در مناظره نخست انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت
قاضی زاده هاشمی: دست از مردم آزاری در اقتصاد برداریم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم از وعده خسته شده‌اند. باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم توسط چه تیمی و با چه روشی انجام می‌شود. او در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت مردم؛ دولت خانواده را با موضوع برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی تشریح کرد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌ الله رئیسی اظهار داشت: به عنوان یکی از اعضای تیمِ «شهید جمهور» وظیفه خود دانستم که پرچمی که ایشان در دست گرفته بود و مدلی جدید در حکمرانی کشور به ما عرضه کرده بود را با قوت جلو ببرم.

وی با اشاره به اینکه جوانترین نامزد هستم و ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور داشته‌ام، افزود: همه عزیزان سابقه طولانی خدمت دارند، طوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و نقد کنیم تمام آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، جایگاه و کار خودمان را هم ببینیم.

نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم

قاضی‌زاده هاشمی در باره رشد اقتصادی گفت: برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید در داخل انجام دهیم اجرای تام قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به عنوان شریک راهبردی دولت وارد شود و لازمه آن جمع کردن مسائل سیاسی از اقتصاد است.

قاضی زاده هاشمی گفت: حرف های کلی شنیدیم که قبلا تکرار شده است؛ در عمل یک دهه برای ما اقتصاد رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده وهزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده های ما می پردازند.

برخی تصمیم‌ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم شده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم و افزایش طلاق و کاهش ازدواج شده است، ادامه داد: در مسائل داخلی، سیاست مالیاتی، رواج سیاسی مردم را به عنوان نسخه شفابخش می بینیم، ۱۱ میلیون مجرد داریم خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج را بدهند، حجم طلاق زیاد شده است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد، افزود: در دولت خانواده به مسائل جزیی می پردازیم و بررسی خواهیم کرد که اثر هر تصمیمی گیری به صورت عینی در سفره مردم چه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما پیش بینی ناپذیر است، گفت: با جزئیات راهکارها را گفته‌ام؛ نسخه هایی که دوستان می دهند، مردم اثر آن را یک دهه پس داده اند. باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم باید بخش خصوصی را شریک راهبردی کنیم.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خام فروشی نفت داریم ولی فرآورده ها را همسایه ها روی سر و دست می برند، اظهار داشت: نفت را می فروشیم ولی با سه برابر قیمت روغن وارد می کنیم درحالی که شرکت های دانش بنیان ما می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر همان را تولید کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دست از مردم آزاری در بخش اقتصادی برداریم، شل و سفت کردن موضوع مالیات گمرگ داریم در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی انجام شد.

مردم زمانی اعتماد خود را از دست می‌دهند که دولت سیاه‌نمایی کند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به مردمی‌سازی اقتصاد اظهار داشت: به نظر بنده در این جلسه نامزدها تصمیم به بحث کارشناسی ندارند. در پاسخ به کارشناسان که گفتند دولت‌ها جدید هستند باید بگویم بنده به عنوان یک کارشناس و عضو دولت شهید رئیسی خود را ملزم به ادامه راه ایشان می‌دانم تا تعهدات خود را اجرا کنم.

وی تصریح کرد: اگر سیاستمداران اتفاقات مثبت را نادیده بگیرند و سیاه‌نمایی کنند، اعتماد مردم خدشه دار می‌شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: در زمینه خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که باید بازنگری کنیم. موضوع سهام عدالت موضوع خوبی بودم و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد اما متاسفانه به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شد و از مسیر درست خود منحرف شد. کارخانجات را به بخش های خصولتی دادیم و به مشکلات دولت اضافه کردیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم دولت باید در اقتصاد به غیر از آموزش، امنیت و بهداشت کاهش یابد؛ اظهار داشت: در خصوصی سازی باید شفاف و واضح عمل کنیم و محل آن نیز بورس است. باید بخش های دولتی و نیمه دولتی که بهره وری مناسب ندارند را در بازار بورس واگذار کنیم و این به معنای کاهش سهم سرمایه گذاری دولت نیست بلکه نگاه ما این است که دولت نباید تصدی‌گری کند.

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه بزرگراه‌ها سرمایه گذاران داخلی با برخی تسهیلات وارد خواهند شد و چالش های دولت را کاهش خواهند داد اما در حوزه جاده‌های روستایی نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که  وارد شود.

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف شود، خاطرنشان کرد: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند زیرا بخش خصوصی یاور دولت است و این بخش درآمد مالیاتی و درآمد بخش عمومی دولت را تامین می‌کند و هزینه‌های عمومی دولت را کاهش می‌دهد.

قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به رقبا: اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید اصلا چرا نامزد شدید؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما به کسب و استفاده از تجربه‌های جهانی قائل هستیم؛ ولی تجربه درست و شکست خورده را باهم در نظر می‌گیریم.

وی افزود: یک نمونه از کشوری که قوانین بانک جهانی را رعایت کرده و موفق بوده را نام ببرید؛ کشورهای آمریکایی نمونه بارز شکست خوردگان پیروی از این سیاست هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بانک جهانی انسانیت نمی‌شناسد، مثلا آیا ما می‌توانیم به صورت کار معین حقوق دهیم؟ آیا جامعه توان تحمل آن را دارد؟ قطعا خیر.

قاضی زاده هاشمی خطاب به رقبای خود اظهار داشت: برخی نامزدها دائم می‌گویند ما نمی‌توانیم برنامه هفتم را اجرا کنیم؛ باید پرسید اصلا چرا اینجا هستند؟ باید بدانند رئیس جمهور مجری اجرای قوانین است. کسی که از الان دبه می‌کند، بعدا برای مردم دنبال بهانه‌های مختلف خواهد بود.

وی افزود: یکسری افراد وقتی کار را در دست گرفته و نمی‌توانند آن را انجام دهند، تنها از دلایل نتوانستن خود برای مردم می‌گویند؛ برخی وعده‌ها برای فریب مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری در بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از آن‌ جمع نشود، حل نخواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مردم خودشان می‌توانند اقتصاد را اداره کنند و دولت نباید دائما در آن دخالت کند.

وی یادآور شد: مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

تک رقمی کردن تورم با اقتدار سیاسی ممکن می‌شود

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متأسفانه بعضی از طرفداران یکی از کاندیدا هم در بحث وعده بورسی من خیلی مانور می‌دهند. کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند بورس ناشی از مفهومی به نام انتظارات است.  مردم آینده را می‌خرند؛ باید دید در دولت قبل از آقای رئیسی چه کسانی بورس را به خاک سیاه نشاندند.

وی یادآور شد: در آن زمان من نایب رئیس مجلس بودم و به قوه قضاییه نامه نوشتم و برای برخی پرونده تشکیل شد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اگر سیاست‌های غلط اصلاح شود، بورس اصلاح می‌شود، افزود: باید اعتماد مردم را حفظ کنیم نه اینکه عده‌ای در پستوها از تصمیمات مطلع می‌شوند برخی کارشناسانی که به اصطلاح مشورت می‌دهند (اسمشان را به شما بعد مناظره می‌دهم. شاید بشناسیدشان)؛ خودشان سهام خود را به موقع فروختند و از بورس خارج شدند و مردم ماندند.

وی یادآور شد: درباره ترکیه؛ احتمالا دوستان نهضت بزرگ جاده سازی در دولت احمدی نژاد را یادشان رفته است؛ در دولت شهید رئیسی هم این نهضت ادامه یافت.

قاضی زاده هاشمی گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است نه ۳۰۰ هزار واحد؛ و مگر می شود کل کارشناسان کشور را یکی کرد؟ در حوزه سلامت دو مکتب هست یکی اینکه دولتی شود یکی هم اینکه بانک جهانی می گفت آن را به بازار بدهید.   این‌طور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یک‌جور باشد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظرات کارشناسی در مورد تورم در همه مکاتب اقتصادی و به اعتقاد کارشناسان داخلی باید تک رقمی کرد و  راهکار عملی و اجرایی وجود دارد زیرا مسئله علم اقتصاد تورم است و از معدود جاهایی که راه حل روشن دارد، مسأله تورم است ولی اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس شهید رییسی نه عنوان سازش با بیرونی‌ها. برخی دوستان فکر می کنند همه چیز را مانند آبِ خوردن می‌توانند به بیرون بدهند.

مهار تورم از طریق ۳ مسئله

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مهار تورم باید سه مسئله حل شود که شامل ساماندهی پولی مالی  بهبود بهره وری و در نهایت حل مسائل سیاسی است.

وی ادامه داد: در حوزه مسائل پولی و مالی هم کارکرد بانک مرکزی و هم انضباط بخشی به ساختار مهم ترین مسئله است که خوشبختانه این مسئله در مجلس اصلاح شده است همچنین در حوزه بهره وری نیز باید گفت که خوشبختانه در دولت شهید رئیسی یک برنامه‌ریزی دقیق تدوین شد و در دنیا برای این برنامه ریزی و به مدد جوانان بچه مسلمان جایزه گرفتیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: اینکه طی سال‌های اخیر توانستیم تنش ارزی را کنترل کنیم؛ نشان از اقتدار درون زای سیاسی است و ناشی از رفتار خارجی نیست. اینکه امروز از تنش های سیاسی کمترین میزان تاثیر پذیری را داریم ناشی از افزایش توان و اقتدار در حوزه بانکی و پولی است.

وی اضافه کرد: در حوزه کنترل نقدینگی و در زمینه اصلاح نظام بانکی ابتدا باید از تسهیلات سفارشی و کارکرد سلیقه‌ای و دستوری جلوگیری کنیم. در بانک دی که در اختیار بنیاد شهید است؛ بسیاری از تسهیلات سفارشی از گذشته را داشتیم که جلوی آن گرفته شد و برای بسیاری از بدهکاران نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: توسعه تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه کشاورزی از دیگر راهکارها برای بهره وری و استفاده از ظرفیت ها است و بانک های تخصصی به این بخش باید اختصاص یابد؛   علاوه بر این بانک‌ها و سهامداران را نیز باید پاسخگو کنیم و عملیات بانکی را نیز باید تحت نظارت کامل قرار دهیم.

وی اظهار داشت: بودجه ریزی نیز باید براساس برنامه باشد و نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را باید مستقر کنیم. این ایراد به همه وارد است که وقت تنظیم بودجه همه نهادها می‌خواهند رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند اما در مجلس باز رؤیاهای نمایندگان به آن اضافه می‌شود؛ از اینرو دولت برخی برنامه‌ها را مجبور است نادیده بگیرد؛ باید در دولت چهاردهم بودجه تراز بدون ایجاد تورم تهیه شود.

در کابینه شهید رئیسی از تمام نحله‌های فکری حضور داشتند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی نخستین مناظره تلویزیون ۶ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت بزرگ ایران من ابتدا که پا به عرصه انتخابات گذاشتم فکر کردم لازم است به ظلم هایی که به دولت شهید رییسی شده پاسخ دهد، اما اکنون می بینم که ظلم های بزرگتری وجود دارد. ظلم به  دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که در نگاه برخی از نامزدها زیر سوال می‌رود.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار هیچ کارشناسی در کشور نداریم و نیاز هست کارشناس هم‌ وارد کنیم. امروز بر اساس تصور و تئوری برخی از عزیزان باید مدیر وارد کنیم و باور دارند ما در داخل نیروی کارآمد و تخصص نداریم؛ در حالی که ما برجسته ترین متخصصان را در کشور داریم.

وی تصریح کرد: ما از تمام‌ تجارب کشورهای جهان باید استـفاده می‌کنیم ولی برجسته ترین کارشناسان را داریم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: عزیزی می‌گوید باید وارد میدان‌های بزرگ شویم، ملت ما میدان‌دار میدان‌های بزرگ است. این به این دلیل است که شما به مردم پشت کرده‌ایم.علاوه بر این می‌گویند باید وارد میدان جهانی شویم در حالی که ما میدان دار و گرداننده بزرگ صحنه جهانی هستیم. امروز جمهوری اسلامی قدرت بلا منازع است و قدرت های بزرگ به این موضوع اعتراف می کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: این اقتدار نظام ریشه در اندیشه و زحمات امام راحل (ره) دارد که کارهای بزرگی انجام داد و به مردم باور داشت و در دولت شهید رئیسی نیز این اندیشه به خوبی جلوه کرده است زیرا ایشان به مردم باور داشت و دور میز دولت او جوانان و متخصصین انقلابی و متعهد نشسته اند.

وی اضافه کرد: در حالی که دوستان آقای پزشکیان ایشان را در مجلس قبول نداشتند و نپذیرفتند؛ مدیران شهید رئیسی به ایشان باور داشتند و این باور باعث اتفاقات فوق العاده شده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مسعود پزشکیان اظهار داشت: آقای پزشکیان گیر یک‌نگاه تنگ سیاسی افتاده است.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در زمان تحویل دولت، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر به دلیل کرونا کشته می شدند زیرا دولت وقت می گفت که ما تحریم هستیم و نمی توانیم واکسن وارد کنیم؛ آقایان برای آسترازنکا و فایزر منتظر مانده بودند که شاید غربی‌ها دردشان را درمان کنند اما دولت آقای رئیسی به این مسئله باور نداشت و دیدیم در کوتاه ترین مدت مسئله کرونا برچیده شد.

دولت را با خزانه بدهکار به شهید رئیسی تحویل دادند

وی تصریح کرد: دولت می‌گفت که خزانه را خالی تحویل گرفتند اما خودشان دولت را بدهکار به آقای رییسی تحویل دادند اما دیدیم که با مدیریت ایشان کشور به خوبی اداره شد و کسری بودجه برطرف شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: یک دهه رشد اقتصادی منفی داشتیم؛ در دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی به ۶ درصد رسید که بانک جهانی اعلام کرد به رشد اقتصادی پایدار رسیده‌ایم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حوزه ارز ترجیحی دولت رئیسی ایستاد و تنش ارزی را کنترل کرد. در حوزه فروش نفت نیز می‌گفتند که نمی‌شود اما در دولت شهید رئیسی دیدم که چگونه نفت را به اندازه نیاز کشور فروختیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: جایگاه ما در سازمان بین المللی نیز به همین طور و امروز در عرصه بین المللی از اقتدار کامل برخوردار هستیم. در حوزه تورم نیز نیز توانستیم از ۴۷ درصد پیش از دولت سیزدهم، امروز به حدود ۳۰ درصد برسانیم. رشد اقتصادی میانگین ۶ درصد در دوره شهید رئیسی تثبیت شد و بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را با ثبات اعلام کرد.

وی ادامه داد: به هر حال دولت ژنرال‌ها را نیز دیدیم و در دولت شهید رئیسی شاهد دولت جوانان انقلابی نیز بودیم که به میدان آمدند و دیدیم که در زمان بحران و عرصه اقتصاد چه تحولی اجرا کردند. رهبری معظم انقلاب به دولت آقای رئیسی احسنت گفتند زیرا به جوانان اعتماد کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در دولت مردم قول و وعده می‌دهیم که با اتکا به جوانان و پشتیبانی مردم آرزو و آرمان‌های شهید رئیسی را به دست بگیریم و به قله برسانیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا