دیدگاه فرهنگی 6 نامزد ورود به خیابان پاستور
پزشکیان: با هرگونه برخورد خشن با زنان مخالفم

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با اشاره به این‌که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می افتد که نارضایتی وجود دارد، اظهار کرد: به لحاظ اعتقادی با هر گونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی و هر زنی مخالفم. برخوردهایی که در خیابان اتفاق افتاده و ماشین‌هایی که گرفته می شود و اخبارش در فضای مجازی منتشر می‌شود. چرا اعتراض نکردیم؟

نگاه برابر به زنان باید از مهدکودک و مدارس شروع شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول این مناظره اظهار داشت: اینگونه که ما می گوییم وضع خیلی خوب می شد اما نمی دانم اوضاع زن و دختر در جامعه چرا به این شکل درآمده است. به تصور من قدم اول از مهدکودک و مدرسه شروع می شود. باید آموزش را از آنجا شروع کنیم و این نگاه برابر و توانمندی های این عزیزان را از آنجا آموزش دهیم.

پزشکیان با اشاره به سوالات مطرح شده در بخش اول این مناظره گفت: تمام این سوالاتی که شما پرسیدید ریشه آن در مدرسه است اگر آموزش دهیم دیگر این تنش ها و مشکلات اجتماعی بوجود نمی آید.

وی اضافه کرد: ۳۲ سال است که همسرم را از دست داده ام اما زمانی که با همسر بودم، ۴ تا بچه داشتیم، هم من درس می خواندم هم او درس می خواند، یک روز من بچه ها را نگه می داشتم و یک روز هم او بچه ها را نگه می داشت ، با هم بالا آمدیم و می توانستیم کارها را انجام دهیم و از اول این نگاه بود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: زمانی که در خیابان ها برخوردهایی با دختران و زنان را می بینیم که اگر اعتراضی هم می کنیم  پرونده هایی برای آدم درست می کنند، اما واقعیت قضیه این است که این دختران و خانم ها را ما تربیت کرده ایم، بیگانگان که تربیت نکرده اند.

پزشکیان بیان داشت: به جای این که خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. در بیرون برخوردهایی با دختران مردم می کنیم که آدم نگاه می کند اصلا نمی تواند بپذیرد که چنین برخوردی می تواند مشکل را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم مشکل حل شود باید ببینیم چه کرده ایم که این اتفاق افتاده است، گفت: لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت زنان خیلی وقت است که  در مجلس مانده و حل نشده است.

برخورد ما در جامعه با زنان اخلاقی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خشونت را نتوانسیم حل و جایگاه شان را درست کنیم. اما وقتی اوضاع خوب است می گوییم احترام می گذاریم. احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی و وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می گیرند ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا این برخورد را با آنها انجام می دهید.

پزشکیان ادامه داد: خداوند در قرآن به رسولش می گوید که به خاطر رحمت خدا تو با این مردم ملایم و با اخلاق بودی، اگر برخورد خشن با مردم می کردی کسی دور تو جمع نمی شد. حرف خدا است که به رسول خدا (ص) می گوید اگر با اخلاق بد برخورد می کردی مردم دورت جمع نمی شدند.

وی اضافه کرد: برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هرچه می گوییم در عمل آنی نیست که باید باشد. این نگاه ما است که باید اصلاح و درست شود. نهایت باید ببینیم که ما چگونه در محله، مدرسه و مسجد آموزش دادیم که به اینجا رسیدند. حتی در رابطه با نوع و سبک زندگی از مدرسه می توان آنها را تغییر داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: مدارس ما به علت اینکه معلمینی که آنجا گذاشتیم بازآموزی ندارند و حقوقی که می دهیم کفاف زندگی شان را نمی کند و تبعیضاتی که بین آموزش در مقاطع مختلف است وحشتناک است. در چنین وضعیتی خود این تبعیض منجر می شود که ما آدم هایی را تربیت کنیم که این آدم ها وقتی وارد جامعه می شوند عقده ای می شوند و با یکدیگر می جنگند و کنار هم نمی توانند بنشینند و ریشه آن از همان مدرسه است.

پزشکیان افزود: اگر بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه ها بپردازیم و رفتار و نگاه خودمان را عوض کنیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم. چرا که تئوری گفتن کار خیلی ساده است.

ما داریم دختران را عقده‌ای می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و چهار دقیقه دوم با اشاره به این‌که ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می افتد که نارضایتی وجود دارد، اظهار کرد: به لحاظ اعتقادی با هر گونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی و هر زنی مخالفم. برخوردهایی که در خیابان اتفاق افتاده و ماشین‌هایی که گرفته می شود و اخبارش در فضای مجازی منتشر می‌شود. چرا اعتراض نکردیم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که شکی نیست که خانواده باید تحکیم شود، افزود: همه خانواده من از عروس و خواهر و دختر باحجاب هستند و چادر دارند. مانتو و روسری ندارند. اگر کسی نخواهد این پوشش را داشته باشد باید برخورد کنیم؟ ما در این سن نتوانستیم این ها را هدایت کنیم و کلی پول برای تربیت دینی خرج کردیم. با این روش نمی توانیم درست کنیم. با گرفتن درست نمی شود. برخی رفتارها را آدم خجالت می کشد بگوید.

پزشکیان تاکید کرد: این نگاه را که زنان رتبه دوم هستند باید عوض کنیم. آنها همراه مردها در اقتصاد و علم هستند. در پست‌ها باید به آنها جایگاه دهیم. در عمل باید ثابت کنیم. الان وقت رای گیری است همه می‌گوییم این کارها را می کنیم. در این مسائل قصور داریم. نباید برخورد خشن کنیم. باید ببینیم چه کار کردیم که این وضعیت ایجاد شده است؟

وی ادامه داد: من بعد از فوت همسرم برای این که بتوانم دخترم را هدایت کنم، در بحث‌ها کوتاه می آمدم. چون نباید با زور و تحکیم با او برخورد می کردم. با آنها کنار می آمدم. ما بدون گفت وگو و قانع کردن، با زور و دستور و قانون نمی‌توانیم رفتار را عوض کنیم. با قانون رفتار عوض نمی شود. در گذشته نتوانستند حجاب را با زور از سر زن ها بردارند، ما هم نمی توانیم با زور حجاب را تحمیل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نمی شود در دانشگاه و مدارس افرادی را گذاشت که علم تربیت و آموزش را ندارند و تحکیمی برخورد می کنند و حکم اخراج و تعلیق می‌دهند. انتظار داشته باشیم این‌ها ما را بپذیرند. ما داریم دختران و جوانان را عقده ای می کنیم. حق نداریم به خانم ها زور بگوییم.

حجاب بان را چه کسی در مترو گذاشته است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه «حکمرانی فضای مجازی»، گفت: اظهار داشت: خیلی روشن است فعلا که ما فیلترینگ راه انداختیم و هیچ وقت هم راجع این مساله حرف نزدیم. خیلی از شغل ها را از دست دادیم و کسانی که از این طریق امرارمعاش می کردند زندگیشان به هم ریخته است میلیون ها انسان در رابطه با  این اقدامی که ما انجام دادیم با مشکل روبرو شدند و از طرف دیگر یک عده کاسب شدند و فیلترشکن می فروشند. چه کسانی فیلترشکن می فرشند چرا بررسی و پیگیری نمی کنند که جای بحث دارد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت می کنیم احساس می کنم مشکل جای دیگر است، همه موافقیم که فیلترینگ نباشد، موافقیم جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشد. این که حجاب بان را چه کسی در مترو می گذارد مشخص نیست، خیلی هم هزینه می کنند و با بچه های مردم در مترو به علل مختلف برخورد می کنند. اما وقتی  اینجا می نشینیم می گوییم از حقوق زنان دفاع می کنیم. ما اگر از حقوق زنان دفاع می کردیم جایگاه و پست و مراتب ارتقای آنها اینگونه نبود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در رابطه با زنان دانشمندانی که در خارج داشتیم با آنها چه کردیم. اگر با آنها درست عمل کنیم به اینجا نمی رسیم، افزود: اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم. توئیتر محل آموزش است و محل خیلی از امکانات است که می توانیم در آنجا انجام دهیم. خیلی سرمایه و تکنولوژی و علم را می توانیم از آنجا یاد بگیریم و منتقل کنیم. می توانیم ارتباطاتمان را افزایش دهیم.

پزشکیان بیان داشت: من اگر به ریاست برسم به طور قطع در رابطه با ممنوعیت هایی که گذاشته شده و باعث عصبانیت شدند و این که خیلی از شغل ها در فضای مجازی تخریب شدند جلوی آن را می گیرم و با قاطعیت می ایستم و این به معنای این نیست که در بحران های خاص لازم مداخله نکنم . همه کشورها در رابطه با اینترنت در بحران ها مداخله می کنند. وقتی فضا آزاد است چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و فیلتربگذاریم و عده ای فیلترشکن بفروشند و کسب و کار برای خود دست و پا کنند.

اگر اینترنت آزاد شود دولت بهتر می‌تواند مدیریت کند

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار تومان برای فیلترشکن پول می دهند و ۵۰ هزارتومان هم پول تلفنشان است و حتی فیلترشکن هایی که می زنند خیلی راحت تر به فضاهای مستهجن دست پیدا می کنند تا این که دولت خودش نظارت کند و جلوگیری کند که آنها در آن فضا نروند. دولت اگر اینترنت را آزاد کند می تواند مدیریت کند و اجازه ورود به فضاهایی که نباید بروند را ندهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اینکه تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم درست نیست چرا که تقصیر مال همه ما است. فرهنگ را که دولت ها درست نمی کنند. فرهنگ را حوزه ها، مساجد و جاهای فرهنگی در مملکت درست می کنند. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد. روحانیت محترم در دانشگاه، مدرسه و محله حضور دارد. اینها بی حجاب شدند چگونه شد که آنها بی حجاب شدند.

پزشکیان یادآورشد: این که ما در خانواده چگونه ایم یک بحث است این که با دیگرانی که مثل ما نیستند و در این مملکت زندگی می کنند این برخوردها را می کنیم این رفتارها را چگونه می خواهیم جواب بدهیم. خانواده محل صمیمیت ، محبت و عشق است. اما این که در جامعه یک عده ای ما را نمی پذیرند تکلیف ما با آنها چیست. شفاف بگوییم که با اینها چگونه می خواهیم برخورد کنیم. تعداد آنها هم کم نیست و روز به روز هم از ما دورتر می شوند و به ما بدتر بی احترامی می کنند. الان خیلی راحت با حجاب نمی شود به خیابان بیایند حرف هایی می زنند که قابل قبول نیست.

پزشکیان خطاب به زاکانی: معلوم نیست تا آخر بمانید/زاکانی: از این آرزوها خیلی دارید

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه چهارم گفت: اصلا لازم نیست جواب آقای زاکانی را بدهیم. چون معلوم نیست که تا آخرش بماند و رقابت کند. ایشان درباره جریان و ستاد من هم حرف می‌زنند که در این لحظه زاکانی خطاب به پزشکیان پاسخ داد: از این آرزوها خیلی دارید؛ ولی شما با یک رئیس جمهور صحبت کنید.

پزشکیان با بیان این که در رفتارها، اخلاق و بحث‌هایمان اخلاق را رعایت نمی کنیم، اظهار کرد: مردم کشورمان بررسی کنند اخلاق ما با کسب و کارهای اینترنتی چگونه است؟ الان داریم خطوط و باند اینترنتی را اتوبان می کنیم. اما در هر ۵ متر یک مانع می گذاریم. این موانع اعصاب کاربران اینترنت را خراب می کنند. ما بستر و زیرساخت را تقویت می کنیم ولی نباید موانع بگذاریم.  

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن و هوش مصنوعی عقب نمانیم، باید با در نظر گرفتن محدودیت های امنیتی با دنیا ارتباط اینترنتی داشته باشیم. کاری کنیم دانشمندان ما در این رشته زحمت می کشند از مملکت خارج نشوند. نخبگان به دلیل بستر برای آنها فراهم نیست دارند به تدریج به خارج کشور می روند. ما فقط داریم گناه را به گردن همدیگر می‌اندازیم.  واقعیت این است که بستر را برای کسانی که دارند کار می کنند آماده نکردیم یا موانع زیاد گذاشتیم. همه مردم می دانند وضعیت کسب و کار اینترنتی در این اوضاع و تصمیماتی که گرفتند بد شد یا خوب شد، بد شد. اگر با تصمیماتی که قرار است گرفته شود و هر دولتی سر کار آمد این موانع را بردارد به اشتغال و ایده ها برگردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با این کار شاید دانشمندان برگردند و اشتغال در اجرا عملیاتی شود. الان یک نظرسنجی کنید و ببینید مردم از کار ما راضی هستند یا نه؟ از خواهران و زنان نظرسنجی کنند.

پزشکیان یادآورشد: شفافیت با عدد و رقم مشخص می شود. نه این که با حرف های پشت تریبون که بگوییم اوضاع خوب است و حقوق زنان را داده‌ایم. همه اشتغال را درست کردیم و در آینده نیز قرار است بهترین اوضاع را در اینترنت درست کنیم. من بستر و زیرساخت اینترنت را پیگیری خواهم کرد تا مستقل شویم و نیازی به دیگران نداشته باشیم.

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم گفت: در رابطه با بحث های سینما و هنر ما مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات اصولا باید موانع برداشته شود. امسال ۱۷ فیلم از فیلم های بلند ایرانی که در فستیوال های بین المللی به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی بود یا خارج از ایران بود که در خود ایران مجوز های لازم را نگرفته بودند و راحت توانستند آنجا بروند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: این موانعی است که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمین ها کار کنند یا به طریق هایی که می گوییم قانونی نیست عمل کنند، اینها باید اصلاح شود تا بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم که بسیار مهم است به عنوان مثال اصغر فرهادی را شما می شناسید که در خارج چه اعتباری برای او قایل هستند.

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با جزییات که نمی خواهم بگویم پیوست های فرهنگی خیلی مهم است. واحدهای مسکن مهر که در زمان آقای احمدی نژاد ساخته شد نه مسجد، نه مدرسه، نه ورزشگاه، نه کتابخانه و نه جای تفریح آن دیده نشد و فقط مسکن ساخته شده است بنابراین در فضایی که پیوست های فرهنگی همراه او نباشد مشکلات دیگری در آن جامعه اتفاق می افتد. ارزیابی های اجتماعی نشان می دهد که مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از آنجاهایی است که  پیوست های فرهنگی در آن وجود دارد.

وی درباره مشکلات کتابخوانی در کشور هم گفت: یکی از مشکلات ما گرانی کتاب است. اگر کسانی که کتاب خوان هستند قدرت خرید نداشته باشند بنابراین استفاده و کتابخوانی کاهش پیدا می کند بنابراین اگر می خواهیم راه را درست کنیم باید از مدارس شروع کرد. در مدارس هم به صورت فردی و هم تیمی و هم با تشویق ها چه درسی و مطالبی را در آنجا طراحی کرد و معلمان  به کسانی که این کتاب ها را بخوانند و  گزارش دهند جایزه تعیین کنند.

کاری نکنیم که هنرمندان ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج شوند

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: روش هایی را باید طراحی کنیم که بچه ها را تشویق کند که از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند. اگر یادگیری و عادت از جوانی شکل نگیرد در سنین بالا خیلی سخت است که کتابخوانی داشته باشد بنابراین این کار را باید از مدرسه آغاز کنیم و کار کنیم که عملا در این رابطه باید برنامه ریزی کنیم که کتابخوانی از مدارس اتفاق بیفتد.

پزشکیان اظهار کرد: اگر مردم به من رای دادند و در دولت آینده حضور پیدا کردم آن چیزی که دولت آینده باید انجام دهد قطعا به فیلم سازان و هنر و سینما کمک می کنیم که تقویت شوند. موانعی که در مقابل هنرمندان، کارگردان ها و هنرپیشه ها وجود دارد باید   برداشته شود. نباید کاری کنیم که عده ای از آنها ممنوع الکار و ممنوع الخروج شوند و حتی عده ای از کشور خارج شوند.

وی در واکنش به صحبت زاکانی که گفته بود نمی گذارم پزشکیان رئیس جمهور شود، گفت: برادرمان زاکانی که گفته من نمی گذارم شما رئیس جمهور شوید یا جای خدا نشسته یا جای مردم، رقابت است و مردم جواب خواهند داد. کسی نمی تواند جلوی کسی را بگیرد این مردم هستند که قضاوت خواهند که حق با چه کسی است و چگونه خواهد بود. یا این دیدگاه را باید بروند که ادعا کردن آن ساده است یا آن چیزی ما در خدمت مردم بودیم و می شناسند.

دولت باید از مداخله‌گری در حوزه فرهنگ خارج شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه ششم این مناظره با تاکید بر این که دولت باید از حالت مداخله گری در حوزه فرهنگ خارج شود و سیاستگذار و ناظر باشد، گفت: دولت باید کار را به نهادهای بخش خصوصی بسپارد. ممیزی باید شفاف و مطابق قانون باشد و به هیچ وجه سلیقه ای نباشد. ممیزی‌های سلیقه ای را رد می کنم و اجازه اعمال آن را نخواهم داد.

پزشکیان با بیان این که اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد، اظهار کرد: قواعد بین المللی از جمله قانون مالکیت معنوی را باید بپذیریم. تلاش می‌کنم دولت من دولت فرهنگی باشد؛ نه این که فرهنگ را دولتی بکنیم. 

وی افزود: امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین می‌کنم. تلاش حداکثری بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد که این رویکرد مانع از فرار نخبگان خواهد شد. چون تعدادی از نخبگان ما ناراضی هستند و از کشور می‌روند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که صداوسیما موظف است آثار فاخر تولید کند، گفت: در این رابطه باید منابع مالی مورد نیاز دیده شود. تا صداوسیما بتواند فرهنگ و گذشته پرافتخار خودمان را بازسازی و تبدیل به سریال کند. خارجی‌ها سریالی‌هایی به ما نشان می دهند که ما در سابقه  تاریخی خودمان نکات عمیق تر و آموزنده تر از آن را داریم.

پزشکیان کتابخوانی را بسیار مهم خواند و ادامه داد: جامعه ما را با آمار کتابخوانی ارزیابی می کنند. جوامعی که در آن انسان‌ها بیشتر کتاب می خوانند، جرم و فساد و جنایت کمتر است. هر جامعه ای که با کتاب دوست شود، آمار دعواها و جنگ‌ها دزدی کاهش می‌یابد.

 وی با بیان این که در مناطق محروم باید پیوست های فرهنگی داشته باشیم، عنوان کرد: در برخی مناطق کتابخانه، مسجد و محل بازی و تفریح وجود ندارد. شکل و ساختار اجتماعی باید طوری باشد که مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند. اگر بستر را آماده نکنیم هر تئوری بدهیم قابل اجرا نیست.

این رفتارها برازنده جامعه اسلامی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره و جمع بندی سخنان خود گفت: در دیدگاه اعتقادی در رابطه با تلاش و کاری که می کنند فرقی بین زن و مرد دیده نشده است. هر کدم از این ها  اگر باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند پاداش درست خواهند گرفت و به حیات طیبه ای دست پیدا خواهند.

پزشکیان افزود: بنابراین باید کاری کنیم که زنان ما در همان جایی قرار بگیرند که سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه مثلاً یک جور دیگر با یک نگاه دیگر به آنها نگاه کنیم. این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما هم می‌توانند قرار بگیرند و حضور پیدا کنند.

وی بیان داشت: وقتی با آن نگاه بررسی می‌کنیم در قسمت دیگر از قضیه نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها و یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند برخورد ما با این‌ها نباید به این شکل خشن، اجباری و یا روش‌هایی باشد که با آن مشکل پیدا کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در قرآن آمده که اگر خدا می‌خواست همه اینها را آنطور که شما می‌خواستید درست می‌کرد. آیا شما به زور می‌خواهید یک عده را آن طور که دلتان می‌خواهد قرار دهید، خدا خودش می‌توانست این کار را بکند.

وی یادآورشد: این که ما ایده آلی داریم یک بحث است و این که ما با واقعیتی درگیریم یک بحث دیگر است. این واقعیت، واقعیت است  گشت ارشاد و جریمه کردن و توبیخ کردن یک بحث دیگر است. ما باید با زبان خوش با آنها برخورد کنیم . با رفتار مناسب جایگاه آنها را حفظ کنیم و این رفتارها برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق و رفتار و برخورد ما باعث شود که اگر کسی از بیرون به ما نگاه می کند این حرف‌هایی که از کرامت و انسانیت می گوییم فقط خودمان می گوییم و مردم از ما نمی پذیرند. می شود از مردم پرسید و ارزیابی کرد که چقدر ما را قبول دارند که اینگونه با آنها رفتار می کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در رابطه با فضای مجازی هم خیلی موضوع روشن است در سه سال گذشته کسب و کار عده ای را با مشکل روبرو کرده ایم. این که باید زیر ساخت را بسازیم و اینترنت داخلی داشته باشیم و این که همه چیز را باید داشته باشیم این درست است اما تا آن زمانی که به آن نقطه برسیم نان آنهایی را که در زندگی بریدیم و از زندگی ساقط کردیم برای آنها چه کرده ایم. این چیزی است که در حقیقت باید به آن فکر می‌کردیم و اگر داریم آن طرف را می رویم این طرف را هم می‌دیدیم و اینگونه نان عده ای را نمی بریدیم.

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با هنر و فیلم و سینما واقعیت این است که کار را به کاردان ها بسپاریم. دولت باید سیاست گذاری کند. دولت باید نظارت کند و به خانه سینما اختیار دهد. جاهایی کارشناسان باید تصمیم بگیرند و کار انجام دهند. انجمن و سازمان در این رابطه وجود دارد و دولت نظارت را در این زمینه انجام دهد. چرا باید هنرمندان کشور، کارگردان‌ها و هنرپیشه‌ها یک تعدادی ممنوع الخروج شوند و تعدادی از مملکت خارج شوند.

وی بیان داشت: این نگاهی که ما درست کردیم و امنیتی کردیم و جای اینکه دولت فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کردیم نتیچه آن این است که جوانان و بیشتر کسانی که در این مملکت هستند نسبت به رفتار ما مشکل دارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هرکس که می گوید باید این کار را بکنید اول باید از خودش شروع کند. اول خود را اصلاح کند قبل از این که به دیگران بگوید که چگونه باشند. این اصلاح باید در رفتار انسان ها باشد نه در گفتار و دستورالعمل ها.

پزشکیان یادآورشد: علم و دانشی که می گوییم ما آدم های شایسته درست کردیم الگوهای آنرا به جامعه نشان دهیم. اگر الگو و شایسته بودیم و خوب بودیم دیگران به طرف ما می آیند لازم نیست که زور بگوییم. لازم نیست که ما اجازه حرف زدن به آنها ندهیم. اجازه دهیم حرف بزنند. در ضمن همان دولتی که آنها به آن گیر می دهند همان برجام را  نمی توانند حل کنند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا