راه‌اندازی 9 مرکز هم‌آفرینی طی پنج ماه اخیر

با حمایت دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دومین نشست توسعه مراکز هم‌آفرینی در چهار حوزه زنجیره پلی یورتان، کشاورزی هوشمند، صنعت بتن و ساختمان سازی و مبدل های حرارتی و برودتی برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از اهدافی که از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌بنیان کردن صنایع دنبال می‌شود، اجرای پروژه توسعه مراکز هم‌آفرینی است تا در قالب آن از ظرفیت‌های بلااستفاده مانده صنایع و شرکت‌های بزرگ برای توسعه فناوری و تولید محصولات جدید بهره‌برداری شود.

پروژه ایجاد مراکز هم آفرینی برآمده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در سال گذشته تصویب شد. طبق این قانون مقرر است مراکزی با عنوان مراکز هم آفرینی از سوی شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولیدمحور که می‌توانند به رشد اقتصادی دانش‌بنیان کشور کمک کنند شکل بگیرند .

دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری عهده دار این هدف معاونت است.

نخستین مرکز هم‌افرینی حوزه پتروشیمی 

شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیانات‌ها در ایران و خاورمیانه است. این شرکت در سال 1381 تاسیس شد.

این شرکت در سال 1399 اقدام به ثبت سه محصول جدید با نام‌هایKLM-100B  KHR-45 و KMT-10  در سامانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری کرد. تولید این محصولات پس از انجام مطالعات بازار و گذراندن سطوح نه گانه فناوری در سال 1399 انجام شده و در همان سال به تولید انبوه و تجاری سازی رسیدند. تایید این محصولات و ثبت گواهی دانش بنیانی برای آنها، پس از ارزیابی ارزیابان معاونت علمی و محرز شدن بلوغ سطوح فناوری بدیع بودن تکنولوژی به کار رفته، صورت پذیرفت و نهایتا در تیرماه سال 1400، شرکت پتروشیمی کارون به عنوان اولین شرکت پتروشیمی، موفق به اخذ گواهینامه دانش بنیانی شد.

علیرضا صدیقی زاده، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن اشاره به اینکه در پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، مونوکسیدکربن و هیدروژن و نیز خوراک تولوئن، بنزن، فرمالین، آمونیاک، اسید نیتریک و اسید سولفوریک، انواع محصولات پایه ای و اصلی پتروشیمی، با ارزش افزوده ی بالا و برخوردار از کیفیت ممتاز جهانی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود؛ اظهار کرد: محصولات پتروشیمی کارون به طور کلی در صنعت پلی یورتان بکار می‌رود. از جمله مهمترین محصولات پایین دستی می توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد.

وی ادامه داد: این محصولات در صنعت تولید انواع عایق های صوتی و حرارتی و برای تولید انواع ساندویچ پنل، دیوارهای پیش ساخته و یخچال های خانگی و صنعتی نیز بکار می‌رود و از دیگر کاربری های مهم محصولات پتروشیمی کارون می توان به صنعت کیف و کفش و به منظور تولید زیره ی کفش و چرم مصنوعی نیز اشاره کرد.

نخستین مرکز هم‌افرینی حوزه کشاورزی

شرکت پرواز یاران سیرنگ با هدف خدمت به بهره‌برداران جهت توسعه کشاورزی هوشمند فعالیت خود را آغاز کرد.عمده فعالیت شرکت ارائه خدمات تعمیر و نگهداری ادوات پیشرفته و صنعتی در حوزه کشاورزی و پهپادی ساخت، تولید، واردات و فروش ادوات پیشرفته صنعتی، کشاورزی و پهپادی، ارائه خدمات تصویربرداری پهپادی انعقاد قرارداد ارائه خدمات و یا فروش محصول با بخش‌های خصوصی و دولتی ارائه خدمات کشاورزی مانند: بذرپاشی، کودپاشی، سم پاشی، تغذیه آبزیان، طیف سنجی و … است.

 .استراتژی این شرکت دانش‌بنیان، بین المللی شدن بازار، تنوع در کسب و کار، توسعه و صنعتی شدن کشاورزی ایران است

هادی شریفیان ضمن اشاره به اینکه پتانسیل های شناسایی شده در حوزه کشاورزی هوشمند فراتر از توان شرکت بوده و در این راستا درخواست خود را برای معاونت علمی و فناوری ارسال کرده اند بیان کرد: حوزه کشاورزی در تمام دنیا نوظهور است؛ در سال ۲۰۱۵ آغاز این حوزه کلید در کشور چین کلید خورد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: هدف ما این است که سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی را با صادرات محصولات فناوری دانش‌بنیان کاهش دهیم.

نخستین مرکز هم‌افرینی حوزه حرارتی و برودتی  

گروه شرکت های آبان به عنوان پیشگام صنعت تولید مبدل های حرارتی هوا خنک در منطقه خاورمیانه، برای اولین بار شروع به تولید کندانسورهای خنک (ACC) یک ردیفه و چند ردیفه در بازار کرده است.

رو به اتمام بودن منابع سوخت‌های فسیلی و هسته‌ای و تخریب محیط زیست توسط آلاینده‌های ناشی از بهره‌برداری از این منابع انرژی، گزینه استفاده و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر را به امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است اما استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر با یک چالش بزرگ روبروست و آن قیمت تمام شده بالای انرژی حاصل از آنهاست.

از طرفی نگرانی درباره تغییرات زیست‌محیطی در کنار قیمت روزافزون سوخت‌های فسیلی باعث شده، بهره‌برداری و تجاری‌سازی منابع سرشار تجدیدپذیر و پرداختن به این انرژی‌ها از نظر پژوهشی و کسب دانش فنی و اقتصادی کردن آنها از اهداف این شرکت باشد.

نخستین مرکز هم‌افرینی حوزه بتن و ساختمان سازی

شرکت همیار بتن شیرکوه با بیش از یک دهه فعالیت مستمر و پویا در تولید قطعات به روز بتنی، هم اکنون در زمره شرکت‌های برتر صنعت بتن کشور شناخته می‌شود.

اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مراکز هم‌آفرینی

در اسفندماه سال گذشته، نخستین مراکز هم‌آفرینی در پنج حوزه سلامت، نساجی، پلیمر، صنایع غذایی و هوش مصنوعی با حمایت دفتر توسعه زیرساختهای زیست‌ بوم نوآوری ایجاد شدند؛ امروز چهار حوزه زنجیره پلی یورتان، کشاورزی هوشمند، صنعت بتن و ساختمان‌سازی و مبدل های حرارتی و برودتی نیز به زنجیره مراکز هم‌افرینی اضافه شدند.

مراکز هم‌آفرینی با هدف ایجاد فضای تعاملی با اشتراک‌گذاری ظرفیت‌‌ها و قابلیت‌‌ها مانند منابع، سرمایه‌گذاری، فناوری، خط تولید، تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان، هم افزایی در راستای کاهش هزینه عملیاتی شکل‌گیری و تولید محصولات و خدمات جدید و تقاضا‌محور، کمک به شکل‌­گیری و توسعه محصولات و خدمات جدید مورد نیاز شرکت با سرعت بالاتر، ریسک کمتر و به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های مازاد و بدون استفاده خط تولید شرکت جهت توسعه محصولات و خدمات جدید شکل گرفته است.

محمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری ضمن اشاره به اینکه مرکز هم‌آفرینی بر چند پایه استوار است؛ اظهار کرد: از جمله مهمترین آنها می‌توان به بهره‌وری بالا از منابع اشاره کرد.

وی ادامه  داد: کمتر از یک سال از عمر حضور  مراکز هم‌آفرینی در معاونت علمی و فناوری می‌گذرد؛ در این مدت، ما توانسته ایم ۹ مرکز هم آفرینی را راه اندازی کنیم.

صدری‌مهر در پایان، ضمن تاکید بر اینکه حمایت های دفتر توسعه از مراکز هم آفرینی متناسب با نیاز حمایت گیرنده تعریف شده است؛ افزود: حمایت ما معطوف به تسهیلات ارزان قیمت برای تجهیز خطوط و تولید محصولات فناورانه است. همچنین این تسهیلات ارزان قیمت از ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا