به همت یک شرکت دانش‌بنیان انجام شد؛
تولید انبوه نشاء سیب زمینی با فناوری‌ کشت بافت گیاهی

گامی به سوی استراتژی خودکفایی کشور در کشاورزی

کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند و بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند به نوعی متأثر از کشاورزی باشند. امروزه، استفاده از بذرهای گواهی شده در کشاورزی اهمیت بسزایی پیدا کرده است. با توسعه تولید بذرهای گواهی شده، امکان تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی فراهم می‌شود که به کاهش وابستگی به واردات بذور، توسعه‌ مستقیم صنعت کشاورزی و افزایش بهره‌وری آن نیز کمک خواهد کرد.

یک شرکت‌ دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد با استفاده از فناوری‌های کشت بافت گیاهی، به تولید انبوه مینی‌تیوبر سیب‌ زمینی‌ پرداخته و با موفقیت این فرآیند را از مراحل آزمایشگاهی به گلخانه‌ها منتقل کرده است. تولید انبوه بذر گواهی‌ شده سیب‌ زمینی‌، میتواند در جهت خودکفایی کشور در بخش کشاورزی، نقطه عطفی در توسعه اقتصاد ملی محسوب شود.

مدیر عامل شرکت‌ دانش‌بنیان پیشگامان صنعت‌ توژال سپید در گفتگو با خبرنگار سینا پرس فارس، بیان داشت: این شرکت برای نخستین بار در کشور، موفق به تولید انبوه نشاء سیب‌زمینی و ایجاد مزرعه الگو از طریق فناوری‌های کشت بافت گیاهی شده است.

علی اصغر بهزادی با اشاره به افتتاح گلخانه‌ تولید بذر گواهی‌ شده سیب‌ زمینی‌ در دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد فیروزآباد افزود: این شرکت دانش‌بنیان با همکاری دانشگاه، با امکاناتی از جمله ۴۰۰ متر آزمایشگاه و دو گلخانه شیشه‌ای و هیدروپونیک با زیربنای هزار و 500 مترمربع، آماده تولید محصول است.

سینا

او در خصوص نحوه تولید محصولات اظهار نمود: این شرکت فناور برای تولید نشاء سیب‌ زمینی‌، هر ساله به تعداد مشخصی از گیاهچه‌ها با رقم معتبر، از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی دریافت می‌کند و با استفاده از امکانات آزمایشگاهی، این تعداد را با توجه به ظرفیت فعلی، به ۱۵۰ هزار عدد گیاهچه در سال افزایش می‌دهیم .

مدیر عامل شرکت‌ دانش‌بنیان پیشگامان صنعت‌ توژال سپید اضافه کرد: این‌ ١٥٠ هزار عدد گیاهچه‌ طی‌ سه‌ مرحله‌ زمانی‌ وارد گلخانه‌ سازگاری‌، سپس‌ وارد گلخانه‌ هیدروپونیک‌ شده و در نهایت‌ در سال حدود ٦٠٠ هزار عدد غده بذر مادری با امکانات موجود تولید می شود.

بهزادی ادامه داد: روند تولید این محصولات شامل تحویل گیاهچه‌های گواهی شده از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه جهاد کشاورزی به شرکت است، که سپس در آزمایشگاه به تعداد ۱۵۰ هزار عدد گیاهچه تبدیل می‌شوند و در نهایت به ۶۰۰ هزار عدد بذر مادری تولیدی تبدیل می‌شوند.

او همچنین به حفظ اصالت ارقام و عاری بودن از بیماری‌های رایج در بذرهای مادری اشاره و عنوان کرد: استفاده از بذرهای گواهی‌ شده در کشاورزی، به‌ویژه در استانهای شمال غرب و اصفهان که سیب‌ زمینی‌ به عنوان محصول اصلی کشاورزی شناخته می‌شود، به‌تازگی رایج شده است. این بذرها تضمین کننده‌ تولید محصول با کیفیت و رقم مشخص و عاری از بیماری‌ها می‌باشند.

بهزادی درخصوص میزان تولید محصول از این بذر تصریح کرد: اگر تولید سیب‌ زمینی‌ به‌ صورت معمول در هر هکتار ٢٥ تن‌ باشد با استفاده از بذرهای‌ گواهی‌ شده، تولید و برداشت‌ در هر هکتار به‌ ٤٠ تن‌ می‌رسد.

او ابراز امیدواری کرد که با همکاری و حمایت‌های جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی، تولید بذر در مراحل آزمایشگاهی به ۳ تا ۴ میلیون عدد در آینده نزدیک برسد و مراحل بعدی تولید این محصول غذایی استراتژیک در استان و شهرستان به طور کامل پوشش داده شود.

مدیر عامل شرکت‌ دانش‌بنیان پیشگامان صنعت‌ توژال سپید در خاتمه با بیان اینکه سالهای گذشته، ایران واردکننده بذرهای گواهی شده بود، خاطر نشان کرد: تلاش داریم با این اقدام، بتوانیم به سهم خود در کاهش وابستگی کشور به واردات بذر سیب‌ زمینی‌ کمک می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا