افزایش بهره وری تولید با هوشمندسازی صنایع غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اهمیت هوشمندسازی صنایع غذایی و نصب سیستم اسپُتیک در واحدهای تولیدی، گفت: استفاده از این سیستم، کاهش ضایعات و افزایش بهره وری را در واحدهای مذکور به دنبال خواهد داشت.

مجتبی دهقان پور در بازدیدی که به همراه کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی از واحد صنایع غذایی شهرستان مرودشت داشت، بیان کرد: افزایش ماندگاری محصول تولیدی، افزایش صادرات و کاهش هزینه های حمل و نقل از دیگر مزایای بکارگیری سیستم اسپُتیک در صنایع غذایی است.

به گفته وی؛ شرکت صنایع غذایی تک میوه که در زمینه تولید و صادرات رب گوجه فرنگی و انواع شوریجات و ترشیجات فعالیت می کند، با طراحی و ساخت این دستگاه به روش مهندسی معکوس موفق، تمام مراحل تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی به صورت کاملا بهداشتی رب گوجه فرنگی انجام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این ماشین هوشمند توسط مالک کارخانه ساخته شده است، افزود: طراحی و ساخت این دستگاه مبلغی حدود ۹۰ میلیارد ریال هزینه داشته است و میزان تولید رب گوجه فرنگی با استفاده از این دستگاه ۲ تن در ساعت است.

دهقان پور تصریح کرد: محصول تولیدی به کشورهای روسیه، رومانی، بلغارستان، عمان، دبی و ترکیه صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطر نشان کرد: چالش های صنایع غذایی در استان فارس نقدینگی و سرمایه در گردش، هزینه بالای انرژی و ارزش افزوده تولیدات است که امیدواریم تمهیداتی در زمینه مشوق های مالیاتی برای بهتر شدن وضعیت تولید و افزایش بهره وری در این زمینه در نظر گرفته شود.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شرکت تک میوه در شهرستان مرودشت با اشتغالزایی ۳۶ نفر و با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ تن رب گوجه فرنگی و حدود ۸۰۰ تن انواع شوریجات و ترشیجات، بیش از ۱۸ نوع محصول متنوع تولید و علاوه بر بازار داخلی به کشورهای بلاروس، روسیه، بلغارستان، کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس، صادر می کند.

شرکت شاپرک شهر داریوش در شهرستان مرودشت از دیگر واحدهایی بود که مورد بازدید مسئولین قرار گرفت. این شرکت تولیدی با اشتغالزایی بیش از ۱۴۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۸۰ هزار تن رب گوجه فرنگی نقش بسزایی در کاهش ضایعات گوجه فرنگی، تنظیم بازار مصرف و صادرات این محصول دارد.

شرکت مذکور به ۲۳ کشور از جمله عمان، ارمنستان، روسیه و… صادرات دارد که این موضوع در ارز آوری، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، اشتغال پایدار و جلوگیری از خروج ماده خام تاثیرگذار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا