صحنه‌ای در رقابت‌های انتخاباتی
استارت‌آپ‌ها ؛ عنصر تبلیغی در انتخابات

بهروز رشیدی: استارت‌آپ‌ها از منظر سیاسی اجتماعی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا ظرفیت تازه‌ای از خود بروز دادند که از جهات مختلف قابل تأمل است؛نخست آنکه از همان ابتدا شخصیت های مهم سیاسی و دانشگاهی کشورها به بهانه‌های متفاوت سطح انتظارات تازه دولت‌ها را خطاب به گروه‌های درگیر با کار استارت‌آپ ها به صورت پی درپی بیان می‌کردند.آنچنان که در بیشتر محافل تجمع و تمرکز استارت‌آپ‌ها این موضوع مطرح می‌شد که دولت‌های اروپایی می‌خواهند که استارت‌آپ‌ها باید نقطه کانونی این دور از انتخابات 2024 اتحادیه اروپا باشند.
بدیهی است که به دلیل قدرت و محوریت احزاب در رقابت های انتخاباتی عوامل تبلیغی برای آنها بر رشد اقتصادی و صنعتی و تولید برتر و ایجاد شغل مبتنی بوده و احزاب برای کسب رأی به دستاویزهای برتری از قبیل بازار گرم استارت‌آپها نیازمند شدند و معلوم شد که احزاب در رقابت‌ها برای نسبت دادن حمایت از استارت آپها به حزب خود گوی سبقت را از هم می ربودند.
تعابیر و جملات چهره های انتخاباتی نیز به صورت مداوم استارت آپ‌ها را در مقدم تحول و بهبود اقتصادی، ایجاد شغل و آینده‌ای پایدارتر معرفی می‌کردند.جالب‌تر از این مدل‌ها و تصاویر مورد توجه دولت‌ها بود که به صورت استاندارد مورد قبول مطرح می‌شد و قرائن و شواهد بخوبی نشان می‌داد که بسیاری از نامزدها به این جمع بندی رسیده اند که براستی اگر این استاندارادها را به عنوان برنامه و ایده‌ی مقبول و مورد توجه خود اعلام نکنند، ممکن است شانس پیروزی در انتخابات را از دست بدهند.
این مسأله به خودی خود پیروزی بزرگی برای استارت‌آپها به حساب می آمد چرا که همان نمایندگان و همان مجالس قانون گذاری که زمانی ساعت ها مدیران استارت آپ ها را پشت در اتاق های خود منتظر می گذاشتند حالا در وضعیتی بودند که برای کسب رأی محتاج استارت آپ ها شده بودند.
دلایل این ماجرا البته متعدد و چند وجهی بوده است. استارت آپ ها هم عامل و عنصر تبلیغی برای نامزدها بودند و مخصوصا استارت آپ های صاحب نام و معروف خود یک عامل تبلیغ بودند و از سوی دیگر گزارش‌ها و مطالعات استارت‌آپ‌ها چنان دقیق و قابل اعتنا بود که اگر آنها موفقیت احزاب و گروه ها را تأیید می کردند از جانب مردم مورد قبول واقع می شد. در حقیقت استارت‌آپ‌هایی که زمانی محتاج تأیید دولت ها و شخصیت های سیاسی کشورها بودند امروز جا عوض کرده بودند و این دولت ها و احزاب بودند که نیازمند تأییید استارت آپ‌ها شده بودند.
تحلیل این جریان هنگامی عمق بیشتر خواهد یافت که در یابیم تأثیر استارت‌آپ‌ها فراتر از استانداردی است که با آن جوامع و رهبران استارت‌آپ موفقیت هر نامزد، حزب یا گروه را سبب شده‌اند. اگر بتوانیم پازل این تصویر را کامل کنیم بی تردید درخواهیم یافت چگونه استارت‌آپ ها فراتر از نقش اثرگذاری نقش راهبری اقتصادی اروپای بعد از سال 2024 را کسب خواهند کرد.
طبعاً ساختارهای صنعتی و اقتصادی در پی دستورالعمل‌های خط‌مشی پایه‌ای از نیازهای جوامع کارآفرین در حال رشد هستند که ناگزیر در اروپا، حمایت ازکارآفرینان و ایجادکنندگان شغل با اذعان به نیاز به سرمایه گذاری بیشتر در تنوع، برابری و شمول به عنوان بهترین مسیر برای رشد مداوم و موفقیت اقتصادی اروپا همسو باشد.
این عنوان و تصویری از انتخابات2024 در کرنولوژی رویدادهای سیاسی و تاریخ اروپا خواهد بود و به عنوان مستندات تاریخی ثبت و ضبط خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا