ایجاد فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکتری زبان فارسی

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: بورسی را با نام «بورس دانش» طراحی کردیم که متقاضیان کنکوری که جزو ۵ درصد رتبه برتر هستند اگر در دانشگاه رشته زبان و ادبیات فارسی را بخوانند، ماهیانه ۵ میلیون تومان از سازمان امور دانشجویان دریافت می‌کنند

به گزارش سینا از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی ، چهارمین گردهمایی مراکز آزفای سراسر کشور  با حضور دکتر هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر جعفر رزاقی، معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان و دکتر کیانوش سوزنچی، مدیرکل امور دانشجویان بین المللی سازمان امور دانشجویان، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
دکتر داداش‌پور در این گردهمایی با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم توسعه گفت: دانشگاه‌های کشور باید 320 هزار نفر دانشجوی بین‌الملل تا سال 1407 جذب کنند، یعنی سالی 80 هزار دانشجوی بین‌الملل باید وارد دانشگاه‌های کشور شوند. برای اینکه ما بتوانیم این عدد را پوشش دهیم، نیاز به توسعه مراکز آموزش زبان فارسی داریم.
در ادامه گفت: ما به غیر از مرز جغرافیایی و فیزیکی، یک مرز فرهنگی دیگری نیز داریم که این مرز فراتر از مرز‌ سیاسی ما است و ما برای احیای آن باید تلاش مضاعفی انجام دهیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با تدریس زبان دوم در دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌الملل گفت: سازمان امور دانشجویان متولی شد و خود ما نیز آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم، رئیس جمهور به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ کردند که زبان دوم هم بتواند در داخل دانشگاه‌های کشور تدریس شود.
وی درباره آموزش مجازی زبان فارسی در دانشگاه‌ها گفت: در ابتدا باید بگویم قرار نیست که آموزش مجازی جای آموزش حضوری را بگیرد، سیاستی تغییر نکرده است. مرکز آموزش زبان فارسی برای یادگیری و یاددهندگی نمی‌تواند بدون اسلوب خاص باشد، بدون شیوه استاندارد امکان یادگیری زبان فارسی وجود ندارد.
دکتر داداش‌پور با تاکید بر ضرورت توسعه زبان فارسی گفت: ما فرصت‌ مطالعاتی 6ماهه برای دانشجویان دکتری داریم، تصور بنده این بود که این فرصت مطالعاتی، فقط مناسب دانشجویان رشته فنی و مهندسی است اما ما فرصت مطالعاتی برای دانشجویان رشته زبان ادبیات فارسی را نیز فراهم خواهیم کرد، یعنی این دانشجویان در محیط خارج از کشور به دیگران زبان فارسی آموزش دهند، با استفاده از این کار می‌توانیم دانشجویان بین‌الملل بسیاری را جذب کنیم.
معاون وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد:‌ بورسی را با نام «بورس دانش» طراحی کردیم که متقاضیان کنکوری که جزو 5 درصد رتبه برتر هستند اگر در دانشگاه رشته زبان و ادبیات فارسی را بخوانند، ماهیانه 5 میلیون تومان از سازمان امور دانشجویان دریافت می‌کنند و مورد حمایت سازمان امور دانشجویان قرار می‌گیرند. این کار به این دلیل انجام شده می‌شود که بتوانیم از ظرفیت افراد برتر برای جذب دانشجویان بین‌الملل استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا