استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و حوزه علمیه برای ترویج زایمان طبیعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه بسته‌های تشویقی برای مادران برنامه‌ریزی شود گفت: از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و حوزه علمیه برای مشارکت بیشتر در حوزه ترویج زایمان طبیعی استفاده شود.

محمدمهدی مجذوبی با اشاره به اینکه جامعه خانم‌های باردار نخست‌زا عمده احساس خود را در خصوص زایمان از تجربیات دیگران و جامعه دریافت می‌کنند اظهار کرد: آموزش‌ مناسب و انتقال تجارب مطلوب و مفید از زایمان‌های طبیعی می‌تواند در ایجاد احساس خوشایند و رفع ترس‌ احتمالی این گروه از مادران مؤثر واقع شود.
وی اضافه کرد: تکرار آموزش‌هاب حضوری و مجازی می‌تواند در آگاهی‌بخشی و دریافت آثار مثبت و موثر نقش بسزایی داشته باشد بر این اساس باید پیامدهای مؤثر زایمان طبیعی فارغ از دیدگاه‌های اقتصادی به درستی تبیین شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دیدگاه و تفکر نسل جدید متفاوت از سال‌های قبل است و این دیدگاه به بازنگری و تصحیح نیاز دارد عنوان کرد: از جمله موضوعاتی که در آموزش‌ها باید به صورت همزمان مورد توجه باشد، تبیین فواید زایمان طبیعی و مضرات سزارین است.
وی با بیان اینکه در این خصوص در بخشی از جامعه، تفاوت فرهنگی وجود دارد و انکارناپذیر است گفت: تمایل به فرزندآوری و شیوه زایمان می‌تواند محور بخش دیگری از آموزش‌ها باشد تا سلامت مادر، خانواده و آینده جامعه توأمان تداوم یابد.
مجذوبی افزود: در فضای بیمارستانی حتی رنگ پرده و دیوار بیمارستان و حتی رنگ لباس پرسنل در ایجاد روحیه مادران مؤثر است بنابراین باید بهترین و زیباترین فضا برای اتاق‌ زایمان و مراقبت مادران فراهم شود.
وی با تأکید بر اینکه آموزش پرسنل در جهت حسن‌ خلق بسیار مهم است و گزینش پرسنل خوش‌خلق در این رابطه باید بیشتر مورد توجه باشد خاطرنشان کرد: در بخش‌های زایمان و نوزادان لازم است پرسنل صبور، علاقمند و خوش‌خلق حضور یابند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: اولین مرحله برخورد بیمار با محیط درمان در اورژانس است بنابراین باید اورژانس به نحوی بسیار مطلوب مدیریت شود.
وی با بیان اینکه در خصوص ارائه بسته‌ تشویقی برای مادران برنامه‌ریزی شود گفت: می‌توان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای مشارکت بیشتر در حوزه ترویج زایمان طبیعی بهره‌مند شد و به طور ویژه به حوزه تشویق مادران به زایمان طبیعی ورود کنند، همچنین می‌توانیم از ظرفیت حوزه علمیه در این خصوص بهره‌مند شویم.
مجذوبی بیان کرد: باید بررسی میدانی و پژوهش در خصوص علل تأثیرگذار بر روند تمایل افراد به زایمان طبیعی یا سزارین صورت گیرد تا بتوان از نتایج آن برای تشویق بیشتر مادران به زایمان طبیعی و آگاهی‌بخشی در این حوزه بهره‌مند شویم. 
گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا