دبیر علمی رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی اعلام کرد:
فرصتی طلایی برای نویسندگان جوان در یک رویداد

سید جلال چاوشیان، دبیر علمی نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با تاکید بر اهمیت «اقتصاد فرهنگ‌بنیان» از یک فرصت طلایی برای نویسندگان جوان در این رویداد مهم پرده برداشت و اعلام کرد: اساس کار استارتاپ‌ها بر پایه پیگیری ایده‌ای استوار است که بالقوه ظرفیت موفقیت در بازار عرضه و تقاضا و جذب مشتری و مخاطب را دارا باشد.

به گزارش خبرگزاری سینا، وی ادامه داد: به نظر این جانب، سینما یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های استارتاپی است که با یک ایده اولیه برای جلب توجه مخاطب و گیشه شروع می‌شود و طی مراحلی به دستاوردهایی در صنعت و اقتصاد سینما و فرهنگ دست می‌یابد

.‎او با تأکید بر نقش حیاتی فرهنگ و سینما در اقتصاد، افزود: ضروری است هم‌عرض با اقتصاد دانش‌بنیان به جایگاه «اقتصاد فرهنگ‌بنیان» به عنوان رکن مکمل در توسعۀ پایدار، توجه جدی شود. چاوشیان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عناصری که همواره در آسیب‌شناسی فیلم و سریال‌های ایرانی و ریشه‌یابی بحران مخاطب مورد اشاره و تأکید بوده، فقدان ایده‌های خلاق و ضعف فیلم‌نامه‌نویسی است.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی افزود: خوشبختانه به همت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، فراخوان اولین دوره «استارتاپ ویکند» با عنوان رویداد فیلمنامه‌نویسی منتشر شد و بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه رویداد رسید.چاوشیان اضافه کرد: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم برای اولین بار اقدام به طراحی رویدادی کرده‌اند که در آن موضوعاتی همچون آموزش و تجربه در محیط حرفه‌ای، توانمندسازی فیلم‌نامه‌نویسان جوان و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای و روزآمد ایشان ، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

چاوشیان، با ارایه توضیحاتی درباره شکل برگزاری رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی ادامه داد: در این رویداد، ایده‌های کوتاه و خلاقانه‌ شرکت‌کنندگان پذیرفته شده و به شکل کار گروهی و با همراهی و راهنمایی استادان و نویسندگانِ برجسته‌ کشور در مقام مربی و منتور به طرح‌هایی حرفه‌ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال بدل خواهد شد و در انتها به شتاب‌دهندگانی چون تهیه‌کنندگان، کارگردانان و مسئولان تشکل‌های سینمایی ، تلویزیونی و پلتفرم‌ها ارائه می‌شود.

دبیر علمی نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی یکی از اهداف برگزاری این رویداد را شناسایی ، تجمیع و حمایت از استعدادهای جوان و خلاقی خواند که صاحب ایده‌های تازه و بکر هستند.وی با اشاره به نقش مثبت استادان راهنما در این رویداد اضافه کرد: صاحبان ایده با هدایت استادان راهنما و مواجهه مستقیم و تعاملی با یکدیگر می‌توانند به خلق ایده‌های جمعی دست بزنند و در یک هم‌افزایی هدفمند، ایده‌های بزرگی را خلق کنند و پرورش دهند.

چاوشیان اضافه کرد: از سوی دیگر، این رویداد می‌تواند زمینه شکل‌گیری همکاری‌های مستمر میان اعضا و یا اساتید را فراهم آورد.دبیر علمی رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی با بیان اینکه حوزه نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی به خوبی ظرفیت همکاری مجازی و از راه دور را دارد، تاکید کرد: این فرآیند می‌تواند به عنوان یک کارخانه نوآوری مجازی به کانونی برای ارتباط و جذب ایده‌های خلاق ملی و بین‌المللی تبدیل شود .

وی در تشریح یکی دیگر از مزایای این رویداد توضیح داد: یکی از کارکردهای این الگو‌ می‌تواند نزدیک کردن سینمای ایران به استانداردهای جهانی باشد و وضعیت سینمای ما را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد و بازارهای فیلم و جشنواره‌ها را هدف قرار دهد.چاوشیان درباره تفاوت شیوه برگزاری این رویداد در قیاس با شیوه‌های گذشته توضیح داد: در شیوه کلاسیک و سنتی، نویسنده چند ماه کُنج خانه‌اش می‌نشیند و فیلمنامه‌اش را می‌نویسد. بعد از غار خودش بیرون می‌آید و دنبال تهیه‌کننده یاکارگردان راه می‌افتد تا ببیند آیا فردی یا نهادی تمایل دارد فیلمنامه‌اش را بسازد یا نه؟

وی ادامه داد: اما در این رویداد، فیلمنامه‌نویسان جوان در یک بازه زمانی کوتاه یعنی ۵۴ ساعت (۳روز) گِرد هم جمع می‌شوند و زیر نظر استادان صاحب‌نام این رشته، پس از مطرح کردن ایده‌شان، متوجه بازار عرضه و تقاضای اثرشان می‌شوند و به این نتیجه خواهند رسید که ایده‌شان در چه قالبی می‌تواند ساخته شود؟ آیا در سینمای ایران قابل عرضه است یا خیر؟ آیا تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذاری مایل است آن اثر را بسازد؟ ژانر و فضای فیلمنامه‌شان را به درستی می‌شناسند و …

او اضافه کرد: در این رویداد شرایطی فراهم است تا نویسندگان بتوانند با طیف وسیعی از تهیه‌کنند‌گان و مدیران سینمایی دور یک میز بنشینند و به گفتگو بپردازند و اگر تمایل داشتند با یکدیگر کار کنند، وارد گفتگو می‌شوند و تعاملِ ایده و طرح، صورت می‌گیرد. شاید هم به قراردادی برای ساخت اثر منتج شود. چاوشیان درباره دیگر مواهب برگزاری این رویداد توضیح داد: کارآفرینی و کسب روحیه «کار تیمی» از دیگر دستاوردهای این رویداد است چون ذات این گونه رویدادها به صورتی است که برنامه‌ها تیمی و گروهی پیش می‌رود.

دبیر علمی رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی، یادگیری شیوه‌ «ارائه» درست فیلم‌نامه و جذب سرمایه‌گذار را دستاورد دیگر این رویداد برای شرکت‌کنندگان دانست و یادآوری کرد: عدم توانایی ارائه موثر یک ایده از چالش‌های مهم سینمای ماست که می‌تواند گاهی یک ایده جذاب و حرفه‌ای را با شکست مواجه کند.

چاوشیان درباره روند برگزاری برنامه گفت: ابتدا و در روز اول ۱۰۰ شرکت‌کننده فرصت دارند که ایده‌ خود را در بخش فیلم‌های سینمایی و سریال تنها در ۹۰ ثانیه ارائه دهند. از بین آنها حداکثر ۲۰ ایده‌ برتر توسط شرکت کنندگان انتخاب شده و آنها به ۲۰ گروه در بخش سریال و سینمایی تقسیم می‌شوند. سپس این گروه‌ها با همراهی استادان راهنمای خود می‌بایست ایده‌ها را به بهترین طرح ممکن تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: عصر روز سوم هم روز ارائه طرح‌هاست که هرگروه ۷ دقیقه زمان برای ارائه خواهد داشت و هیات محترم داوران سه طرح برتر در بخش فیلم بلند و سریال را معرفی می‌کنند و جوایزی به ایشان تقدیم می‌شود. در حاشیه این مراسم شرکت‌کنندگان می‌توانند با سرمایه‌گذاران حاضر برای معرفی طرح‌های خود مذاکره کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا