بازدید دانشجویان دانشگاههای ارومیه از پتروشیمی ارومیه

دانشجویان دانشگاههای ارومیه در قالب طرح اردویی فن فرهنگ از پتروشمی ارومیه بازدید کرده و با قسمت های مختلف فعالیت های تولیدی و بخش های جنبی این پتروشیمی آشا شدند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی طرح فن فرهنگ، با هدف بازدید از دستاوردهای فناورانه صنعتی و اقتصادی سراسر کشور طراحی شده است که در این طرح، به‌صورت تخصصی در قالب اردوهای نظام‌مند یک روزه از پروژه‌ها و ابرپروژه‌های فناورانه و اماکن صنعتی بازدید می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تعداد 32 نفر از دانشجویان دانشگاههای ارومیه با بازدید از پتروشیمی ارومیه با تاسیسات فنی این پتروشیمی آشنا و کارشناسان این مجتمع تولیدی ضمن ارائه توضیحات فنی و تخصصی پاسخگوی سوالات دانشجویان شرکت کننده در اردو نیز بودند.

مهندس اسد زاده مدیر تولید پتروشیمی ارومیه در این بازدید کود سولفات پتاسیم ،کود سولفات آمونیوم،اسید کلریدریک،کریستال ملامین،اسید سولفوریک،کود نیتروژن گوگردی را بخش های مختلف  تولیدی این پتروشیمی برشمرد و گفت : ترکیبی مطلوب با بهترین اثربخشی ازت ، برخوردار از اسیدیته خنثی ،دارای خاصیت رهاسازی تدریجی مواد غذایی ،کاهش تاثیر سوء تنش های محیطی و بیماریها بر گیاهان و مکمل مناسبی برای مصرف همراه سایر ترکیبات کودی تز ویژگی های کود نیتروژنه گوگردی تولیدی پتروشیمی ارومیه است.

وی ادامه داد: تسریع جوانه زنی بذر ،تقویت ریشه گیاه و بهبود کیفی نهال ،افزایش مقاومت گیاهان در برابر عوامل نامطلوب زیست محیطی : دمای پایین ، نور کم ، عدم هیدراتاسیون و افزایش تحریک روند افزایش همه میکرو ارگانیسم های موجود در خاک که سبب بازسازی هوموس می شود، جذب مواد معدنی وریز مغذی های موجود در خاک توسط گیاه از ویژگی های دیگر این کود است.

مدیر تولید پتروشیمی ارومیه در بازدید دانشجویان از بخش تولید کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه گفت : کریستال ملامین پودری سفید رنگ با فرمول شیمیایی C3H6N6 است. کریستال ملامین که به عنوان ملامین نیز شناخته می شود ترکیبی آلی با بوی شبیه آمونیک است .

وی افزود :کریستال ملامین در تولید پلاستیک، رنگ، کود و پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. ۶۷ درصد  کریستال ملامین مانند سیانامید از نیتروژن تشکیل شده و مشتقات آن به دلیل آزاد کردن گاز نیتروژن هنگام سوختن یا نیم سوز شدن، خاصیت اطفاء حریق دارند.

 اسدزاده ادامه داد : پودر کریستال ملامین به صورت تجاری از واکنش اوره و اسید سیانیک تولید می شود. ملامین با فرمالدئید ترکیب می شود تا رزین ملانین که نوعی پلاستیک بسیار مقاوم در برابر حرارت است و همچنین فوم ملانین و پاک کننده های پلیمری را تشکیل دهد. دیگر محصولات تجاری حاوی ملانین شامل صفحات رومیزی، تخته پاک کن، پارچه، چسب، لوازم خانگی و خاموش کننده های شعله است.

 وی افزود :پودر کریستال ملامین در محصولات با کارایی بالا مانند پانل های مبتنی بر چوب، لمینیت ها، روکش ها و پودرهای قالب گیری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در صنعت چوب برای شفافیت، زیبایی و افزایش مقاومت سطوح چوبی در برابر حرارت استفاده می شود.

 وی با بیان اینکه :این ماده شیمیایی برای تولید رنگ و در صنعت کاغذ برای تولید کاغذ شفاف، ضد آب و ضد چروک استفاده می شود ادامه داد : ملامین در صنعت نساجی برای تولید پارچه های ضد آب، ضد چروک و افزایش مقاومت پارچه ها در برابر شستشو و در صنعت چرم سازی برای تولید چرم شفاف، ضد آب و بادوام کاربرد دارد.

دانشجویان شرکت کننده در این اردو همچنین از بخش تولید کود سولفات آمونیوم پتروشیمی ارومیه بازدید کردند . مهندس اسدزاده ،مدیر تولید پتروشیمی ارومیه در جریان این بازدید جلوگیری از هدر رفتن نیتروژن ازطریق تصعید آمونیاک، آبشویی و نیترات زدایی و خودداری از پخش سطحی و جایگزینی نیتروژن در ردیف های کشت را از ویژگی های کود سولفات آمونیوم برشمرد و گفت : جذب توسط گیاه با کمترین مقدار مصرف انرژی توسط گیاه و تحریک رشد درخت ،تسهیل جذب ریز مغذی های خاک نظیر آهن، روی و …  ،رفع زردی برگهای پیرکه بدلیل کاهش ازت خاک و رفع زردی برگهای جوان بدلیل کمبود گوگرد ایجاد شده اند ،کمتر شسته شدن در خاک به نسبت کـودهای ازته دیگر ،برطرف کردن زردی برگ های درختان  و بالابردن محصول زمین زراعی و اصلاح قلیائیت خاک و مناسب برای زمین های قلیایی شدید از ویزگی های کود سولفات آمونیوم پتروشیمی ارومیه می باشد.

بازدید از بخش تولید اسید سولفوریک ،اسید کلریدریک ،کود سولفات پتاسیم ،بخش خنک کنندگی ،برج های تولید بخار و نهایتا تاسیسات برق مجتمع پتروشیمی ارومیه از دیگر بخش های این اردوی علمی یک روزه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا