در مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟
پورمحمدی: : باید با دنیا کار کنیم، بدون وفاق ملی نمی‌توانیم

مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم، بدون وفاق ملی نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم. مصطفی پورمحمدی در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: ما هم مشکلات اقتصادی را می دانیم، با اعداد و ارقام آشنایی داریم؛ مردم هم لمس می کنند و هر روز مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود را درک می کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارشناسان نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه دغدغه دارند،اقتصاد یک مقوله پیوسته به فرهنگ به اجتماع به مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسایل بین‌المللی است، بدون توجه به اینها نمی توان راه‌حل اقتصادی ارائه کرد.

جزو فهرست سیاه قرار گرفتیم

پورمحمدی گفت: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: روابط تجاری ما با دنیا قفل شده است، فعالان اقتصادی در این وضعیت چگونه باید کار کنند، هزینه‌های سیاسی می‌دهیم، اما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم، باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم، باید در عرصه ملی به وفاق برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه با تحریم روبه رو هستیم؛ برخی می‌گویند تحریم مهم نیست حالا هم می‌گویند تحریم مهم نیست؛ دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تحمل کرده است ما خیلی ساده از کنار آن می گذریم.

پورمحمدی افزود: حالا بعد از مدتی گفتیم بله تحریم مسئله مهم است؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد ما را آزار داده است یا نقل و انتقالات مالی را تحت تاثیر داده است. در بین ۲۰۴ کشور، جزو فهرست سیاه قرار گرفتیم؛ تمام روابط ما قفل شده است فعالان اقتصاد ما می خواهند چطور عمل کنند.

باید اعتمادسازی کنیم/ فرصتها را باید شکار کنیم

پورمحمدی افزود: در داخل کشور حرکت هایی انجام می شود به سفارتخانه حمله می شود تبعات اقتصادی و سیاسی در حاشیه آن ایجاد می شود، به تحریم ها اضافه می شود حتی حوادث مهم بین المللی مثل اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد؛ ما مزیت‌هایی داریم هزینه آن را می دهیم اما سود نمی بریم؛ دیگران می آیند از این فرصت ما به نفع خودشان بهره می برند ما نمی توانیم فرصت را شکار کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چگونه می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین المللی. اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است جامعه ما بزرگ است حجم صنعت ما بزرگ است باید با دنیا کار بکنیم نیاز های مردم را تامین کنیم.

اظهار داشت: نمی شود مسائل داخلی را نادیده گرفت چقدر به بیانات رهبری گوش کردیم در حال آسیب زدن هستیم، جوانان و بسیاری را آزرده خاطر کردیم امروز در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم؛ بدون وفاق ملی مسائل بین المللی نمی توانیم حل کنیم؛ در عرصه داخلی باید اعتمادسازی کنیم؛ مردم ما را باور ندارد ما را صادق نمی دانند باید مردم ما را باور کنند باید راه‌حل ها را به آنها ارائه بدیم.

ساختار برنامه هفتم مشکل دارد

پورمحمدی گفت: به گذشته نظام و مردم به دولت‌ها افتخار می‌کنم، به توان خودم و اراده مردم باور دارم؛ می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دادیم اما واقعیت ها را نباید ببینیم بعد انکار کنیم؛ نقاط قوت داشتیم فراوان هم است با توجه به قوت‌ها می توانیم شعف هایمان را حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: عملکرد گذشته راهنمای آینده است، ۶ برنامه توسعه داشتیم، قانون و لازم اجرا بوده است چرا ۳۰ درصد آن اجرا شده است مشکل چه بوده است؛ فقط مجریان و کارشناسان بودند شاید برنامه ها مشکل داشته است.

وی گفت: چرا می خواهیم آرمان هایی را مطرح کنیم؛ واقعا ۸ درصد رشد اقتصادی درست است؛ کشور به این رشد نیاز هم دارد، اما آیا الزامات آن محقق می شود؛ برنامه باید امکان اجرا داشته باشد؛ چرا اجرا نشده است؟

پورمحمدی افزود: برنامه هفتم در ماده الحاقی ۳۵ مورد آمده است، یک سال وقت دادند که دولت‌ها برنامه بیاورند، برنامه پیشنهادی در مجلس دو سال طول کشید تا تصویب شود؛ کشور دو سال برنامه نداشت؛ یک مجلس دیگر یک دولت دیگر برنامه را تصویب کرد؛ حالا باید یک دولت دیگر باید اجرا کند که شعارهای آن متفاوت است؛ الان ۶ نامزد با شعارهای متفاوت هستیم؛ باید به تعهدات خود عمل کنیم؛ مردم از ما قول و قرار گرفتند.

وی گفت: ساختار برنامه هفتم مشکل دارد به هر حال نمی شود ۲۵ تا موضوع مهم که اولی تجهیز منابع مالی برای تحقق ۸ درصدی است؛ از کجا می خواهیم این منابع را تامین کنیم؛ مردمی که به ما اعتماد ندارند؛ سرمایه‌شان از بین رفته است؛ می خواهند پول های خود را به دلار و طلا تبدیل کنند حاضر نیستند به کمک تولید بیایند.

مردم ما را را باور نکنند، رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نمی‌شود

پورمحمدی تاکید کرد: مردم تا ما را را باور نکنند، رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نمی‌شود؛ نمی توان خودفریبی یا خوشبیانه با مسائل برخورد کنیم؛ با کارشناسان دانشگاهیان جوانان انقلابی صحبت کردم تعابیر تندی کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما قدرت تولید کردیم؛ جایگاه والایی هم داریم؛ در مقابل تحریم سخت ایستادیم، این توانمندی ملی است که به اینجا رسیدیم و گرنه فلج شده بودیم ما قدرتمندتریم، اما باید باور کنیم، باید اشتباهات گذشته خود را بپذیریم، با مردم صادق باشیم برنامه های که نمی توان اجرا کگرد را مطرح نکنیم.

با تورم ۴۰ درصد نمی‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد

پورمحمدی گفت: با توان ملی و مدیریتی می‌توان مشکلات را حل کرد؛ اما باید به نظرات کارشناسی بها بدهیم ما سیاستگذار هستیم باید با پشتوانه کارشناسی اولویت‌ها را با نظرات مردم و کارشناسان تعیین کنیم؛ دنیای امروز دنیای دانش، فناوری، تخصص و تجربه است، اعداد و ارقام گویا هستند اعداد فریاد می زند خودش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد، گفت: طرح‌های زیادی را در کشور اجرا کردم، توان اجرا دارم باید همبستگی هماهنگی دقت به واقعیت های خارجی داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه‌ای است، ثبات مالی در مهار تورم است، تورم ۵۰ سال ما روی ۲۰ درصد است تورم این ۶ و هفت سال اخیر بالای ۴۰ درصد است، با این تورم نمی‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد

وی با بیان اینکه ناترازی و کسری بودجه کشور ۷۰۰ هزار میلیارد همت است، اظهار داشت: ناچاریم به نقدیندگی و تورم ناترازی بانک‌ها تن بدهیم، مگر می توانیم از این عبور کنیم بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است؛ که سیاست‌های تکلیفی دولت است یا ناشی از بنگاه‌داری بانکها است.

پورمحمدی گفت:بهره‌وری را قبول داریم حتما سهم تعیین‌کننده‌ای دارد بهره‌وری با کی؟ با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و پیشینه آنها گواهی می‌دهد که اینها توانمند هستند و به وعده هایشان وفادار هستند، اینها مشکلات کشور را حل می کند؛ مردم اعتماد پیدا کنند می توان کاری را انجام بدهیم.

وی افزود: حالا می خواهیم بهره وری را بالا ببریم، با کدام کارشناس؟ کارشناسی که به ما اعتماد ندارد زندگی او گیر مسائل معیشتی است کارشناسی که به فکر مهاجرت است با اینها که نمی توان بهره وری را بالا برد.

خودتحریمی را افزایش می‌دهیم بعد می‌خواهیم تحریم خارجی را حل کنیم

پورمحمدی گفت: بدنه اجتماعی جامعه باید با ما به عنوان کارگزار همدلی کند باید به ما اعتماد کند، البته توان این را داریم؛ باید زیرساخت های آن را حل کنیم؛ با خارج هم کار کنیم از قدرت دیپلماسی با پشتوانه ملی خود بهره بگیریم؛ اینها را نمی توان به سادگی انجام داد؛

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما هر روز خود تحریمی را افزایش می‌دهیم بعد می‌خواهیم تحریم خارجی حل کنیم البته که ناکام هستیم باید رویکردهایمان را عوض کنیم و نگاه به مسائل خارجی را تغییر بدهیم.

پورمحمدی گفت: هدف‌هایی را در برنامه تکرار کردیم بعد می‌گوییم اینها را انجام بدهیم، باید تجربه‌های قبلی خود را معیار قرار بدهیم برای اینکه می خواهیم تعهداتی که در آینده داشته باشیم به هر حال تحریم های داخلی را که مکمل تحریم خارجی است باید با تدبیر جلو ببریم، آیا در گذشته جلو بردیم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت‌ها موضوعیت ندارند مردم موضوعیت دارند و برای خدمت به مردم وظیفه داریم، در هر موقعیتی اگر تکلیف شد حتی آبرویمان گرو بگذاریم تا به مردم کمک کنیم و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: ما حتی در همین جلسه وفاق نداریم، بدون وفاق نمی توان مشکلات بین المللی را حل کنیم، رهبری تدابیر و سیاست کلی دارند کارسازی می‌کنیم و آن را توجیه می کنیمبعد کشور را زمین گیر می کنیم واقعیت ها موجود است.

پورمحمدی گفت: باید مشکلات خودمان را با خودمان حل کنیم، مسائل در ذهن و درون خودمان باید روشن کنیم؛ مسائل سیاسی و تبلیغاتی روی تصمیمات ما تاثیر می‌گذارد با همین تصمیمات منافع ملی را به خطر می اندازیم، این طور نمی توان تدبیر کرد، کشور به تمام نیروهای خود نیاز دارد باید همه نیروها با هم جمع شویم با وفاق عمل کنیم؛ خیلی از مشکلات را نمی توانیم حل کنیم، نمی گویم ناتوان هستیم ولی سخت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هماورد دنیای استکبار هستیم شعارهای بلند جهادی دادیم ما دایه تمدنی در دنیا داریم نمی توان با این اختلاف با نگاه غیر کارشناسی را حل کنیم هر روز دعوا، هر هروز اختلاف، اینها مشکلات را حل نمی‌کند.

حکم شهرداری قالیباف با من صادر کردم

پورمحمدی افزود: باید به حداقل را احترام بگذاریم، قبول کنیم به کارشناسان به مدیران مجرب احترام بگذاریم حکم شهرداری قالیباف با من صادر کردم مخالفت هم شد ولی اعتقاد به توانمندی های قالیباف هم داشتم؛ چه تحولی در نظام شهری با چه رویکردی در چه دوره ای انجام شد این مبنای کار آینده است که کشور را چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم ایده های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست.

وی تصریح کرد: نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما مردم را ناامیدو نگران و منزوی کرده است، باید رویکرد خود را اصلاح بکنیم چاره ای جز این نداریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تورم و نقدینگی ریشه های مشترکی دارد با کنترل نقدیندگی می توان تورم را کاهش داد. اقتدار بانک مرکزی بسیار خوب است جزو ضروریات سیاست پولی و مالی ماست این اقتدار را دادیم اما عوامل تشکیل دهنده آن اقتدار را نداریم.

بانک مرکزی تسهیلات را متوقف کرده است

پورمحمدی گفت: بانک مرکزی برای این که قیمت ارز بالا نرود تمام تسهیلات را کنترل می کند تمام وام‌ها متوقف شده است همه قول هایی را که به کارآفرین ها و بنگاه ها دادند را متوقف کردند، به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی کل تولید مشکل پیدا کرده است بانک مرکزی بهره را ۲۹ درصد کرده است هزینه مالی که در بازار آزاد اکنون ۴۳ درصد است که به شدت تورم زا است و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا بکند، دستور می دهند همان را علم می کنند ما در اکنون نیازمند مدیر قوی هستیم، مگر می‌توان کارهای بزرگ را به افراد ناتوان سپرد؟

رئیس جمهوری باید قدرت تحلیل و اعتمادسازی داشته باشد

پورمحمدی گفت: رئیس جمهور مدیری است که باید با مسائل، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آشنا باشد، باید قدرت تحلیل و جمع بندی و قدرت ایجاد وفاق قدرت اعتماد سازی داشته باشد، باید مردم باورش کنند؛ در این صورت می‌تواند مردان قوی دور جمع بکند و کشور را به آن جهتی که می خواهد نزدیک کند، امنیت آفرین باشد.

وی تصریح کرد: امنیت روانی، فکری، حقوقی مالکیت لازمه موفقیت در مدیریت کلان و سطح عالی است، باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم به مردم بگوییم می خواهیم چه کار کنیم و اصول ما در اقتصاد چیست؛

پورمحمدی با اشاره به انتخاب ۸ اصل برای برای برنامه های خود افزود: رقابت مهم است، اگر اقتصاد قرار است موفق باشد، اصل رقابت را نباید شوخی گرفته شود، دولت باید از رقابت کنار برود. دوم اقتصاد بازار را قبول کند، اقتصاد دستوری را کنار بگذارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت باید بحث مالکیت فکری را جدی بگیرد که بحث بسیار مبنایی برای رشد اقتصادی است؛ انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی بخصوص دولت، دولتی چابک و ناظر و ناظم و حافظ رقابت و اقتصاد بازار می خواهد.

رشد اقتصادی بدون انضباط مالی دولت ممکن نیست

پورمحمدی افزود: منظومه فکری اقتصادی دولت قرار را گفتم که انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور ایجاد کنیم بدون انضباط ملی در حوزه دولت توفیقی نخواهیم داشت.

وی گفت: اقتصاد مشارکت آحاد مردم را می خواهد مردم هم سرمایه زیاد، هم ابتکارات و خلاقیت زیاد و هم انرژی زیادی دارند؛ باید رونق به کار بگیریم باید توانمندسازی اقتصاد مردمی سرلوحه کار خود قرار دهیم. بخش تعاون در اقتصاد کوچک است در این جهت اصل ۴۴ بسیار مترقی است، در اصل ۴۴ حدود ۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عمده اقتصاد رد دیون نهادهای عمومی تحت کنترل دولت است و یا به نهادهای شبه دولتی است این دیگر خصوصی‌سازی نشد اصل ۴۴ را باید بتوانیم اجرا کنیم. مالکیت و مدیریت را هم در بورس و سهام عدالت باید به مردم برگردانیم این که نشد که بگوییم مردم و سهامداران شریک هستند.

وی افزود: باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم؛ در این رابطه مساله مهم باید به زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم بازیچه نباشیم حتی اعتقاد ندارم بازیگری هم نباید باشیم بلکه باید بازیگردان عرصه اقتصاد جهان باشیم.

اقتصاد مقاومتی محور گفتمان دولت قرار است

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما توانمند هستیم و اقتصاد بزرگی داریم در منطقه مهم و بزرگی واقع شدیم، چرا از اینها غفلت می کنیم، مگر می ترسیم چرا احساس ضعف می کنیم باید در میدان های بزرگ بازی کنیم شکست هم شاید بخوریم از شکست نباید ترسیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی محور گفتمان دولت قرار است؛ ما با معتقد به نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا هستیم. نکته اساسی این است که این مدیران ذهن هم بسته و هم افزا داشته باشند و اصطحاک ایجاد نکنند.

تامین رفاه عزت و آرامش مردم وظیفه دولت است

پورمحمدی با اشاره به آخرین مناظره در روز عید سعید غدیر، گفت: این گفت وگوها باید به مشارکت بالای مردم و انتخاب اصلح منجر شود، این مشارکت و انتخاب رمز اقتدار ملی ما است.

وی افزود: مساله مهم در این گفتمان و منظومه فکری اقتصادی ما ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت در دستیابی به دو هدف کلان و بسیار مهم تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک بکند. دولت وظیفه ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه عزت و آرامش برای مردم ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مهمترین ویژگی مورد انتظار از برنامه نامزدها برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به‌هنگام نتایج مورد انتظار ما است، بنابراین در چارچوب اصلی باید قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخ‌گویی به آنها باشد.

دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار رود

پورمحمدی اظهار دشان: قرار ما در «دولت قرار» چنین است دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و آزادی کسب و کار مشروع مردم نباشد.

وی تاکید کرد: «دولت قرار» باید در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کند تا مردم، بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیر ساخت ها از این سرمایه گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند. زیر ساخت های اصلی کشور مانند شبکه های ارتباطی فیزیکی مغفول مانده است ، شبکه ارتباط الکترونیکی باید توسعه پیدا کند شبکه سریع و ارزان شود و از دانش های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصاد بهره گیری بکند.

وی افزود: شرط تحقق این خواست ها وفاق، گفتمان واحد در عرصه بین المللی و مباحثات بین المللی است و در داخل شرط آن تحقق معجزه است اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اگر به مردم بها ندیم و صادق نباشیم مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد.

دولت پیمانکاری و بنگاه‌داری نیست

پورمحمدی گفت: دولت یک پیمانکاری نیست، بنگاه داری نیست مدیریت یک بیمارستان، شهر یک موسسه یا یک پژوهشکده نیست دولت یک مجموعه ظرفیت ها یک کشور، یک ملت، یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت دولت باید این ظرفیت ها را بکند هماهنگی بین کنشگران و فعالان را داشته باشد هم افزایی بین تلاش گران را داشته باشد و نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی بکند تفکر و گفتمان جامعه و کارآمد عقبه کارشناسی و تجربه و امتحان دادگی می خواهد با رمز وفاق و رمز اعتبار به تعهدات خود پایبند باشیم صادقانه با مردم صحبت کنیم تا جواب مناسب دریافت کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا