رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران:
علوم انسانی معلم اخلاق هوش مصنوعی میشود
به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، محمدهادی زاهدی رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران درباره برنامههای کشور برای توجه به حوزه هوش مصنوعی در علوم انسانی اظهار کرد: اگر هوش مصنوعی را یک منظومهای از علم و فناوری بدانیم که توانسته در همه ابعاد زندگی بشری و جامعه تاثیر بگذارد، ناگزیر خواهیم بود که مباحث انسان و جامعه و ارتباط و تعامل آن با فناوری از جمله فناوریهای نوظهور را بیشتر مورد کنکاش قرار دهیم.
استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرگزاری آنا، با بیان اینکه مباحث اخلاق در هوش مصنوعی یکی از چالشها و دغدغههای اصلی توسعه دهندگان و بهرهبرداران از هوش مصنوعی است گفت: با بهرهگیری از تکنیکها و ابزارهای هوش مصنوعی به راحتی می توان روی تصویر افراد، صوتی دقیقا مشابه صدای فرد مدنظر را گذاشت و اظهارات غیرواقعی را از زبان آن فرد شنید؛ یا تصویری خیلی واقعی از حضور افراد در یک نشست مشترک خلق کرد درحالیکه چنین نشستی اصلا نبوده است و مصداق های زیادی که از آن فناوری به دیپ فیک یاد میشود.
زاهدی تصریح کرد: مفهومی به نام هوش مصنوعی مخرب یا فریبننده شکل گرفته است، مفهومی که حکایت از نگرانی و دغدغههای توسعهدهندگان هوش مصنوعی حکایت دارد و بیش از هر زمانی بر بهرهمندی هوش مصنوعی از علومی همچون روانشناسی، علوم اجتماعی، حقوق، علوم شناختی، جامعه شناسی و اخلاق تاکید دارد.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به فناوریهایی که در زمره هوش مصوعی هستند از جمله همتای رقومی یا دو قلوی دیجیتال گفت: یکی از کاربردهای این فناوری در حوزه صنعت و ایجاد یک نمونه مجازی از یک فرایند یا شی واقعی مثلا خط تولید یک کارخانه است که میتواند در کسری از ثانیه نظارت و تجزیه و تحلیل را انجام دهد، کاربرد دیگر آن در آموزش و در نقش یک دستیار یا بهتر بگوییم همیار آموزشی است که گام به گام در فرآیند یادگیری فرد یادگیرنده را همراهی میکند و یا در حوزه سلامت میتوان به همزاد دیجیتالی اشاره داشت که به عنوان دستیار پزشک و همیار بیمار، وضعیت بیمار را لحظه به لحظه بررسی و پایش کرده و برای پزشک ارسال میکند و حتی جالب تر اینکه پزشک میتواند اثر تجوزیهای دارویی خود را ابتدا بر روی این همزاد دیجیتال ارزیابی کند و سپس به بیمار تجویز کند، لیکن در همه این موارد چندین سوال پیش میآید، موضوع اخلاق و حریم خصوصی افراد یا موضوعات حقوقی مترتب بر آن.
زاهدی موفقیت هوض مصنوعی و فناوریهای آن را در کیفیت و کمیت دادگانی دانست که الگوریتمهای هوش مصنوعی براساس آن، فرایند یادگیری را اجرا می کنند، هرچه این دادگان کیفی تر و بیشتر و متنوع تر باشند بر خروجی عملکرد این الگوریتمهای نیز تاثیر بیشتری خواهند داشت.
وی تجزیه و تحلیل دادهها را از نقاط قوت الگوریتمهای هوش مصنوعی دانست و گفت: میتوانیم با بهره گیری از این تکنیکهای هوش مصنوعی و با جمع آوری و تحلیل محتواهای فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و بهره گیری از برخی تکنیکهای تشخیص موضع و احساسات میتوان تحلیل رفتاری نسبتا دقیقی از مردم جامعه در انتخابات یا در موضوعات مختلف داشته باشیم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه این انجمن که به زودی نشستهای تخصصی پیرامون آن برگزار خواهد شد بررسی اثرات متقابل هوش مصنوعی و عاوم انسانی بر یکدیگر است.
زاهدی در پایان اضافه کرد: ۲ واحد درس آشنایی با هوش مصنوعی در قالب دروس عمومی از مهر ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی برای آشنایی بیشتر دانشجویان با این علم گنجانده میشود.