آنها نمی توانند قابلیت های خود را در حوزه فیلمنامه نویسی یا فیلمسازی پرورش دهند، بنابراین برگزاری این رویداد‌ به شناسایی و جمع آوری ایده‌های گوناگون و متنوعی منجر خواهد شد که هر کدام جرقه ای برای درخشیدن و ستاره شدن است.

دکتر ایمانی خوشخو ادامه داد: در شیوه کلاسیک و سنتی، نویسنده شش ماه ُکنج خانه اش مینشیند و فیلمنامه اش را مینویسد، بعد از غار خودش بیرون می آید و دنبال تهیه کننده یا کارگردان راه میافتد تا ببیند آیا فردی یا نهادی تمایل دارد فیلمنامه‌اش را بسازد یا نه؟ اما در رویداد فیلمنامه‌نویسی در یک بازه زمانی کوتاه (۳روز) افراد گرد هم جمع میشوند و زیر نظر اساتید صاحب نام این رشته، پس از مطرح کردن ایده شان، متوجه بازار عرضه و تقاضای اثرشان خواهند شد و به این نتیجه خواهند رسید که ایده شان در چه قالبی میتواند ساخته شود؟ آیا در سینما و تلویزیون  ایران قابل عرضه است یا خیر؟ آیا تهیه کننده یا سرمایه گذاری مایل است آن اثر را بسازد؟ ژانر و فضای فیلمنامه شان را به درستی میشناسند یا نه ؟

وی با اشاره به اینکه در این رویداد شرایطی فراهم است تا نویسندگان بتوانند با طیف وسیعی از تهیه کنندگان و مدیران سینمایی دور یک میز بنشینند و به گفتگو بپردازند اظهار کرد: افراد با شناختن توانایی دیگر افراد متخصص این حوزه با یکدیگر وارد گفتگو میشوند و تعامل ایده و طرح صورت میگیرد. شاید هم به قراردادی جهت ساخت اثر منتج شود. همچنین کارآفرینی و کسب روحیه «کار تیمی» از دیگر دستاوردهای این رویداد است، چون ذات اینگونه رویدادها به صورتی است که برنامه‌ها تیمی و گروهی پیش می رود.

عدم توانایی ارائه موثر یک ایده، چالش مهم سینمای ماست

رییس پارک علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی با تاکید بر اینکه یادگیری شیوه ی «ارائه» درست فیلمنامه و جذب سرمایه گذار یکی از دستاوردهای مهم این رویداد است گفت: عدم توانایی ارائه موثر یک ایده از چالش های مهم سینمای ماست که می تواند گاهی یک ایده جذاب و حرفه ای را با شکست مواجه کند.

دکتر ایمانی خوشخو گفت: این رویداد پس از یک سال کار مطالعاتی و مشاوره با اساتید مختلف و نیز بررسی چالش‌های موجود توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اجرا خواهد شد امیدواریم که  با حمایت مسئولین محترم در این سال که عنوان دانش بنیان را هم بر خود دارد به ثمر نشیند و ما شاهد حرکت شایسته ای در جهت پیوند شرکت‌های خلاق و دانش بنیان با روند جاری فیلم و سینما باشیم. قطعا در پایان این رویداد، بعد از رقابت شرکت کنندگان و مشخص شدن آثار شاخص، این اثار توسط برخی از نهادها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا