حمایت جهاددانشگاهی از ایجاد مشاغل فناور محور

سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی از تعیین ردیف بودجه خاص اشتغال برای نخستین بار در تاریخ تأسیس این نهاد خبر داد و گفت:پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در ردیف ایجاد اشتغال کشور از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گیرد تا اشتغال‌‌های خرد و خانگی در مجموعه جهاددانشگاهی رونق بیشتری بگیرد.

به گزارش سینا از روابط عمومی مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی، مجتبی ابراهیمی سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی  اظهار داشت: جهاددانشگاهی در گذشته عملاً تکلیف قانونی برای ایجاد اشتغال درکشور نداشت. عمده اقدامات اشتغال‌زایی که در جهاددانشگاهی در سال‌‌های گذشته انجام شده پروژه‌هایی بوده که به شکل کارفرما محور اجرا شده است.

وی اضافه کرد: برنامه‌‌هایی مانند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از سال ۹۶ ازسوی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در دو مرحله در ۳۱ استان اجرا و موفق به ایجاد اشتغال برای ۲۹ هزار نفر از افراد جامعه هدف این طرح شویم. علاوه بر این پروژه‌های دیگری نیز به جهاددانشگاهی در این قالب ارائه شد اما، جهاد نقش و تکلیف مستقلی برای ایجاد اشتغال تا سال ۱۴۰۳ نداشت.

سرپرست اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی موضوع و چالش اساسی امروز کشور را ایجاد اشتغال خصوصاً در مناطق محروم و روستایی دانست و با بیان اینکه جهاددانشگاهی نیز رویکرد جدیدی را در حوزه ایجاد اشتغال در این بخش دنبال می‌کند، گفت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی ایجاد اشتغال را یک وظیفه همگانی دانستند و براین اساس، در جهاددانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی به موضوع کارآفرینی و ایجاد اشتغال به عنوان یک وظیفه نگاه می‌کنیم.
به گفته ابراهیمی، نباید ایجاد اشتغال را به عنوان یک کار اداری یا سازمانی مورد توجه قرار داد چراکه پایداری اشتغال نیازمند زنجیره‌ای کامل از آغاز شکل‌گیری ایده اشتغالزایی تا رساندن این ایده به اجرا و کسب درآمد پایدار با ایجاد شبکه و بازار خدمت است. چنین رویکردی با نگرش اداری سازگار نیست. از این‌رو، با روحیه جهادی در جهاددانشگاهی به دنبال تحقق اهداف ایجاد اشتغال در نخستین سال ورود مستقیم این نهاد انقلابی به موضوع اشتغال‌زایی در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه براساس ارزیابی‌‌های انجام شده سرانه ایجاد اشتغال در جامعه هدف جهاددانشگاهی بالغ بر۱۵۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: نگاه جهاددانشگاهی در ایجاد اشتغال، توجه به رویکردهای فناورانه و خلاق در این حوزه است. با حمایت از طرح‌های دانش بنیان و خلاقی که منجر به ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شوند از اجرای این ایده‌ها تا تبدیل آن به شغل حمایت می‌کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه در ایجاد اشتغال نگاه به تجربیات دیگران و نیزبهره‌گیری ازتجربه‌های موفق گذشته مانند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، به دنبال توسعه جامعه هدف بهره‌مند از تسهیلات اشتغال‌زا هستیم، افزود: بسیاری ازفارغ التحصیلان دانشگاهی بعد ازپایان تحصیلات خود با مشکل تامین سرمایه برای ایجاد اشتغال رو به رو هستند. در مدل طراحی شده در این زمینه تلاش داریم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم بتوانند از ظرفیت ایجاد اشتغال استفاده کنند. قصد داریم با تجربیات گذشته بتوانیم این افراد را در مسیری قرار دهیم که استعدادهای آنان شناسایی و این استعدادها با تأمین مالی و ارایه آموزش به تولید و ایجاد اشتغال منجر شود.

سرپرست اداره‌کل توسعه کارآفرینی واشتغال جهاددانشگاهی اضافه کرد: توسعه کسب و کارهای خرد و متوسط خانگی اولویت جهاددانشگاهی است. اگر این ظرفیت در جامعه به درستی مدیریت شود و شبکه کسب وکارهای خرد و متوسط با رویکرد خانگی در کشور ذیل جهاددانشگاهی شکل بگیرد می‌توانیم با پشتیبانی سامانه بازارکار و مراکز جهاددانشگاهی این کسب و کارها را توسعه و حتی زمینه صادرات محور کردن تولیدات آنان را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارهای شناخته شده که اینک در مقیاس صنعتی در حال تولید محصول هستند از پایه و به شکل خانگی آغاز به کار کرده‌اند، توسعه کسب و کارهای خانگی را موضوعی در دسترس دانست و گفت: بسیاری از کسب و کارهای صنعتی و کارگاهی در ابتدا در یک محفل خانگی و خانوادگی شکل گرفته‌اند و پس از آن مراحل رشد و توسعه را گذرانده‌اند تا به مرحله تولید صنعتی برسند. جهاددانشگاهی برای رشد دادن مشاغل خرد و متوسط با اولویت خانگی آمادگی دارد در مراحل رشد این مشاغل در کنار صاحبان این کسب و کارها قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا