امضاء توافق‌نامه وزارت صمت و ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو

توافق‌نامه‌ای با هدف تسریع صنعتی‌سازی فناوری نانو بین ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و وزارت صمت امضا شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست مشترک «صنعتی‌سازی و گسترش کاربردهای صنعتی فناوری نانو» با حضور مدیران و کارشناسان ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز سه شنبه ۱۱ تیرماه در ساختمان فنگاه وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست با مرور برنامه‌ها و اقدامات اجراشده در یک سال گذشته درباره توسعه همکاری‌ها برای تسریع صنعتی‌سازی فناوری‌های توسعه یافته نانو و میکرو و گسترش کاربردهای صنعتی آن‌ها گفتگو و تبادل نظر شد. همچنین در جهت تسهیل اجرای راهکارهای برنامه‌ریزی شده، تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت به امضای فولادگر، معاون وزیر صمت و احمدوند، دبیر ستاد رسید.

در آغاز این نشست، حسین زاهدی، مشاور و دستیار معاون وزیر صمت، ضمن تشریح اقدامات و پیگیری‌های کمیته مشترک صمت و ستاد به تبیین برنامه‌های مشترک پیشنهادی براساس هم‌فکری صورت گرفته در سلسله جلسات مستمر کارشناسی ستاد اشاره کرد.

در ادامه، عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، به تشریح آخرین وضعیت توسعه فناوری نانو و صنعتی‌سازی این دستاوردها و بازار رو به رشد محصولات نانو ساخت کشور پرداخت. همچنین با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌‌های نانو، رویکرد ستاد در پرداختن به حل مسائل مهم کشور مبتنی بر راه‌حل‌های فناورانه را تبیین کرد.

در این راستا وی به عنوان یک نمونه به افتتاح هفته گذشته کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد در اصفهان اشاره داشتند که با راه‌اندازی این خط توسط شرکت دانش‌بنیان فولاد اکسیر فدک، از پسماند‌های انباشت شده در فولاد مبارکه، سالانه ۲۵ هزار تن کنستانتره تولید می‌شود که علاوه بر کسب درآمد از این پسماندها، اثرات زیست‌محیطی قابل توجهی دارد. راه‌اندازی این خط، پایه‌گذاری توسعه اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد کشور بر پایه یک فناوری پیشرفته بومی است که با موفقیت در مجتمع فولاد مبارکه هم اکنون می‌تواند در سایر واحدهای تولیدی کشور به کار گرفته شود.

در این نشست، فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت با قدردانی از اقدامات و پیگیری‌های کمیته مشترک و با اشاره به تاکیدات وزیر صمت بر شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان صادرات‌محور به تبیین نقش پشتیبانی و حمایتی این وزارت‌خانه از این حرکت در کشور پرداخت. 

وی به اهمیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی بزرگ در توسعه فناوری اشاره و از برنامه‌ریزی برای برگزاری هشتمین رویداد صنعت دانش‌بنیان در حوزه فناوری نانو برای حمایت از تبادل فناوری بین شرکت‌های فناور و صنعتی خبر داد.

 اسماعیلی، مدیر برنامه تجاری‌سازی فناوری نانوحباب هم طی سخنانی در این نشست، کاربردهای این فناوری را در کشاورزی، تصفیه آب و پساب، حوزه سلامت و … برای حاضرین ارائه کردند و ظرفیت‌های اقتصادی این فناوری را برای کشور قابل توجه دانستند.وی با تبیین توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در این حوزه به ارائه پروژه‌های موفق صنعتی توسط آن‌ها در چند سال اخیر پرداخت.

در پایان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و معاون وزیر صمت، توافق‌نامه همکاری امضا کردند. محورهای این توافق‌نامه عبارت‌اند از کمک به صنعتی‌سازی فناوری‌های راهبردی نانو و میکرو، همکاری در برگزاری رویدادهای تخصصی مشترک در حوزه فناوری‌های نانو و میکرو، همکاری در شکل‌دهی و راه‌اندازی اندیشگاه نانو و صنعت، ایجاد زمینه‌های مناسب برای آگاه‌سازی مدیران، کارشناسان و فعالان صنایع و معادن، همکاری در زمینه‌های پژوهشی با محوریت پایش فناوری‌های نوین و مطالعات نوآوری و صنعتی‌سازی نانو و میکرو و برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بین مدیران و کارشناسان ستاد و صمت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا