برگزاری کارگاه تحکیم خانواده در هفته ازدواج

کارگاه تحکیم خانواده با موضوع «فضای مجازی چه بلایی بر سر رابطه همسری می‌آورد؟» در هفته ازدواج به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد همدان، یونس علامه در کارگاه تحکیم خانواده(1) با موضوع «فضای مجازی چه بلایی بر سر رابطه همسری می‌آورد؟» که در هفته ازدواج به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد همدان و با همکاری امور بانوان و خانواده دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، اظهار کرد: اگر از فضای مجازی به درستی استفاده نشود رابطه همسری از بین خواهد رفت و برعکس، اگر از این فضا درست استفاده شود، بی‌نهایت فرصت در اختیار خواهید داشت که بسیار در رشد و ارتقاء کمک‌کننده است.

وی با هشدار اینکه اگر نتوانید از فضای مجازی به درستی استفاده کنید تمام محاسنش به معایب تبدیل می‌شود، به بیان چند پیشنهاد یا راهکار در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: در ابتدا باید تا می‌توانیم شناخت خود را از فضای مجازی بالا ببریم چراکه اگر شناخت از هر موضوعی بیشتر شود، از فوایدش بهتر می‌توانیم استفاده کنیم و کمتر آسیب می‌بینیم یا آسیب‌هایش به حداقل می‌رسد.

علامه ادامه داد: دومین راهکار این است که اگر می‌خواهید از بلاهای فضای مجازی در امان بمانید، باید تا می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید.

وی با تأکید بر اینکه لازمه ایجاد تحول در رابطه همسری، فرزندی و همکاری، تحویل است، توضیح داد: اگر می‌خواهید صحبت‌های تأثیرگذار داشته باشید باید در ابتدا خوب تحویل بگیرید چراکه لازمه تحول، تحویل است.

این روانشناس لازمه تحویل را تشخیص دانست و یادآور شد: بنابراین اگر می‌خواهیم تحولی در رابطه با همسرمان رخ دهد، باید او را تحویل بگیریم که لازمه آن تشخیص نیازها، روحیات، خواسته‌ها و فضای ذهنی اوست.

وی در ادامه بیان کرد: اگر به دنبال اقناع همسر خود هستید، لازمه‌اش ارتباط است، یعنی تا زمانی‌که نتوانید با همسرتان خوب ارتباط بگیرید، نمی‌توانید خوب اقناعش کنید.

علامه، لازمه ارتباط را شناخت برشمرد و مطرح کرد: هر چقدر شناخت از طرف مقابل و جامعه هدف بالاتر باشد، بهتر می‌توان با او ارتباط گرفت و رسیدن به شناخت هم نیازمند دقت و آموزش است.

وی با اعلام اینکه قالب دوستی‌ها براساس خلأها و نیازها شکل می‌گیرد، به طرح این سوال که آیا از خلأها و نیازهای همسرتان آگاهی دارید؟ پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین وظیفه هر همسر این است که تا آنجا که می‌تواند عیوب همسرش را پوشش دهد، نه اینکه برجسته و تابلو کند. البته این بدان معنا نیست که عیب‌هایش را نبینیم بلکه باید توانمندی‌ها، مهارت‌ها و داشته‌هایش را برجسته کنیم تا هم خودش و هم دیگران از آن آگاه شوند، در این صورت خلأها و نیازهایش برطرف می‌شود.

این روانشناس به طرح سوالی مبنی بر اینکه نقاط مثبت، ویژگی‌های خوب، زیبایی‌ها، مهارت‌ها و داشته‌های همسر خود(از نظر جسمی، جنسی، معنوی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی و …) را مطرح کنید، پرداخت و توصیه کرد: زوجین حتماً با نوشتن این موارد در برگه‌ از تأثیر معجزه‌آسای آن بهره‌مند شوند به طوریکه این امر در رابطه تحویل ایجاد می‌کند و حتی آسیب‌های فضای مجازی را به حداقل می‌رساند.

به گفته علامه، پاسخ به سوال فوق باید دارای ویژگی‌هایی چون دقیق، شفاف، روشن، واضح باشد تا اثرگذار باشد. با لیست خصوصیات و ویژگی‌های همسر، نگاه‌ها درست می‌شود و در نتیجه رفتار خوبی از همسران سرخواهد زد.

وی اضافه کرد: وقتی نگاه به همسر درست شود، در چرخه خوبی خواهیم بود و زندگی شیرین روز به روز شیرین‌تر خواهد شد اما اگر نگاه تغییر نکند، در چرخه بدی گرفتار خواهیم آمد و تلخی‌های زندگی روز به روز بیشتر می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما آدم‌ها این است که احساس می‌کنند از سوی طرف مقابل درک نمی‌شوند، حتی کافیست احساس شود که همسرمان درکمان می‌کند، در این صورت همه غرغرها و بهانه‌گیری‌ها پایان می‌یابد و این میسر نمی‌شود مگر اینکه به سوال فوق پاسخ داده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا