پیش‌بینی بزرگ ایلان ماسک برای ربات انسان‌نمای تسلا

ایلان ماسک می‌گوید که ربات اُپتیموس(Optimus) تسلا می‌تواند ارزش این شرکت را به ۲۵ هزار میلیارد دلار برساند.

به گزارش سینا، ایلان ماسک روز پنجشنبه اعلام کرد که تسلا می‌تواند فروش ربات اُپتیموس(Optimus) انسان‌نمای خود را تا پایان سال آینده آغاز کند و پیش‌بینی کرد که این ربات می‌تواند ارزش این شرکت خودروسازی را به ۲۵ هزار میلیارد دلار برساند. این ادعای بلندپروازانه دیگری از سوی این میلیاردر حوزه فناوری است که به گفته کارشناسان احتمال تحقق آن وجود دارد. اگرچه بعید است که در آینده نزدیک برای این شرکت درآمدی داشته باشد.

به نقل از فوربز، ماسک در نشست سالانه سهامداران شرکت در تگزاس گفت که اُپتیموس که هنوز در حال توسعه است، سال آینده وارد خط تولید خواهد شد و این شرکت می‌تواند تا «چند هزار» واحد از آن را در کارخانه‌های خود به کار بگیرد.

ماسک که خود را از نظر آسیب‌شناختی خوش‌بین توصیف کرد و سابقه ادعاهای جسورانه‌ای در مورد شرکت‌هایش دارد که محقق نشدند، پیش از این گفته بود که فکر می‌کند تسلا بهترین موقعیت را در بین هر سازنده ربات‌های انسان‌نمایی برای تولید ربات‌ها در مقیاس بزرگ دارد و معتقد است آنها می‌توانند تا حد زیادی به با ارزش‌ترین دارایی این شرکت تبدیل شوند و آشکارا به اندازه کافی ارزشمند هستند که باعث افزایش بیش از ۴۰ برابری سرمایه تسلا در بازار شوند.

انیمش گارگ(Animesh Garg)، استادیار رباتیک هوش مصنوعی در موسسه فناوری جورجیا، به فوربز گفت که جدول زمانی ماسک «هیجانی» اما «واقع بینانه از منظر انتشار خالص» به نظر می‌رسد، اما این سوال وجود خواهد داشت که مهارت‌های آن چقدر مفید هستند به ویژه هنگامی که صحبت از وسعت، تعمیم‌پذیری و استحکام باشد.

گارگ گفت که انتظار دارد تسلا یک پلتفرم انسان‌نما عرضه کند، اگرچه مشخص نیست که دست‌های آن چقدر قوی و مفید خواهند بود، اما اگر اُپتیموس بتواند کارهایی فراتر از جابجایی و مهارت‌هایی مانند برداشتن اشیاء را انجام دهد، قابل توجه خواهد بود.

جاناتان آیتکن(Jonathan Aitken)، متخصص رباتیک در دانشگاه شفیلد در بریتانیا، موافق است که زمان‌بندی ماسک بسیار چالش برانگیز خواهد بود و سال ۲۰۲۵ جاه طلبانه اما دور از ذهن نیست و گفت که خیلی چیزها به جزئیات آنچه ماسک برای کاربردهایش پیشنهاد می‌کند، بستگی دارد.

کریستین هوبیکی(Christian Hubicki)، استاد رباتیک در دانشگاه ایالتی فلوریدا، می‌گوید که از دیدن چند نمایش ویدئویی از اُپتیموس که برخی از وظایف را در یک کارخانه انجام می‌دهند شوکه نخواهد شد، اما هشدار داد که بسیار سخت خواهد بود که ربات‌هایی در اختیار مشتریان قرار بگیرد که آنها را مفید بدانند.

هوبیکی می‌گوید که چندین مورد ناشناخته در مورد ربات‌های انسان نمای تسلا و رقبای آن مانند بوستون داینامیکس و فیگور ای‌آی وجود دارد که برای ارزیابی پتانسیل آنها برای استفاده در دنیای واقعی خارج از ویدیوهای نمایشی پر زرق و برق بسیار مهم هستند. او می‌گوید که مهمترینِ آنها قابل اطمینان بودن است و افزود که تنها رباتی که مفید به حساب می‌آید رباتی است که قابل اعتماد باشد. این یک مشکل برای ربات‌های انسان نما است، زیرا کنترل هنوز در مرحله آزمایشگاهی است و سخت افزار شکننده است.

نکته مهم در مورد ربات‌های انسان نما چیست؟

بیشتر بخش‌های دنیا برای انسان‌ها طراحی شده است و ربات‌های انسان نما، با طراحی خود، برای این دنیا مناسب هستند. در حالی که محیط‌های کاری و وظایف می‌تواند برای ربات‌های دارای چرخ یا طرح‌های دیگر چالش‌برانگیز باشد، یک ربات انسان‌نما می‌تواند به طور عملی رشد کند و کارهایی را انجام دهد که در غیر این صورت به یک انسان یا ماشین‌های بسیار خاص محدود می‌شود. این طراحی تعدادی از چالش‌های فنی بزرگ را هم به سخت‌افزار و هم برای نرم‌افزار تحمیل می‌کند، از جمله کارهایی که اکثر انسان‌ها آن را بدیهی می‌دانند مانند حرکت و گرفتن اشیا. آیتکن گفت که رونق فعلی در هوش مصنوعی به پیشبرد این زمینه کمک می‌کند، زیرا تعمیم‌پذیری برای ساخت ابزارهای قابل دوام ربات‌های انسان نما بسیار مهم است. او توضیح داد: ما نمی‌توانیم یک ربات را برنامه‌ریزی کنیم که ۱۰۰۰ شی را با روش‌های جداگانه بردارد.

منتظر چه چیزی باشیم؟

کارشناسان رباتیک به فوربز گفتند، تصور این ادعای ماسک در آینده نزدیک مبنی بر اینکه اُپتیموس روزی سایر محصولات تسلا را تحت الشعاع قرار خواهد داد، دشوار است. ماسک به نوبه خود، جدول زمانی را برای رشد عظیمی که انتظار دارد اُپتیموس داشته باشد، مشخص نکرد.

گارگ گفت که ربات‌های انسان نما بعید است به این زودی جریان نقدی مثبتی داشته باشند و به رغم تبلیغات، آنها فاقد کاربرد قانع کننده‌ای هستند که سایر فناوری‌های نوظهور مانند خودروهای بدون راننده دارند. او گفت که آنها احتمالا از نظر درآمد به تجارت خودرو در دهه آینده نزدیک نخواهند شد.

آیتکن به فوربز گفت: دیدن یک ربات انسان نما که به طور جدی با بازیگران بزرگ صنعتی در این بخش رقابت می‌کند، سخت است و این سوال را مطرح کرد که آیا آنها می‌توانند انواع کارهای با ارزش، کسل‌کننده، کثیف و خطرناک را انجام دهند یا خیر.

در حالی که ربات‌های انسان‌نما در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری پیشرفت کرده‌اند، آنها فاقد یک مورد استفاده قانع‌کننده هستند.

تحلیلگر گوردون جانسون(Gordon Johnson)، می‌گوید که ادعاهای ماسک «پوچ» است و هدف پایان سال ۲۰۲۵ برای اُپتیموس را مطلقا بیهوده خواند. جانسون گفت شرکت‌هایی که دهه‌ها بر روی ربات‌های انسان‌نما کار کرده‌اند، به جایی نزدیک نشده‌اند که ماسک ادعا می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۵ به آن خواهد رسید.

ارزش‌گذاری فوربز

ماسک ثروتمندترین فرد جهان است و دارایی خالص ۲۱۰.۷ میلیارد دلاری دارد. بسیاری از ثروت او به تسلا گره خورده است، از جمله یک بسته حقوقی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار که یک قاضی آن را لغو کرد. تسلا و ماسک قصد دارند با این حکم مبارزه کنند و سهامداران به تصویب این قرارداد رأی مثبت دادند، گامی که احتمالا می‌تواند به شرکت در بازگرداندن بسته غرامت ماسک کمک کند. با این حال، این موضوع هنوز از نظر قانونی حل نشده است و کارشناسان می‌گویند این وضعیت سیستم حقوقی ماسک و تسلا را موقعیتی نامشخص کشانده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بازار جهانی ربات‌های انسان‌نما در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به ۶ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس تحقیقات و تحلیل شرکت گلوبال دیتا، ارزش بازار گسترده رباتیک تا سال ۲۰۳۰ به ۲۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا