استارتاپها و جادوی نشر، برندگان و بازندگان

بهروز رشیدی: برای دست اندرکاران فعالیت‌های دانش بنیان، کتاب عنصر مهم پیش‌رانی و تازگی و عامل عمق‌دادن به کار است اما اولین و مهم‌ترین عنصر کار دانش‌بنیان کتاب نیست بلکه بازار گرم نشریات تخصصی است،.در دانشگاه های مهم دنیا این عامل را به دلیل اهمیت گاهی به نام جادوی نشریات نام‌گذاری می‌کنند.

شاید در نتیجه همین روند بوده که در تاریخ زندگی دانشگاهی ماهنامه‌ها، فصلنامه‌ها و گاهنامه‌ها مثل نقطه ثقل کار و امتیاز علمی بوده‌اند.از این منظر شاید حتی انتشار هیچ کتاب مهمی قابل قیاس با نشریات نبوده است. از جریان سازی و خبر و گزارش علمی تحقیقی گرفته تا تمرکز یافته های پژوهشی در مقالات و شکل دهی به جریان ها و جنبش‌ها غالباً فقط نشریات بوده اند که نام های مهم و ایجاد سبک‌ها و سیاق‌ها (جریان سازی) همه و همه را باید در نشریات جستجوکرد.

دهه‌ها اخیر وقتی گسترش کتابخانه‌های مجازی در اینترنت نه فقط دراطلاع رسانی علمی بلکه در ایجاد فرهنگ تولید دانش، رشد دامنه سایت ها و وبلاگ‌ها و اتاق‌های گفتگو را شاهد بودیم آنچنان که امروز فضای فارسی اینترنت سرشار از منابعی است که امکان تولید دانش و ایده را بیشتر ساخته است.

اما مسأله مهم هیچ کدام اینها نیست . اگر از سوی رشته های مرتبط تحقیقات انتقادی دامنه داری برای  ارزیابی روند طی شده و نقد فضای کنونی صورت می‌پذیرفت شاید محورها و نکات این یادداشت در حال و هوای دیگری سیر می‌کرد.به واقع وسعت کارهای انجام شده وقتی اثر واقعی خود را نشان خواهد داد که افراد و گروه های جوینده برای ساعت ها در انبوه سامانه ها و سایت ها سرگردان شده و وقت خود را بیشتر تلف شده حس می کنند

طبعا داستان تأسف‌بار فعالیت سازمان‌های دولتی هم برای خود حجمی از حسرت را سربار دردهای یادشده ساخته‌است.گویی سازمان های دولتی با صرف بودجه های دولت برای انباشتن و خدمات ندادن ساخته شده‌اند. عدم اطلاع کافی و جدید حتی شیوه های آنان را بلا استفاده ساخته است. آنها به جای اسکن کردن به عکس برداری سرگرمند. تصاویر پرداخت نشده و بی‌مصرف جز خسران و حسرت نتیجه ای در بر ندارد.

برای گروه‌های کار دانش بنیان ای بسا نشریات بسیار بیشتر از آنکه برای پژوهشگران مفید و موثر باشد برای آنان اهمیت خواهد داشت .درست است که انتشار یک مقاله می تواند مزایای بسیاری برای محققان داشته باشد،اما برای استارت آپها بیش از پژوهشگران متمرکز بر درس و کلاس واجد اهمیت و محوریت است از جمله: تحول و پیشرفت شغلی، شناخت حرفه‌ای، فرصت های همکاری، افزایش دید، تأثیر بر جامعه، اعتبار و اعتماد، توسعه حرفه ای، الهام بخشیدن به تحقیقات آینده و مشارکت در این زمینه. می تواند به محققان کمک کند تا خود را به عنوان متخصص در زمینه خود معرفی کنند، درها را به روی فرصت های جدید باز کنند و به پیشرفت دانش و درک در یک زمینه خاص کمک کنند.

انتشار مقاله اغلب یک الزام برای ارتقاء تحصیلی و تصدی شغل است و کیست که نداند که امور الزامی و تکلیفی چه زود تبدیل به کار صوری و بی نتیجه می‌شود. بحران گونه کپی و تکثیر مقالات و پایان نامه های تحصیلی را همه به یاد دارند . این ماجرای تأسف بار در کشور ما سبب وهن علم و دانشگاه بود و متاسفانه هنوز ادامه دارد.

فرصت‌های همکاری:در تدوین مقاله پژوهشی می‌تواند به فرصت‌هایی برای همکاری با سایر محققان و موسسات، منجر شود. این می تواند به ایجاد هسته های اولیه استارت آپها منجر شود.و در ادامه به تحقیقات و تسریع پیشرفت دانشگاهی نیز کمک کند. در نهایت باید دانست که مقاله تحقیقاتی می تواند دید محققان و کار آنها را افزایش دهد که می تواند منجر به فرصت ها، بودجه و همکاری های هدفمند در استارت‌آپ ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا