اولویت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در حمایت از ایده‌های نوآورانه

اولویت‌های حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از ایده های نوآورانه با هدف تامین نیازهای فناورانه، تولید و تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان و فناور اعلام شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توجه به این‌که یکی از کلیدی‌ترین و آینده‌سازترین فناوری‌های رو به آینده، حوزه اپتیک و کوانتوم است، توسعه محصولات فناورانه و گسترش مرزهای دانشی و فناورانه در این حوزه در دستور کار معاونت علمی و ستاد قرار گرفته است و با توجه به این‌که توسعه فناوری در هر کدام از محورهای یادشده، نیازمند حمایت مادی و معنوی دارد، در همین راستا برنامه نوآفرین با هدف تعیین نقشه راه فناوران و اعطای حمایت‌های بلاعوض به محققین و دانشگاهیان شکل گرفت.

از مهم‌ترین اولویت‌های حمایت شده در زمینه اپتیک می‌توان به کاربردهای لیزر در کشاورزی و امنیت غذایی، کاربردهای پیشرفته لیزر در دندان‌پزشکی و فیزیوتراپی، فناوری مقرون به صرفه ساخت و تولید مبتنی بر لیزر، کاربردهای بیوفوتونیک، برای HIV، مالاریا، سل و سایر بیماری های مشابه، تصویربرداری سه بعدی و پردازش داده با کیفیت بالا، حسگرهای فیبر نوری برای پایش کیفیت آب شرب و کاربرد تجهیزات و حسگرهای اپتیکی در حوزه‌ی پایش سلامت برخط اشاره کرد.

همچنین کاربردهای فناوری‌های کوانتومی در پزشکی و اکتشافات، بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز برای ساخت فناوری‌های کوانتومی مانند توزیع کلید کوانتومی و حسگری کوانتومی از مهم‌ترین اولویت‌های حمایت شده در زمینه کوانتوم مورد حمایت ستاد ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم، تحقیقات کاربردی در رابطه با توسعه و ارتقای انواع فناوری‌های کوانتومی و الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی معاونت علمی به شمار می‌روند.

در این فراخوان بیش از 230 پیشنهاد جامع پروژه دریافت شد. این برنامه که در پایان سال 1402 معرفی شده بود، از اساتید، اعضای هیئت علمی، متخصصین، فناوران، شرکت‌های مستقل دعوت کرده بود تا ایده‌های خود برای فناوری‌های نوآورانه و تحول‌آفرین را ارائه دهند. این پیشنهادات طیف گسترده‌ای از حوزه‌های نوظهور مانند کامپیوتر کوانتومی، اپتیک، فوتونیک، لیزر و پلاسما را پوشش می‌دهد. با توجه به اعلام فراخوان ایده‌ها در سطح گسترده، استقبال بالایی از سوی صاحبان ایده صورت گرفت و  طرح‌های پژوهشی و فناورانه متنوعی به ستاد ارسال شد. طرح‌های ارسالی ر مجموع 170 طرح اپتیکی و 60 طرح کوانتومی ارسال شده بود که 55 طرح اپتیکی و 13 طرح کوانتومی برای بررسی نهایی و تایید انتخاب شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا