پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی باید سرآمد تولید محصولات فناورانه باشد

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی باید سرآمد و مرجعی تخصصی جهت تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه محصولات غذایی باشد.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی‌مشهدی در نشست با همکاران پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی ضمن تاکید بر اصالت و قدمت این پژوهشکده در تولید علم، اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از پایه‌های اساسی سلامت و رفاه جامعه است و بدین ترتیب نقش پژوهشگران و اعضای هیات علمی این پژوهشکده با توجه به موقعیت و پتانسیل‌های خراسان رضوی در حوزه تولید محصولات غذایی نقشی حیاتی و بی‌بدیل است.

وی با تاکید بر این که پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی باید سرآمد و مرجعی تخصصی جهت تولید محصولات فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه محصولات غذایی باشد، بیان کرد: با توجه به این که امنیت غذایی یکی از مولفه‌های امنیت ملی نیز به شمار می‌رود از این رو جایگاه این پژوهشکده و تحقیقات و نوآوری‌های پژوهشگران آن در زمینه تولید دانش و محصولات دانش‌بنیان نقش مستقیمی در ارتقا استانداردهای بهداشتی و بهبود وضعیت تغذیه و سلامت جامعه ایفا می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به این که امنیت غذایی تنها به معنی تأمین مقدار کافی مواد غذایی نیست، بلکه به معنی تضمین کیفیت، ایمنی و دسترسی همگانی به مواد غذایی سالم و مغذی نیز می‌باشد، افزود: امروز در جامعه با چالش‌هایی همچون تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و بحران‌های اقتصادی روبرو هستیم که این عوامل تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی برجای می‌گذارند، بنابراین انجام تحقیقات کاربردی برای مواجهه علمی با این چالش‌ها و طرح راهکارهای موثر برای عبور از تهدیدات موجود، از جمله مهمترین رسالت‌های پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی به شمار می‌رود.

اقتصاد پایدار برای سازمان از مسیر ارتباط با بخش خصوصی و حوزه صنعت محقق می شود

دکتر مسعود گلستانی‌پور، معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکردی برنامه‌محور در این معاونت بیان کرد: باید از انجام فعالیت‌های انرژی­بر با بازدهی پایین به نفع فعالیت های اثربخش و پربازده، اجتناب کنیم و در پیشبرد پروژه‌ها جهت‌گیری‌های مشخصی و هدفمند داشته باشیم.

وی ادامه داد: در معاونت پژوهشی با مرور کامل اسناد بالادستی، اولویت‌های فناورانه را احصا و با تکیه بر قانون جهش تولید دانش بنیان به دنبال اجرای پروژه‌ها و طرح‌های کارفرمایی و دستیابی به اقتصادی پایدار از طریق این قانون هستیم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر این که اقتصاد پایدار برای سازمان از مسیر ارتباط با بخش خصوصی و حوزه صنعت محقق می شود و از طریق بودجه‌های دولتی نمی‌توان به این مهم دست یافت، بیان کرد: برای توسعه باید به صورت خاص بر روی ظرفیت‌های برنامه اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید متمرکز شویم و در این رابطه تاکنون 60 پروژه از بیش از 40 شرکت خصوصی شناسایی شده است.

گلستانی‌پور با بیان این که تعامل بخش خصوصی با جهاددانشگاهی مسیری مطمئن و مورد اعتماد برای آن ها است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی باید به فروشنده ای زبردست برای دانش فنی کسب شده خود تبدیل شده و پژوهشگران ما در مسیر تحقیق و توسعه کاربردی جسارت انجام کارهای بزرگ و اثربخش را به دست آورند.

تمرکز بر امنیت غذایی، مهمترین ماموریت پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

در بخش دیگری از این نشست، دکتر فرشته حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و با بیان این که از سال 1386 تا 1399 ساختار این پژوهشکده تکمیل شد و در حال حاضر پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی یک ساختار مسنجم و بلوغ یافته دارد که به یکی از مزیت‌های جهاددانشگاهی تبدیل شده است، اظهار کرد: مهمترین ماموریت ما تمرکز بر امنیت غذایی به عنوان یک مساله استراتژیک و راهبردی است.

وی حفظ و ارتقای جایگاه علمی، افزایش تاثیرگذاری فعالیت‌های پژوهشکده در جامعه و حاکمیت و ایجاد اقتصاد پایدار را از جمله مهمترین رویکردهای پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از سال 1401 تا 1403 برشمرد.

حسینی با تاکید بر ضرورت اخذ ردیف بودجه از مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اهمیت مسائل مربوط به امنیت غذایی، برای دریافت ردیف بودجه نیازمند حمایت سازمانی هستیم.

ضرورت گسترش تعاملات بین‌المللی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی

دکتر شادی بلوریان معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی،  در ادامه این جلسه بیان کرد: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های متنوع به واسطه عوامل مختلفی سرآمد بوده که یکی از مهمترین عوامل توسعه فناوری است.

وی با بیان این که در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی طی 5 سال گذشته بر توسعه فناوری و فروش دانش فنی تمرکز داشتیم، خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از تجارب جدیدی که در 8 ماه اخیر و در قالب اجرای طرح گذر شکوفایی نخبگان با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری محقق شد، ایجاد فب‌لب‌ تخصصی صنایع غذایی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی بوده است.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات با دانشگاه فردوسی مشهد جهت توسعه فعالیت فب‌لب‌های تخصصی در محیط دانشگاه خاطرنشان کرد: در کنار تلاش جهت افزایش تعاملات با سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنیم تا تعاملات بین‌المللی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی را نیز گسترش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا