رقابت میلی متری سوئد و دانمارک در مسابقه نوآوری

رقابت 2 کشور سوئد و دانمارک در مسابقه نوآوری اتحادیه اروپا به اوج خود رسیده و دولتهای هر 2 کشور در تلاش هستند تا با افزایش بودجه تحقیق و توسعه از همدیگر سبقت بگیرند و البته تلاش هر 2 کشور این است که راه را برای قدرت سوم هموار نسازند.

به گزارش خبرگزاری سینا، به تازگی کمیسیون اروپا  گزارشی از شاخص شاخص سالانه توانایی نوآوری کشورهای عضو را منتشر و اعلام کرد: حالا سوئد را پس از دانمارک در رتبه دوم قرار داده است حال آنکه سوئد قبلا چندین سال در رتبه اول قرار گرفته بود. با این حال، دانمارک در سال 2021 پیشتاز بود و از آن زمان تاکنون، از جمله در آخرین شاخص منتشر شده توسط کمیسیون اروپا آن را حفظ کرده است.

فنلاند در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در جایگاه سوم قرار دارد، بنابراین کشورهای نوردیک در واقع عملکرد بسیار خوبی دارند. اقتصادهای کم نوآور اتحادیه اروپا نیز رومانی و بلغارستان هستند. این رتبه‌بندی بر اساس 32 شاخص از جمله اقتصاد ملی، تجارت، چارچوب سیاسی، تغییرات آب و هوا و جمعیت‌شناسی است.

سوئد در زمینه آموزش، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباط شرکت‌ها، بخش تجاری و بخش دولتی نسبتاً خوب عمل می‌کند. با این حال، سوئد نسبت به سایر کشورهای عضو از نظر پایداری و دسته بندی اثرات فروش، که شامل صادرات محصولات و خدمات با فناوری پیشرفته می‌شود، قوی‌تر است. در سطح جهانی، اتحادیه اروپا پس از کره‌جنوبی، کانادا، ایالات متحده و استرالیا، قبل از چین و ژاپن، پنجمین در جهان محسوب می‌شود.

افزایش بودجه تحقیق و توسعه در سال 2023

به گزارش مرکز آمار سوئد، در سال 2023، هزینه تحقیق و توسعه درون دانشگاهی در سوئد بالغ بر 221.8 میلیارد کرون بوده که حاکی از افزایش 5.9 میلیارد کرونی نسبت به سال 2022 (به قیمت ثابت) می‌باشد.

این افزایش نشان می دهد که شدت تحقیق و توسعه سوئد در سال 2023 به رقم 3.57 درصد رسیده که در دهه گذشته 0.45 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های تحقیق و توسعه درون دانشگاهی در همه بخش‌ها نسبت به سال 2022 در قیمت‌های ثابت افزایش یافته است. این افزایش عمدتاً در بخش شرکت‌های تجاری اتفاق افتاده که تقریباً سه چهارم کل هزینه‌های تحقیق و توسعه را تشکیل می‌داد، اما هزینه‌های تحقیق و توسعه در سایر بخش‌ها نیز افزایش یافت.

با مخارج تحقیق و توسعه در حدود 48 میلیارد کرون، بخش آموزش عالی 22 درصد از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است در حالی که بخش دولتی 4 درصد معادل بیش از 9 میلیارد کرون را به خود اختصاص داده است. مخارج تحقیق و توسعه در بخش خصوصی غیرانتفاعی بالغ بر 394 میلیون کرون بود که کمتر از 1 درصد از کل هزینه‌های تحقیق و توسعه درون دانشگاهی در سال 2023 بود. شدت تحقیق و توسعه سوئد با 0.10 درصد افزایش نسبت به سال 2022 به 3.523 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2023 رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا