جناب خان به تلویزیون بر می گردد؟
پشت صحنه قراداد میلیاردی تپسی و صدا و سیما

عمادالدین قاسمی‌پناه: سامانه کدال را که باز می‌کنید، با یک قرارداد جذاب بین صدا و سیما و یک شرکت فعال در اکوسیستم فناوری روبه‌رو می‌شوید؛ قراردادی به ارزش حدود 205 میلیارد تومان. . در این قرارداد از تهیه یک برنامه سرگرمی 100 قسمتی نام برده شده که از شبکه نسیم تلویزیون پخش خواهد شد. البته نام برنامه مخدوش شده است.

به گزارش خبرگزاری سینا، به نظر می‌رسد این قرارداد در قالب یک کمپین تبلیغاتی با بازیگران اصلی آن، یعنی شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با نام تجاری تپسی، موسسه غیرتجاری نیک مهراندیشان دیار و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تلاش می‌کند رقابتی جدی را شکل دهد. بخشی از این کمپین در تلویزیون، بخشی در اپلیکیشن تپسی و بخشی دیگر علی‌القاعده در شبکه‌های اجتماعی ظهور خواهد کرد.

براساس قرارداد منتشر شده با سربرگ موسسه نیک مهراندیشان دیار، این شرکت به عنوان تهیه‌کننده و تپسی به عنوان اسپانسر معرفی شده است. در این قرارداد از تهیه یک برنامه سرگرمی 100 قسمتی نام برده شده که از شبکه نسیم تلویزیون پخش خواهد شد. البته نام برنامه مخدوش شده است.

 بازی و برندسازی

آنطور که از قرارداد می‌توان دریافت، یک بازی که باز هم نام آن مخدوش شده با جایزه 200 میلیون تومانی در هر قسمت، به صورت انحصاری در طول پخش برنامه صرفا از طریق «اپلیکیشن‌های تپسی» قابل انجام خواهد بود. همستر و نات کوین و ده‌ها بازی دیگر، شاهد امروزی استفاده از بازی برای توسعه برند است.

درواقع، آنچه معروف به «گیمیفیکیشن» است، از سال‌ها پیش در کشورهایی که در اقتصاد دیجیتال سرآمد هستند، جا باز کرده است. علاوه بر این، استفاده از عبارت اپلیکیشن‌های تپسی نشان می‌دهد که این شرکت حرکتی جدی به سمت یک سوپراپلیکیشن را آغاز کرده است. کما اینکه در قرارداد عناوین برندهایی چون تپسی شاپ، تپسی فود و تپسی مارت قابل مشاهده است.

مبلغ دقیق قرارداد هم عدد قابل توجه 204 میلیارد و 782 میلیون تومان است که 70 میلیارد آن پیش از پخش برنامه پرداخت می‌شود. همچنین 900 میلیون تومان پس از پخش هر قسمت از سوی تپسی به پیمانکار پرداخت خواهد شد. بقیه مبلغ هم پس از پخش کامل برنامه و طی تشریفات مرتبط با بیمه سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی پرداخت خواهد شد.

 جناب خان برای تپسی

در بخشی از بند 4 این قرارداد نوشته شده «با توجه به اینکه مالکیت لوگوی جنابخان متعلق به صدا و سیماست، طرف دوم(تپسی) اجازه استفاده از این لوگو خارج از مفاد این قراداد را نخواهد داشت.» بنابراین می توان نتیجه گرفت که عروسک مشهور جناب خان در این برنامه تبلیغاتی تلویزیونی نقش‌آفرینی خواهد کرد.

 همه برای توسعه، توسعه برای همه

با این اوصاف، برای اولین بار شاهد یک برنامه سرگرمی تلویزیونی به منظور تبلیغات برای حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال خواهیم بود. اگرچه پیش از این، تلویزیون با تهیه و پخش برنامه‌هایی چون «کارویا» و «میدون» تلاش کرده از کسب و کارهای فناور، اقتصاد دیجیتال و کارآفرینان حمایت کند، اما برنامه 100 قسمتی تپسی شاید اولین برنامه سرگرمی و جذابی باشد که از سوی یک شرکت فعال در اکوسیستم فناوری و نوآوری حمایت می‌شود.

همچنین تهیه و راه‌اندازی یک بازی برای مخاطبان که در سوپراپ تپسی اجرا می‌شود، از نکات قابل توجهی است که می تواند اسنپ را به عنوان رقیب اصلی تپسی به چالش بکشد. اما درنهایت استفاده از عبارات سوپراپلیکیشن و سوپراپ در این قرارداد نشان می‌دهد که تپسی به طور جدی به توسعه سرویس‌های خود پرداخته است تا سهم خود را از بازار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا