تأثیرات مثبت اتصال خطوط ۱ و ۳ مترو شیراز بر ترافیک شهری

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اتصال خطوط ۱ و ۳ مترو تأثیر قابل‌توجهی در ترافیک شهری خواهد داشت.

به گزارش سینا پرس فارس، ایستگاه میلاد واقع در خط ۳ مترو، در یازدهمین بازدید مدیریت شهری شیراز از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس سال ۱۴۰۳، مورد بررسی میدانی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز  در این بازدید بیان داشت: خط ۳ مترو شیراز حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد و عملیات حفاری آن از شهرک گلستان آغاز شده است. عملیات اجرایی ۵ ایستگاه نیز شروع شده و پیشرفت خوبی دارد.

رضا محمدیان ادامه داد: با پیشرفت دستگاه حفاری، از دوباره‌کاری خاکبرداری‌ها جلوگیری و در هزینه‌های اجرایی صرفه‌جویی می‌شود.

وی عنوان کرد که با توجه به تراکم جمعیت شمال غرب شیراز و طولی بودن این کلان‌شهر و همچنین ظرفیت رشد شهر در این قسمت، خط ۳ دارای اهمیت بسیار زیادی است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر افزود: اتصال خطوط ۱ و ۳ در تردد و ترافیک شهری مؤثر خواهد بود. پیش‌بینی ادامه خط ۳ به سمت گویم نیز در دست مطالعه مشاور قرار دارد.

محمدیان یادآور شد که مراحل اولیه بازبینی مطالعات ترافیکی کلان‌شهر شیراز بر اساس ضابطه سال ۷۷ به تأیید و تصویب مراجع مربوطه وزارت کشور رسیده و طی ۲ تا ۳ ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز با تقدیر از پیمانکار، مشاور و شهرداران مناطق ۶ و ۱۰ بابت سرعت پیشرفت پروژه خط ۳ مترو، با اشاره به طول ۱۰ کیلومتری خط ۳ و طراحی ۸ ایستگاه در این خط، اظهار کرد: چندین مرتبه طی پنج سال گذشته تفاهم‌نامه خط ۳ تمدید و تنها حدود هشت متر حفاری انجام شد و پس از آن پروژه تعطیل شد.

محمدحسن اسدی خاطرنشان کرد: با ورود شورای ششم و شهرداری، این تفاهم‌نامه فسخ و با شرکت شمس عمران قرارداد منعقد شد و اکنون این شرکت طبق برنامه زمان‌بندی در حال عملیات اجرایی است.

وی از همه عوامل برای حرکت در زمان‌بندی پیش‌بینی شده تقدیر کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در جریان این بازدید بیان کرد: با توجه به اینکه این محدوده، محدوده تبادل مسافر از صدرا خواهد بود، می‌توانیم حجم ترافیک ورودی به شیراز را کنترل کنیم.

هادی شه‌دوست شیرازی گفت: تملک دو قطعه زمین ضلع شمال غرب این پروژه انجام شده، طراحی یک پارکینگ طبقاتی نیز پیش‌بینی شده و امکان پارک خودروهای ورودی از سمت شمال غرب در این مجاورت این ایستگاه وجود دارد تا از طریق ایستگاه قطار شهری ادامه مسیر دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه اتوبوس‌های شهر صدرا وارد شیراز نشوند، پارک سوار در ضلع جنوب غربی پروژه پیش‌بینی شده که می‌تواند تبادل مسافر انجام دهد.

معاون شهردار شیراز یکی از اتفافات مهم در این پروژه را وجود پله‌های برقی سه وجهی عنوان کرد که دسترسی به ورودی‌های مترو از جهات مختلف را تسهیل می‌کند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این بازدید با تشریح روند پیشرفت ایستگاه میلاد به عنوان دومین ایستگاه خط ۳، گفت: ایستگاه نخست خط ۳ زیر رودخانه در مجاورت بولوار شهید چمران ساخته می‌شود و ایستگاه میلاد هم به دلیل جلوگیری از اختلال در جریان ترافیک کاملا زیرزمینی ساخته می‌شود و شهروندان متوجه فعالیت عمرانی نمی‌شوند.

امیر یقطین با بیان اینکه ساخت ایستگاه‌های زیرزمینی علاوه بر اینکه عملیات اجرایی سخت‌تری دارد، هزینه‌های بیشتری هم به شهرداری متحمل می‌کند، عنوان کرد: پیش از این ایستگاه وکیل‌الرعایا در خطوط ۱ و ۲ ایستگاه استقلال و امام حسین(ع) در خط ۲ به صورت زیرزمینی احداث شدند و عملیات اجرایی ایستگاه زیر زمینی آرین از خط ۳ نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی به نحوه اجرای ایستگاه‌های زیرزمینی هم اشاره و عنوان کرد: برای ساخت چنین ایستگاه‌هایی نیاز به زمین در مجاورت ایستگاه داریم که با یک رمپ دسترسی زیرخیابان عملیات اجرایی انجام شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به این موضوع که در ایستگاه میلاد توسط یک رمپ به محل اصلی اجرای ایستگاه رسیده‌ایم، افزود: با ساخت این ایستگاه استفاده از مترو مورد توجه قرار می‌گیرد. یقطین یادآور شد: عملیات اجرایی شمع‌های زیرزمینی این ایستگاه به اتمام رسیده است. مدیر پروژه شرکت شمس عمران نیز ابراز خرسندی کرد: دستگاه حفار در خط ۳ توسط این شرکت مستقر شد.

بابایی با بیان اینکه پروژه خط ۳ مترو با حمایت شهردار از پیشرفت خوبی برخوردار است، گفت: تامین مالی خوبی صورت گرفته که امید است استمرار داشته باشد تا طبق زمان‌بندی پیش برویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا