سوگواره آواها و نواهای عاشورایی بین المللی شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تشریح برنامه های ایام محرم و صفر گفت: سومین سوگواره بین المللی آواها و نواهای عاشورایی از جمله برنامه های این ایام می باشد که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است و گروه‌هایی از کشورهای مسلمان مانند افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آواها و نواهای مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت دارند.

حمید رضا قانعی امروز، 22 تیرماه با اعلام برنامه های ایام محرم و صفر، گفت: رابطه‌ هنر و دین، ارتباطی پیچیده و قابل تامل است كه می تواند درنهایت به هدایت نوع بشر منجر گردد و همین جاست که هنرمندان دست به خلق آثاری می زنند که انگار در دل همان برهه از تاریخ با چشمانی اشک آلود و دلی غمگین به تماشای تاسوعا و عاشورا نشسته ایم و درس ها می گیریم و به ساحت مقدس شهید کربلا، توسل می جوئیم.

قانعی افزود: هنر عاشورایی که به واسطه ذهن و تخصص خلاقانه اهالی هنر بازآفرینی می گردد، آنقدر دارای محتوی غنی و موثری است که می‌تواند مفاهیم عاشورایی را بی واسطه و در میان جامعه، به تصویر بکشد و ذهن و روح بشریت را به بزنگاهی هدایت نماید که حماسه شهادت حضرت حسین (ع) و یاران باوفایش، تمام تاریخ را ورق زده است.

وی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در پاسداشت حماسه کربلا با همراهی اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان؛ دست به برگزاری و اجرای فعالیت هایی زده است تا بتواند گوشه ای از زحمات هنرمندان برای زنده نگه داشتن قیام امام شهید را ظهور و بروز دهد که می توان به حمایت از انجمن های ادبی و بطور خاص رویداد هایی از جنس شب شعرهای آیینی نام برد که در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

قانعی ادامه داد: شب شعر عاشورای شهرستان استهبان، شب شعر ماه ساقی در شهرستان ارسنجان، شب شهرهای فاطمی داراب، جهرم، شب شعر مجتبوی داراب، شب شعرهای رضوی و علوی در شهرستان های اقلید و شیراز و همچنین بواسطه قرارگرفتن در آستانه کنگره شهدای استان و حمایت از شب شعرهای ایثار و شهادت و همچنین شب شعر شهدای شاهچراغ در دستور کار است و البته تمامی این رویدادهای شعر، مردم پایه هستند و نقش اداره کل ارشاد صرفا تسهیل گرانه و حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه، حمایت از برگزاری سوگواره ملی عاشورایی اقوام و عشایر کشور که در سالهای گذشته برگزار گردیده است امسال نیز با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت، گفت: تعزیه و سوگواره های تعزیه هم از جمله تعزیه قمربنی هاشم و ورود کاروان امام حسبن در شهرستان قادرآباد، سوگواره تعزیه شهرستان لامرد، سوگواره تعزیه بوانات و خرمبید و همچنین سوگواره دهه آخر صفر در شیراز و بازسازی ورود کاروان کربلا در لارستان هم در این راستا مورد حمایت قرار گرفته اند.

این مدیر فرهنگی استان بیان داشت: همچنین، سومین سوگواره بین المللی آواها و نواهای عاشورایی از دیگر برنامه های ایام محرم و صفر می باشد که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است و گروه‌هایی از کشورهای مسلمان مانند افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آواها و نواهای مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت دارند.

او گفت: این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواها برگزار می‌شود که در بخش آیین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

قانعی ادامه داد: در بخش نواها، آثار تکنوازی وتک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه‌ موسیقی عاشورایی می‌توانند شرکت کنند و در بخش آواها میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روزهای چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار می‌شود.

بداهه نویسی”مشق عشق” با حضور اهالی خوشنویس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: با توجه به فرا رسیدن شهادت سرور و سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفای ایشان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و انجمن خوشنویسان استان فارس نیز در نظر دارند برنامه بداهه نویسی”مشق عشق” با حضور جمعی از خوشنویسان بنام فارس برگزار نمایند. این برنامه یکشنبه 24 تیر ماه مصادف با هشتم محرم از ساعت 19 الی 23 در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

آیین چاووش خوانی روز اول محرم بوانات

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه، مراسم چاووش خوانی روز اول محرم توسط پیر غلامان و پیر چاووشان شهرستان در مسیر خیابان امام تا حسینیه امام صادق (ع) بوانات با همکاری هیئات مذهبی برگزار گردید و با حضور عموم مردم و تعدادی چاووش خوان ذکر چاووشی داشتند؛ گفت: در نهایت از پیر غلامان و چاووش خوانان توسط امام جمعه و فرماندار و ریس سازمان تبلیغات اسلامی و ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولین تقدیر به عمل آمد .

سوگواره عکس و فیلم عاشورایی و تولید محتوی رسانه ای

وی اعلام داشت: انجمن فیلم و عکس با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش به مناسبت ایام محرم و صفر و با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، اقدام به برگزاری دوازدهمین دوره سوگواره عکس و فیلم عاشورایی نموده است که امسال سوگواره عکس عاشورایی گراش به صورت رقابتی در دو بخش منطقه ای و شهرستان گراش از تاریخ دهم تاچهاردهم شهریورماه برگزار می شود و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتربا شماره تماس09179810314 مجید افشار،دبیر برگزاری سوگواره در تماس باشند.

قانعی تولید محتوی رسانه ای ویژه شبکه های اجتماعی با موضوع اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، سوگواره تعزیه در ایام پایانی ماه صفر، محفل قرآنی ماه محرم «بشری» و نمایشگاه پوسترهای عاشورایی در شهرستانهای فرهنگ و ارشاد اسلامی که نمایشگاه تابلو های عاشورایی در ده شهرستان فارس که از مرودشت و تخت جمشید آغاز شده است و در شهرستان های شمالی استان می چرخدرا از جمله مراسم دیگری اعلام کرد که در نظر گرفته شده و به این مناسبت اجرا خواهد شد.

کتاب «همرزمان حسین (ع)» به مسابقه گذاشته می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس؛ گفت: مسابقه کتاب «همرزمان حسین (ع)» ویژه ترویج مکتب عاشورا نیز در این مقوله جای خاصی دارد که دارای ده گفتار از حضرت آیت الله‌العظمی سید علی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (علیهم‌السّلام) است و بصورت پی دی اف به اشتراک گزارده می شود و متعاقبا لیک مسابقه و شیوه شرکت اعلام خواهد شد.

وی افزود: مسابقه «دلیران لبنان» در پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت جهان مقاومت نیز در نظر گرفته شده است که این مسابقه برای آشنایی بیشتر با این قهرمانان کم نظیر طراحی و منتشر می شود و به ده نفر از برگزیدگان هر کدام مبلغ ده میلیون ریال تقدیم می گردد و لینک شرکت در مسابقه به آدرس  https://survey.porsline.ir/s/FJN3EIw0 می باشد.

رونمایی از آلبوم پادکست یک مشت زیتون پیشکشی به مردم رشید و داغدار غزه با شعار غزه امتداد کربلا در دهه دوم محرم و همنین، برنامه صحبت یار که در این نوبت به پاسداشت هنرمندان تعزیه خوان استان خواهد رفت؛ از دیگر برنامه هایی است که این مدیر فرهنگی به برگزاری آنها اشاره کرد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، قانعی در پایان ابراز داشت: هنر دینی یکی از دوران‌های شکوهمند تاریخ هنر و یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشری در عرصه هنری به‌شمار می‌آید و شامل انواع متنوعی از هنر همچون معماری اسلامی،خوشنویسی، نقاشی، پرده خوانی، نقالی، تعزیه و مانند آن‌ها می‌شود که در ایام شکوهمند و تاثیرگزار محرم و صفر نمود احساسی و اندیشه های شگرف آن در آثار هنرمندان جلوه گری می نماید که از مهم‌ترین این آیین‌ها، آیین عزاداری عاشورا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا