خانواده بستر حرکت به سمت یک جامعه توسعه‌یافته را فراهم می‌کند

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: خانواده زمینه‌ساز رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی افراد را فراهم می‌کند و یکی از مهمترین بسترها برای حرکت به سمت یک جامعه‌ توسعه یافته است.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی‌مشهدی در نشست آسیب‌های نوپدید خانواده که در سالن همایش‌های زنده یاد کاظمی آشتیانی برگزار شد، با تاکید بر نقش بی‌بدیل خانواده در شکل‌گیری و تقویت ساختارهای اجتماعی جامعه، اظهار کرد: خانواده ارکان اولیه شخصیت یک انسان را شکل می‌دهد و در واقع انسان‌ها اولین تعاملات اجتماعی خود را در بستر محیط خانواده تجربه می‌کنند.

 وی با تاکید بر این که نهاد خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد تربیتی، مسئولیت‌های فراوانی در تربیت، آموزش و انتقال ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی به نسل‌های بعدی دارد، افزود: خانواده با ایجاد محیطی حمایتی و محبت‌آمیز، به افراد احساس امنیت و تعلق می‌دهد و بدین ترتیب زمینه‌ساز رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی افراد را فراهم می‌کند، بنابراین خانواده یکی از مهمترین بسترها برای حرکت به سمت یک جامعه‌ توسعه یافته است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش گریزی بر نقش کلیدی خانواده در جهت بهبود محیط کار و افزایش بهره‌وری کارکنان زد و افزود: ارزش‌ها و مهارت‌هایی که در خانواده‌ها به افراد  آموزش داده می‌شود، مستقیماً بر رفتارها و نگرش‌های آنان در محیط کار نیز تأثیر می‌گذارد. خانواده‌هایی که در آنها ارزش‌های اخلاقی، همکاری و مسئولیت‌پذیری پررنگ است قادرند نسل جدیدی از نیروی کار متعهد و کارآمد را به جامعه عرضه کنند. با این اوصاف و با توجه به نقش محوری نهاد خانواده در پیشرفت جامعه، مساله آموزش یک ضرورت اجتناب ناپذیر در خانواده‌ها به شمار می‌آید.

در ادامه این نشست، دکتر غلامرضا حسنی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد یکی از آسیب های نوپدید خانواده در آینده را تنهایی دانست و گفت: نتیجه گسست خانواده، تنهایی است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد دو قطبی کردن زن و قرار گرفتن مشاغل در مقابل نقش مادری را از دیگر آسیب های خانواده نوپدید برشمرد و اظهار کرد: در گذشته توسعه خانواده محور بوده اما امروزه توسعه فرد محور شده است که امروز این مساله آسیب‌هایی را به همراه داشته است.

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر «احسان متین‌فر»، مشاور خانواده مرکز روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: زمانی که به مساله ازدواج و یا خانواده می‌نگریم احساسات متفاوتی همچون اشتراک، امنیت، آرامش، صمیمیت، مودت و دوستی، مسئولیت، استرس و… را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به این که از دوران کودکی، ازدواج همواره امری فانتزی و جذاب در تصورات ما بوده است، اظهار کرد: تصور ما از ازدواج این است که انسان مقابل ما نیز همانند پدر و مادر از نیازهایمان آگاه هستند و ما را درک می‌کنند در حالی که روابط بین فردی مساله‌ای پیچیده‌تر از تصورات ماست و نباید با نگاهی ساده‌انگارانه به آن نگریست.

مشاور خانواده مرکز روانشناسی و مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی به موضوع مسئولیت در ازدواج اشاره و تصریح کرد: زمانی که تصمیم می‌گیریم در قالب ازدواج قرار بگیریم اولین چیزی که در مقابل ما قرار می‌دهند یک برگه است که باید آن را امضا کنیم و به تعهدات خود به عنوان یک همسر آگاه باشیم.

متین‌فر با بین اینکه در روابط زوجین یکی از شایع‌ترین مشکلات این است که افراد به وظایف خود در قبال یکدیگر عمل نمی‌کنند، افزود: اگر تصور کنیم ازدواج و خانواده محملی برای پاسخ دادن به نیازهای ما است، این نیازها زمانی پاسخ داده می‌شود که به مسئولیت‌هایمان عمل کنیم.

در پایان این نشست از همکارانی که از سال گذشته تاکنون ازدواج کرده و یا صاحب فرزند شده‌اند تقدیر به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا