ضرورت استفاده از هوش‌مصنوعی در حوزه پزشکی

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ‌پزشکی جمهوری اسلامی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در آینده نیز مردم برای درمان در کشور خودمان بمانند و ناچار به سفر به خارج نشوند باید از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های تکنولوژی استفاده کنیم.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، برنامه علمی کاربرد پزشکی فرد محور در بالین، صبح امروز  با حضور معاون علمی رئیس جمهور در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

امامی رضوی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی کشور طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی فعالیت‌های متنوعی دارد؛ اظهار کرد: در فرهنگستان علوم پزشکی، 18 گروه علمی و کارگروه ویژه فعالیت می‌کنند و عمده کار کارگروه‌ها همگرایی در موضوعات با یکدیگر است که مصداق آن برنامه ای است که امروز با موضوع ” پزشکی فرد محور” با محوریت گروه آموزش و اخلاق پزشکی برگزار شد.

وی، پزشکی فرد محور را بحث بسیار مهمی در حوزه پزشکی دانست و گفت: کشورهای منطقه به ‌شدت در این زمینه فعالیت می‌کنند و ما نباید در این زمینه از آن‌ها عقب بمانیم.

در ادامه، باقرلاریجانی رئیس گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص جایگاه پزشکی فرد محور در بالین و ارتقای سلامت اظهار کرد: رویکرد جدیدی وارد حوزه پزشکی شده است که به نظر می‌رسد در حال طی کردن سیر تکاملی خود است و هنر علم پزشکی این است که متناسب با شرایط متفاوت، بتوانیم توصیه‌های مناسب ارائه دهیم و درمان بیماری متناسب با شرایط بیمارباشد. همچنین در پزشکی فرد محور ما تنها به ویژگی های بالینی فرد توجه نمی‌کنیم، بلکه عناصر و اطلاعات ژنتیکی فرد و سایر اطلاعات فردی یک بیمار را در نظر می‌گیریم و بر اساس آنها توصیه های درمانی لازم را ارائه می‌دهیم.

لاریجانی افزود: نکته دیگری که در پزشکی فردمحور وجود دارد این است که درمان هر بیمار بر اساس ویژگی های فرد به صورت هدفمند ارائه می‌شود و می‌توانیم پیش‌بینی و پیشگیری بیماری‌ها را هم انجام دهیم.

رئیس گروه فلسفه، اخلاق پزشکی و علوم زیستی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: ما با اطلاعات درمانی بهتر، می‌توانیم از این مرگ و میر جلوگیری کنیم.

در ادامه، حسینعلی شهریاری، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ‌پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه امروز در کشورمان در حال ارائه یک طب قدیمی هستیم و در این سال‌ها رویکرد ما به پزشکی فرد محور تغییری نکرده است؛ گفت: در حال حاضر در حوزه درمان با چالش‌های بسیاری رو به رو هستیم چرا که برخی افراد نسبت به یک دارو واکنش خوبی نشان می‌دهد، درحالی که یک بیمار دارو را مصرف کرده و حالش خوب می‌شود.

شهریاری افزود: درحالی که بیشتر از ۱۰سال از سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد و در این رابطه جلسات زیادی نیز برگزار شده؛ اما تاکنون اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: متاسفانه همچنان مطالب درسی، کتاب‌ها و تدریس دانشگاهی ما قدیمی است و تغییرات جزئی داشته است و ما نیاز به تجدید نظر در حوزه آموزش پزشکی داریم و امروز که به شروع یک دولت جدید  نزدیک می‌شویم باید سیاست های کلی سلامت را الگو قرار داده و با توجه به آن کار کنیم و اگر می‌خواهیم عقب نمانیم باید پزشکی سنتی را کنار گذاشته و طبق سیاست های کلی سلامت که شاید نیاز به بازنگری با توجه به نیاز روز جامعه داشته باشد، عمل کنیم.

به گفته او،  نخبه‌های زیادی در کشور وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانیم پیشرفت‌های چشم‌گیری را در حوزه سلامت و درمان شاهد باشیم.

شهریاری در پایان تصریح کرد:  در برخی از کشورهای پیشرفته، به ‌کمک هوش مصنوعی بیماری تشخیص داده می‌شود و راهکارهای مناسب به بیمار ارائه می‌شود. ما باید خودمان را به این علم برسانیم، در غیر این صورت مردم برای داشتن درمان سریع‌تر به کشورهای خواهند رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا