زلفی‌گل:
۷۵ گام تحولی در آموزش عالی از برکات دولت آیت‌الله رئیسی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ۷۵ گام تحولی وزارتخانه متبوعش در دولت آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید خبر داد و تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و تاسیس سامانه جان را از شاخص‌ترین اقدامات برشمرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل درباره شاخص‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه آموزش عالی در دولت رئیس جمهور شهید گفت: این وزارتخانه در حوزه آموزش عالی ۷۵ گام جدید برداشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو خبرگزاری ایرنا گفت: یکی از بارزترین اقدامات را تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم برشمرد که مدیریت یکپارچه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به همراه داشته است و در عین حال با تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری امسال بودجه قابل توجهی به این صندوق اختصاص یافت که صرف انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنعت شد.

زلفی‌گل تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) را به عنوان یک همرسان بین نیازهای صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی، وزارت‌خانه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشمندان و پژوهشگران یاد کرد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه، نیاز و مسئله‌های کشور در اختیار دانشمندان و استادان قرار گرفت و آنها موضوعات تحقیق خود را در پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و رساله دکتری بر همین اساس دنبال می‌کنند.

وزیرعلوم تاسیس سامانه جان را یکی از ۷۵ اقدام در حوزه اموزش عالی برشمرد و گفت: این سامانه کار منحصر به فردی است که در آن محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در سامانه جریان اقتصادی نوین قرار می‌گیرد و با توجه امضای قرارداد بین وزارت‌خانه‌های علوم و صنعت، این محصولات به سامانه توان ایران و ستاد ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت متصل می‌شود و در واقع امروز بازار داخلی در اختیار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

زلفی‌گل گریزی به دیگر اقدامات در حوزه نظام سنجش و انگیزش زد و گفت: به عنوان نمونه در این بخش پایه تشویقی اعضای هیئت علمی به عدد ۶۰ افزایش یافت و استادانی که در عرصه‌های مرجعیت علمی، تولید علم، تولید فناوری و تولید شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر تلاش کنند به جای دریافت یک پایه در سال، بتواند سه پایه تشویقی در سال بگیرند.

وزیر علوم آموزش را دارای چهار رکن عنوان کرد و گفت: برای اولین بار با مطالعات تطبیقی ملی و فراملی به هر چهار رکن آموزش توجه شد که یاددهنده (استاد)، یادگیرنده، محتوای درسی در زمره سه رکن اول قرار داد و همچنین انتخاب موضوعات پژوهشی بر اساس مسائل کشور و انتخاب آن در سامانه نان در پایان‌نامه‌ها و رساله دکتری توسط دانشجویان استعداد درخشان که جزو ۲۰ درصد ورودی کلاس خود هستند، بدون نظر گروه مستقیم دانشجو می پذیرند یا به افرادی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کنند برای مدارج بالا اگر موضوع پایان نامه در راستای نیازهای جامعه باشد، بدون محدودیت و آزمون می توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا