افزایش ثبات سازه‌های فلزی در برابر حریق با فوم‌های کندکننده آتش

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به فرمولاسیون کاورهای کندکننده آتش دست یافته‌اند که قادر به جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی تا رسیدن نیروهای امدادی آتش‌نشان است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمود ترابی نژاد مدیرعامل شرکت «مهارآتش آترین نقش جهان» با نام تجاری پروماکت، گفت: مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها و صنایع، در درجه حرارت ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد، مقاومت خود را از دست می‌دهند؛ به گونه‌ای که با وجود این که نقطه ذوب فولاد  ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است، در برابر حرارت ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد تاب نیاورده  و در صورت باربر بودن، دچار خمش می‌شوند.

وی با بیان اینکه ازدیاد دود ناشی از سوختن مواد قابل اشتعال یا ریزش ساختمان‌ها، راه‌های خروجی را برای ساکنین ناامن می‌کند و منجر به توقف خطوط تولید در صنایع می‌شود، اظهار کرد: ما در این شرکت به فرمولاسیون تولید محلول‌ها و فوم‌های ضدحریق دست یافته‌ایم که نه تنها مانع از گسترش آتش می‌شود، بلکه مانع از پخش دود و تولید گازهای زیان‌آور و سمی حاصل از سوختن مواد قابل اشتعال خواهد ‌شد.

ترابی‌نژاد با بیان اینکه از سال 85 برای این محلول شش گواهی ثبت اختراع داخلی دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: ضدحریق پروماکت برای ضدحریق کردن دکوراسیون داخلی، اسکلت‌های فلزی، کابل‌های برق، ایجاد اتاق‌های امن در هتل‌ها و بیمارستان ها قابل استفاده است؛ چرا که اجسام قابل اشتعال و آسیب‌پذیر را در مقابل حرارت و حریق، مقاوم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت، استفاده از این فناوری را مانند پوشاندن جلیقه ضد حریق بر تن ابزار و مصالح توصیف و تصریح کرد: ضخامت این فوم چند برابر لایه خشک اولیه آن است و در دمای بالای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد، گاز خنک‌کننده کاملا بدون ضرری از آن آزاد می‌شود که باعث سرد شدن سازه فلزی شده و موجب به تاخیر انداختن زمان بی‌ثباتی سازه فلزی بر اثر آتش سوزی و ریزش سازه و سقف تا رسیدن تیم امدادرسانی خواهد شد.

ترابی‌نژاد جلوگیری از گسترش آتش، ایجاد زمان مناسب جهت رسیدن آتش‌نشانان و تیم امدادی به محل حریق، جلوگیری از ایجاد دود در محیط به علت شعله‌ور نشدن پنل‌ها، سرد شدن سریع محل بعد از رفع علت حریق، جلوگیری از سرایت آتش به محل‌های مجاور را از مزایای کاورهای کند کننده آتش عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا