تلاش جهاددانشگاهی برای تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده

نشست «طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده با رویکرد آسیب شناسانه» با حضور معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و مسئولان جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از خبرگزاری ایکنا، نشست «طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده با رویکرد آسیب شناسانه» امروز یکشنبه ۲۷ خردادماه با حضور دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛ دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی؛ زهره جعفری، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران و زهرا نقی‌زاده رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا، در جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به صورت برخط برای اساتید و دانشجویان علاقه‌مند نیز پخش می‌شد، کلیپی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت خانواده و تهدیداتی که علیه آن در جریان است پخش شد و در ادامه زهرا نقی‌زاده، رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، گفت: جهاددانشگاهی واحد الزهرا به صورت کلی شامل قسمت‌های مختلفی است و در زمینه‌های فرهنگی دانشجویان، سازمان دانشجویان و کانون‌های فرهنگی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش‌های کوتاه مدت، بلندمدت و دفتر اشتغال و کارآفرینی سه بخشی هستند که به صورت آموزشی به دانشجویان خدمات ارائه می‌کنیم اما عمده فعالیت ما در حوزه پژوهش بر مسائل اجتماعی زنان، مرکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و اندیشکده بانوان است که برنامه امروز با محور فعالیت اندیشکده بانوان اجرا می‌شود.

فعالیت ۴ کارگروه در اندیشکده بانوان 

نقی‌زاده اضافه کرد: در اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی الزهرا چهار کارگروه فعال هستند. کارگروه تمدن اسلامی این اندیشکده به صورت ویژه روی موضوع الگوی سوم زن، زن در بیانیه گام دوم انقلاب و زن تراز جمهوری اسلامی فعالیت می‌‌کند و اغلب فعالیت پژوهشگران ما در این حوزه‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در کارگروه توانمندسازی با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های ما بر حوزه زنان متمرکز است، مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای خانگی را محور کار قرار داریم؛ در دفتر اشتغال نیز حدود سه هزار نفر از بانوان استان تهران تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در پژوهشکده نیز در حوزه مشاغل خانگی کارهای اشتغال این بانوان صورت می‌گیرد.

دکتر نقی‌زاده اظهار کرد: در کارگروه سوم که سلامت اجتماعی است باتوجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به امنیت، امید و نشاط جوانان بیشتر فعالیت بر سلامت روان و سلامت اجتماعی جوانان متمرکز است اما مهم‌ترین کارگروهی که داریم و امروز نیز به صورت ویژه در زمینه این کارگروه در خدمت شما هستیم، کارگروه تعالی خانواده است که شامل گام‌های تشکیل، تحکیم، فرزندآوری و تعالی خانواده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد الزهرا اضافه کرد: در این کارگروه با همکاری خانم زهره جعفری، مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری تهران و باتوجه به دغدغه‌های مشترکی که وجود داشت طی یک سال فعالیت ویژه در حوزه تحکیم خانواده طرح «تحکیم خانواده؛ تبیین و تقویت گفتمان خانواده در ایران» راه‌اندازی شده است. این طرح سه فاز دارد که فاز اول آن مطالعاتی بوده که با تحلیل مقالات حوزه خانواده در ایران انجام گرفته است. فاز تبیینی این طرح نیز امروز با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان آغاز می‌شود و اساتید دانشگاه و سیاست‌گذاران دستگا‌‌ه‌های اجرایی حضور پیدا می‌کنند و نظرات و عملکردها و طرح‌های شاخص خود را ارائه می‌دهند که پس از اجرای این فاز اسناد سیاستی در فاز سوم این طرح تهیه خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد در این جلسات بتوانیم در زمینه تحکیم خانواده در ایران از بُعد تبیین و تقویت موضوع در بین جوانان گام مؤثری را برداریم و اثرگذار باشیم.

دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این نشست به تحلیل اقدامات صورت گرفته طی سه سال گذشته در حوزه بانوان پرداخت و گفت: تحکیم خانواده و توجه به خانواده چه در بحث مشاوره، چه در بحث اشتغال و پشتیبانی‌های اقتصادی از خانواده و چه در بحث‌هایی که مرتبط با آسیب‌زدایی از خانواده است، از مسائل مهم دیده شده در سند تحول دولت مردمی است.

وی تصریح کرد: شاید این دولت اولین دولتی است که در ابتدای شروع به کار خود، سند تحول داشته است. سند مشخصی که بر روی آن به خصوص در بخش جمعیت و خانواده کار شده بود. دو بخش این سند متعلق به زن و رفع موانع از رشد و شکوفایی از زنان، خانواده و جمعیت است.

وی اهم اسناد بالادستی در امور زنان و خانواده را تشریح کرد و گفت: در گذشته برخی از مسئولیت‌هایی که بر عهده معاونت زنان گذاشته شده بود مسکوت مانده بود از جمله در بحث مهندسی فرهنگی کشور که مقرر بود این معاونت منشور مشاوره خانواده را تدوین کند که در این دولت این کار صورت گرفت و منشور مشاوره خانواده تهیه و آماده رونمایی است.

حمایت از زنان سرپرست خانوار

معاون امور زنان و خانواده ریاست جهوری با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار، گفت: پنجره واحد خدمت‌رسانی به زنان سرپرست خانوار تشکیل شده است که این پنجره واحد مسائلی که این بانوان نیاز دارند از جمله مشاوره، مسائل حقوقی، مسائل حمایتی و کمک‌هایی که از طرف نهادهای حامی انجام می‌گیرد را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: در سند تحول راهبردهای پنج‌گانه در بحث زنان داریم که در بخش‌های مختلف حکمرانی، مسائل تعلیم و تربیت، مشاوره و تحکیم خانواده و مواردی که رئیس جمهور فقید بر روی آن تأکید داشتند مورد توجه است و سیاست‌گذاری و تدوین لوایح و مقررات یکی از فعالیت‌هایی است که معاونت زنان در این حوزه انجام داده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جهوری اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف معاونت شناخت چالش‌های فکری، نیازهای فکری زنان و دختران، شناخت آسیب‌ها و خلأهای موجود در قانون و عملکردهاست، طی سه سال اخیر سعی کردیم به آن بپردازیم.

دکتر خزعلی با اشاره به اینکه سند تحول ۱۹ مسئولیت تولی‌گری و ۴۵ مسئولیت را به عنوان همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای معاونت زنان مشخص کرده است، گفت: فعالیت تولیگری را نیز با همکاری دستگا‌ه‌های دیگر انجام می‌دهیم چراکه نه توان اجرایی داریم، نه اجازه ورود در اجرا را داریم، نه سازوکار این اقدام را داریم و نه دستگاه‌هایی که بتوانند این کار را انجام دهند؛ لذا در دیداری که قبل از شهادت رئیس جمهور فقیدمان داشتیم ایشان تأکید کردند که تمام دستگاه‌های اجرایی قرارگاه‌های معاونت امور زنان برای عملیات هستند و معاونت باید برای آنها خط مشی تعیین و برنامه‌ریزی کند تا اجرا را دستگاه‌ها انجام دهند و رصد میزان اجرایی شدن طرح‌ها نیز بر عهده معاونت زنان است.

اولویت اشتغال زنان سرپرست خانوار است

وی از طراحی اطلس‌های مختلف در حوزه زنان، راه‌اندازی سامانه عدالت جنسی و طرح‌های صورت گرفته برای اشتغال زنان نیز سخن گفت و اظهار کرد: اشتغال زنان سرپرست خانوار، اولویت اول ماست و در درجه بعد اشتغال تحصیل‌کردگان و متخصصان را در دستور کار داریم و تدوین کسب و کار خانواده محور را انجام می‌دهیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جهوری در ادامه به تدوین قانون، راه‌اندازی صندوق ضمانت، فروش محصولات تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار، آموزش این بانوان برای بازاریابی محصولات خود و … نیز اشاره و اظهار کرد: با فعالیت صورت گرفته موفق شدیم دو درصد بیکاری خانم‌ها کاهش و یک درصد مشارکت اقتصادی بانوان افزایش پیدا کند.

تدوین شناسنامه آسیب‌ها و اجرای طرح‌های کاهش طلاق و کاهش خودکشی در استان‌هایی که بیش از سایر استان‌ها درگیر این مسائل بودند، طراحی و اجرای طرح شکوه زندگی برای زوجین در پنج سال اول، راه‌اندازی سامانه همساز برای ارائه مشاوره رایگان در پنج سال اول زندگی زوج‌های جوان، اجرای برنامه «هدی» برای همسان‌گزینی دانشگاهیان، طرح آوای زندگی برای مقابله با خودکشی، امضای تفاهم نامه‌های متعدد در حوزه زن، خانواده و جمعیت و فعال کردن نهادهای مسئول در این زمینه و برگزاری دومین کنگره بانوان تاثیرگذار در کنار اعطای زمین به چهارقلوها و توسعه این طرح به خانواده‌های پرجمعیت که در نهایت منتهی به اعطای ۷۰ هزار قطعه زمین به خانواده‌های پرجمعیت شد از دیگر اقداماتی بود که خزعلی در خصوص آنها سخن گفت.

در ادامه نشست، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه خانواده ستون فقرات جامعه است و اگر کار ویژه‌های خود را درست انجام دهد، شاهد موفقیت جامعه خواهیم بود، گفت: اینکه نقشه راه جامعی در این حوزه در کشور دیده شده مایه خرسندی است و اینکه همکاران ما در جهاددانشگاهی الزهرا(س) به این مسئله توجه کرده‌اند نیز بسیار عالی است.

وی اظهار امیدواری کرد این رویکرد در دولت آینده ادامه پیدا کند و گفت: خانواده موضوعی نیست که این دست و آن دست شدنش راحت باشد و ریل‌گذاری صورت گرفته نیاز به ادامه دارد.

آمادگی جهاددانشگاهی برای همکاری در حوزه خانواده

دکتر فارسی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک شبکه در کشور در خدمت و آماده همکاری با برنامه‌های کلانی از این دست است. همچنانکه در مأموریت‌های گذشته خود سربلند بودیم، در این زمینه نیز آماده همکاری هستیم و این دغدغه را داریم که تلاش‌های شما نهادینه شود و با جابه‌جایی دولت‌ها طرح‌های خوب تغییر نکرده و دستگاه‌ها در اجرای این طرح‌ها هم‌افزایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر دستگا‌ه‌ها هم‌افزا عمل نکنند نتیجه مطلوب رقم نمی‌خورد، از خزعلی سؤال کرد چه اقدامی برای هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرای طرح‌ها صورت گرفته است که خزعلی پاسخ داد: ما تلاش کردیم همه دستگاه‌های مرتبط را فعال کنیم. برای تحقق این هدف طرح اختصاص یک درصد بودجه تکلیفی به امور زنان را اجرا کردیم که موجب شد برای اولین بار در استان‌ها امور بانوان یک درصد خود را دریافت و طرح‌های خود را اجرا کردند. اکنون سه دستگاه برای زوجین دهه شصتی پای کار آمده‌اند و وزارتخانه‌های متعدد نیز درگیر کارها شده‌اند.

دکتر خزعلی نیز ادامه داد: آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها نیز طرحی است که با جهاددانشگاهی در دستور کار داریم و امیدواریم دولت بعدی هم این کارها را ادامه دهد. هم اکنون پنج سامانه فعال داریم که برای آموزش خانواده‌هاست؛ همه زیرساخت‌ها را آماده کرده‌‌ایم و امیدواریم دولت بعدی از این طرح‌ها استفاده و آنها را توسعه و تکامل دهد.

در ادامه دکتر فارسی با اشاره به اینکه مشاورانی داریم که به جای راهنمایی در مسیر هم‌گرایی در مسیر واگرایی زوجین فعالیت می‌کنند، سؤال کرد: معاونت امور زنان در طرح‌های مشاوره خود چگونه مشاوران را انتخاب می‌‌کند؟ که معاون امور زنان پاسخ داد: مشاوران از فیلترهای مختلف عبور می‌کنند. برای طرح مشاوره ما ۶۰۰ مشاور ثبت نام کرده بودند که ۲۰۰ مشاور انتخاب شدند و آموزش می‌بینند تا سبک زندگی ایرانی اسلامی را در مشاوره‌‌های خود ارائه دهند.

زهره جعفری، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استان تهران نیز با اشاره به روند اجرای طرح «تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده با رویکرد آسیب شناسانه» اظهار امیدواری کرد این طرح منجر به تدوین سند محکم در حوزه خانواده شود و افزود: نتیجه این طرح روز میلاد حضرت فاطمه(س) رونمایی می‌شود.

وی از دکتر خزعلی در خصوص موانعی که در مسیر اجرای طرح‌ها با آنها مواجه شده‌اند سؤال کرد که معاون امور زنان، گفت: موانع زیاد است و هر مرحله با جنگیدن‌های سخت به نتیجه رسیده است. طرح «همساز» فقط یک سال و نیم در کمیسیون‌ها رفت و آمد کرد. البته مهم‌ترین مشکل ما این است که بودجه نداریم؛ طرح خوب بسیار زیاد است اما بودجه نداریم. تخصیص یک درصد بودجه به امور بانوان کاری است که برای پای کار آوردن دستگاه‌ها انجام شده است.

خزعلی در پایان تصریح کرد: اگر قرار است جمعیت رشد کند باید روستائیان را حفظ کنیم و سرمایه‌گذاری در روستاها داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا