آی هیت ازبکستان بستر مناسبی برای همرسانی و شبکه سازی اکوسیستم فناوری

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در نشستی با فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق در آی‌هیت ازبکستان طی سخنانی اظهار داشت: ازبکستان از دوره های قبل به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مطرح بوده‌ و خانه نوآوری و فناوری ایران در آن کشور از فعال ترین مجموعه های زیست بوم فناوری و نوآوری عرصه بین المللی ذیل ماموریت‌های معاونت علمی مطرح است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست فعالان زیست بوم صنایع خلاق با حضور امیرحسین میرآبادی، رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی و همچنین مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در آی هیت ایران در ازبکستان برگزار شد.

در این نشست، در ابتدا گزارشی از اقدامات و دستاوردهای سفر هیئت اعزامی زیست بوم صنایع خلاق با عنوان هفته نوآوری فرهنگی و صنایع خلاق توسط مدیر داخلی آی هیت ایران در ازبکستان ارائه شد.

طی این رویداد، میرآبادی طی سخنانی اظهار داشت: ازبکستان از دوره های قبل به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مطرح بوده‌است. همچنین آی هیت ایران در ازبکستان از فعال ترین مجموعه های زیست بوم فناوری و نوآوری عرصه بین المللی ذیل ماموریت های معاونت علمی مطرح است. این فضا بستر مناسبی برای همرسانی و شبکه سازی اکوسیستم فناوری و نوآوری با هدف توسعه صادراتی محسوب می شود.

در ادامه برخی از فعالان زیست بوم صنایع خلاق به ارائه دیدگاه های و نظرات و پیشنهادهای خود با رئیس مرکز  و دبیر ستاد و سایر مسئولان پرداختند.

صنعت آموزش و یادگیری

یاسر قرائی از جمله فعالان حوزه آموزش و توانمندسازی حاضر در این رویداد، گفت: با توجه به جلسات B2B و B2G شکل گرفته، استقبال فعالان حوزه آموزش و یادگیری، تجهیزات آموزشی، آزمایشگاه های مجازی، حوزه نشر و پلتفرم ها و همچنین حوزه رویدادهای مشترک و تمهید تفاهم نامه های همکاری مشترک و همچنین تاسیس مدرسه مشترک ، ازجمله اقدامات و دستاوردهای آنها در حوزه صنایع خلاق حوزه آموزش و یادگیری بود.

وی افزود: کمک به فروش و دستیابی اولیه اشتراکات برای حوزه نشر با محوریت آموزشی، و نیز ایجاد برند مشترک، از جمله پیشنهادهای طرف های ازبکستانی و تاجیکستانی حاضر در برنامه اعزام هیئت تجاری زیست بوم صنایع خلاق بوده است.

مسئول کارگروه آموزش و یادگیری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، حمایت و ایجاد اعتماد و کمک به تسهیل ارتباط و تبادل و شبکه سازی طرفین ایرانی و ازبکستانی را به عنوان انتظارات اکوسیستم از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد.

حوزه بازی های رایانه ای

علیرضا فرهانی از بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان نماینده اکوسیستم حوزه گیم و بازی های رایانه ای به بیان ظرفیت ها و اقدامات شرکت های اعزامی این حوزه در این رویداد پرداخت. تعداد جلسات شرکت کننده، توسعه تبادل تجاری و فروش بازی های ایرانی و نیز محصولات مبتنی بر سفارش طرف ازبکستانی و همچنین امکان فروش بین المللی این محصولات و همچنین برنامه ریزی و حضور در رویدادهای مشترک با استفاده از ظرفیت و نیازمندی های طرف ازبکستانی از موارد مطرح شده توسط او بود.

وی افزود: آموزش بازی نویسی از دیگر موارد مورد استقبال طرف ازبکستانی بود. از این رو، طرفین به دنبال توسعه تعامل و تبادلات خود در این بخش هم بودند.

به گفته او، حجم تبادلات فعلی با ازبکستان، حدود 90 میلیون دلار است که با حمایت معنوی و تسهیل گری معاونت این حجم ظرفیت چند برابری را دارد.

جهانبخش از دست اندرکاران شرکت های فعال در حوزه بازی های رایانه نیز ضمن ارائه سوابق و حجم بازار شرکت خود و همچنین توسعه فعالیت این شرکت در روسیه و حوزه بریکس، وجود پایگاه هایی در کشورهای دارای مزایای رقابتی با محوریت آی هیت ها و حمایت های معاونت علمی و فناوری را یک ضرورت دید.

در ادامه مدیر شرکت نارین گیمز، استمرار حضور فعالان زیست بوم صنایع خلاق را اصلی ترین عامل تحقق ماموریت های توسعه فناوری و اقتصاد خلاق و دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برشمرد.

جلالیان هم از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی که از فعالان حوزه نوشت افزار است، عنوان کرد: با توجه به جلسات B2B برگزار شده، بحث قیمت گذاری و تعرفه حدودا 10درصدی میان ایران و ازبکستان با توجه به حاشیه سود پایین فعلی حوزه نوشت افزار از اصلی ترین چالشهای این صنعت در کشور ازبکستان است. خلاء فعالیت جدی در این صنعت در ازبکستان هم از جمله فرصت های توسعه ای این بازار است.

اقتصاد انیمیشن

مشکوری از شرکتهای حوزه انیمیشن، ضمن تشکر از حمایت ستاد و معاونت از برگزاری این رویداد، با توجه به جلسات با سایر فعالان این صنعت ، استقبال ازبکستانی ها از تولیدات و سریال های انیمیشنی، با توجه به خلا این حوزه در کشورشان، به عنوان بزرگترین فرصتی که نباید از دست برود مطرح کرد. در همین راستا ایفای نقش تسهیل گری معاونت برای راه اندازی استودیوها و توانمندسازی تولید کنندگان انیمیشن ایرانی که بسیار مستعد و جلوتر از بسیاری از کشورهای منطقه و اطراف ایران هستند، ضروری دانست.

وی گفت: ازبکستان کشوری است که در وضعیت جهش اولیه برای فعالیت و رشد صنعت انیمیشن قرار دارد و این فرصتی برای توسعه صنعت انیمیشن در عرصه صادراتی است.

در ادامه از مشاوران ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، چابکی و همدلی اعضای آی هیت ایران در تاشکند ازبکستان را از جمله ویژگی های این مجموعه برشمرد.

خرمالی رایزن بازرگانی سفارت ایران در ازبکستان، بهره برداری از اینفلوئنسرها و حمایت معاونت برای تمهید رویداد فناوری و نوآوری و اقتصادی در نوامبر سال 2024 در ازبکستان را بعنوان یکی از فرصتهای اصلی پیش روی اکوسیستم بیان کرد و برای همیاری اعلام آمادگی کردند.

مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم، هدف اصلی از رویداد را همرسانی برخی فعالان و بازیگران مستعد دارای مزیت رقابتی عرصه صنایع خلاق با طرف های متناظر آنها در ازبکستان عنوان کرد.

در پایان از سوی ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و به نمایندگی از فعالان اکوسیستم صنایع خلاق حاضر در رویداد، از مجموعه آی هیت ایران در ازبکستان با اهدای هدایایی از جنس صنایع خلاق، تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا