جوشکاری انواع فلزات با فرکانس کاری بالا با دستگاه جوش تیگ ایرانی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه جوش تیگ تا جریان 500 آمپر و فرکانس 100 کیلوهرتز شده است که قابلیت جوشکاری همه نوع فلزات از ضخامت 0.5 میلی متر به بالا را دارد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت جوش صنعت غرب یکی از تولید کنندگان دستگاه جوش و برش است که از سال 1380 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و علاوه بر این محصول حدود 30 محصول دیگر از دستگاه های جوش در دسته‌های MMA، TIG، MIG و پلاسما تولید کرده است و به صورت کلی ظرفیت تولید 300 دستگاه از تمامی محصولات وجود دارد.

ابراهیم سررشته، مدیرعامل شرکت دانش بنیان  در خصوص اینکه دستگاه جوش TIG چه نیازی را برطرف می‌کند، اظهار داشت: جوشکاری تیگ (Tungsten Inert Gas) یا جوشکاری «تنگستن گاز بی اثر»، یک فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی است که در آن انرژی همجوشی با سوزاندن قوس الکتریکی بین قطعه کار و الکترود تنگستن تولید می‌شود. در طول فرآیند جوشکاری، الکترود، قوس و حوضچه جوش در برابر اثرات مخرب هوای اتمسفر توسط یک گاز محافظ بی اثر محافظت می شوند. با استفاده از یک نازل گاز، گاز محافظ به ناحیه جوش هدایت می شود، جایی که جایگزین هوای اتمسفر می شود. تفاوت جوشکاری TIG با دیگر فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی به این دلیل است که الکترود مانند الکترودها در فرآیندهای دیگر مانند MIG/MAG و MMA مصرف نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه جوش تیگ تولیدی – با حداکثر جریان 500 آمپر و فرکانس 100 کیلوهرتز – که جوشکاری آن تحت پوشش گاز آرگون صورت می‌گیرد با توجه به دو شکل موج خروجی متناوب و مستقیم، قابلیت جوشکاری همه نوع فلزات از ضخامت 0.5 میلی متر به بالا را دارد اما دستگاه های تیگ با خروجی پایین تر از 500 آمپر توانایی جوش ضخامت محدودی را دارند. در حال حاضر این دستگاه توسعه پیدا کرده و تا جریان 600 آمپر جوشکاری می‌کند.

سررشته ادامه داد: یکی از چالش های طراحی این محصول، محدودیت در انواع قطعات الکترونیکی در بازار داخلی به علت تحریم ها بود و تلاش ما بر این بود تا با استفاده از همین قطعات موجود در بازار داخل طراحی را جلو ببریم و الان این دستاورد یکی از مزیت های این محصول به شمار می رود.

به گفته او از دیگر مزیت‌های این محصول می‌توان به پایین بودن مصرف انرژی، بالا بودن فرکانس کاری، کیفیت جوش بالا، کم وزن بودن محصول نسبت به دستگاه های قدیمی جوش و حتی دستگاه معادل خارجی در این میزان جریان و فرکانس اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان  هم چنین با تاکید بر این که این محصول مشابه دیگری در ایران ندارد بر ویژگی های آن متمرکز شد و قابلیت تنظیم شکل موج جریان جوشکاری با امکان شکل موج مربعی، جوشکاری آلومینیوم و مناسب برای جوشکاری انواع استنلس استیل، فولادهای آلیاژی، مس، آهن، برنج، تیتانیوم و…، تنظیم پیوسته جریان جوشکاری، کیفیت بسیار بالای جوش و استهلاک ناچیز تنگستن بوسیله ایجاد شکل موج مربعی، برقراری بسیار عالی قوس توسط سیستم HF، قابلیت تنظیم نفوذ و پهنای جوش، کنترل زمان رسیدن جریان جوشکاری به صفر قبل از قطع قوس، قابلیت تنظیم زمان جریان گاز پس از قطع جریان جوشکاری، داشتن آمپرمتر دیجیتال، حفاظت در مقابل اضافه بار، استفاده از تکنولوژی اینورتر با طول عمربالا و …. را از جمله این قابلیت ها و ویژگی ها دانست.

وی در خصوص اینکه دستگاه جوش TIG در چه صنایعی کاربرد دارد، تصریح کرد: جوشکاری تیگ یکی از مهمترین روش های جوشکاری است که در صنایعی که نیاز به جوشکاری ضخامت بالا دارند مانند ماشین سازی، پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی، نیروگاه های برق و… کاربرد دارد. از این روش برای جوشکاری انواع فلزات از جمله فلزات سخت و غیرسخت، آهنی و غیر آهنی، فولاد، چدن، تیتانیوم، مس و  آلومینیوم در ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

سررشته ادامه داد: تولید هر دستگاه تیگ 500 حدود سه هزار دلار هزینه داشته است؛ درصورتی که خرید معادل خارجی این دستگاه (ساخت کشور آمریکا) حدود هشت هزار و 500 دلار هزینه داشته و با تولید این محصول حدود پنج هزار و 500 دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

وی در خصوص میزان صادرات هم خاطرنشان کرد: صادرات به عراق و آذربایجان با واسطه صورت گرفته و در حال‌حاضر پیگیر دریافت کارت بازرگانی و صادرات توسط خود شرکت به کشورهای همسایه هستیم.

به گفته او، در صورت حمایت مشتریان و خرید و فروش در بازار ظرفیت تولید ماهانه تا 10 دستگاه از این محصول دانش بنیان در شرکت وجود دارد.

#15

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا