سنجش لرزش و برآورد مقاومت پل‌ها و ساختمان‌ها با ارتعاش‌سنج لیزری ایرانی

شرکت دانش‌بنیان پارس لیزر نصیر، محصولی نوآورانه به نام ارتعاش سنج لیزری را بر پایه اثر دوپلر ارائه می‌کند که در صنایع مختلف، پزشکی و تجهیزات تشخیص و ارزیابی ترک یا خوردگی کاربرد دارد.

فاطمه رضائی، مدیرعامل شرکت پارس لیزر نصیر در گفت‌وگو با مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها عنوان کرد: شرکت پارس لیزر نصیر، محصولی نوآورانه به نام ارتعاش سنج لیزری را بر پایه اثر دوپلر ارائه می‌کند که در صنایع مختلف، پزشکی و تجهیزات تشخیص و ارزیابی ترک یا خوردگی کاربرد دارد. این محصول در حوزه‌های راهنمایی رانندگی، عمران، هوافضا، مترو و … نیز قابل استفاده است.

مزیت کلیدی ارتعاش سنج لیزری پارس لیزر نصیر در مقایسه با محصولات مشابه، دقت اندازه‌گیری بالاتر و قابلیت اندازه‌گیری و ارسال همزمان فرکانس، جابجایی و سرعت است.

وی خاطرنشان کرد: ارتعاش سنج لیزری داپلر، ابزاری برای اندازه‌گیری اپتیکی و بدون تماس دامنه، فرکانس و سرعت اشیاء مرتعش است. در این دستگاه، فرکانس و دامنه ارتعاش از جابه جایی داپلر فرکانس نور لیزر حاصل می‌شود.

رضائی در ادامه به برخی از کاربردهای این محصول برشمرد و گفت: برای پایش وضعیت ماشین‌آلات دوار، نظارت بر سلامت سازه‌ها و پل‌ها، برای بررسی ارتعاش اندام‌ها و مفاصل، تشخیص لرزش دست‌ها، همچنین در بازرسی جوش‌ها، لوله‌ها، قطعات هواپیما، از دیگر کاربردهای این محصول می توان به سنجش کیفیت جاده‌ها و شناسایی ناهمواری‌ها، برای پایش سلامت سازه‌ها و پل‌ها، برای تست و بازرسی قطعات هواپیما ، برای پایش سلامت ریل‌ها و تجهیزات اشاره کرد.

ارتعاش سنج لیزری پارس لیزر نصیر با ارائه دقت بالا و قابلیت‌های متنوع به عنوان ابزاری کارآمد در صنایع مختلف، پزشکی و تحقیقات عمل می‌کند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: در راستای تلاش‌های بی‌وقفه متخصصان مجموعه ما، مقالاتی به چاپ رسید، اختراعاتی به ثبت رسید، پروژه‌هایی دریافت شد و نمونه‌های خارجی محصولی راهبردی بومی‌سازی شد. اما بزرگترین دستاورد این مجموعه، دستیابی به دانش فنی ارتعاش سنج لیزری در داخل کشور است. این مهم، ما را از وابستگی به خارج در این زمینه رها کرده و گامی بلند در مسیر خودکفایی و پیشرفت علمی کشورمان به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت پارس لیزر نصیر در ادامه به برخی از دستاوردهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: چاپ مقالات متعدد در مجلات علمی معتبر، ثبت اختراعات مرتبط با ارتعاش سنج لیزری، دریافت پروژه‌های مهم از سازمان‌های دولتی و خصوصی، بومی‌سازی نمونه‌های خارجی این محصول و ارتقای کیفیت آن، دستیابی به دانش فنی این محصول، نشان‌دهنده توانایی و خلاقیت دانشمندان ایرانی است و راه را برای نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بیشتر در آینده هموار می‌کند.

 این فعال حوزه علم و فناوری در خصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: برای گسترش مجموعه نیاز به حمایت مالی و تسهیلات مناسب داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا