جلوگیری از عرق کردن زیاد با استفاده از گیاهان دارویی

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بیان اینکه با توجه به فصلی که در آن قرار داریم اکثر افراد با این مشکل مواجه هستیم که عرق کردن موجب ناراحتی ما می شود گفت: عرق کردن در اصل پاکسازی بدن از راه پوست به حساب می آید که با خاصیت ضدعفونی کنندگی خود سطح پوست بدن را نیز گندزدایی می کند. اما شما می توانید با شناخت داروی گیاهی برای عرق نکردن بدن این روند را اندکی کاهش دهید.

به گزارش سینا از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر رضا غفارزادگان، رئیس این پژوهشکده درخصوص عرق کردن عنوان کرد: عرق همان مکانیزمی است که بدن به علت های مختلفی از جمله تعدیل دما، دفع سموم، خروج مواد زائد و سایر موارد انجام می‌دهد و هنگامی که ما فعالیت بدنی زیادی داریم و یا در هوای گرم و مرطوب قرار می‌گیریم، شروع به عرق کردن می‌کنیم. بدن در این زمان‌ها مجبور است که به منظور به تعادل رساندن دمای درونی بدن خود، غدد عرقی را در بدن فعال شده‌است، را به کار اندازد.

غفارزادگان اظهار کرد: خوب است بدانید تا وقتی که ترشح آن از حد طبیعی فراتر نرفته و بوی بد و آزار دهنده آن شخص را اذیت نکرده باشد، لازم نیست به منظور رفع آن اقدام درمانی صورت گیرد اما وقتی ترشح غدد عرق از حد طبیعی خود فراتر رفت، به علت اینکه مانع تنفس راحت پوست شده و با باقی ماندن روی پوست زمینه فعالیت میکروب ها را فراهم نموده و موجب پخش شدن بوی بد از پوست بدن می شود، رفع آن دغدغه بسیاری از افراد شده و همین مسئله است که افراد را به تکاپو برای درمان وادار می کند.

این عضو هیات علمی بهترین راه را برای از بین بردن بوی بد عرق، استفاده از گیاهانی دانست که خاصیت دارویی دارند .

وی یکی از این گیاهان را برگ مورد معرفی کرده و گفت: برای عرق نکردن بدن می توانید از دمکرده غلیظ پودر برگ بو با آب پوست خود را شستشو دهید. برگ مورد این قابلیت را دارد که تعریق زیاد پوست را کنترل کرده و اسانس معطر آن موجب خوشبویی بدن می شود.

وی همچنین دم کرده غلیظ برگ تازه شیرین بیان را برای شستشوی قسمتی که زیاد عرق می کند، مفید دانست و گفت: می توان روزی دو الی سه بار مورد استفاده قرار داد تا از بوی بد عرق خلاص شوید.

غفارزادگان ، مریم گلی را یک داروی گیاهی برای عرق نکردن بدن معرفی کرده و اظهار کردمی توان هم به صورت جداگانه جوشانده و یا همراه با گل ختمی آن را استفاده کرد. همچنین با استفاده از این گیاه شربت خوراکی تهیه کرده و روزی 2 مرتبه آن را میل کنید تا در کم شدن تعریق بدن تاثیر گذارد. همینطور پاشیدن پودر آن زیر بغل یا شستشوی موضع عرق با دمکرده غلیظ آن در رفع بدبویی و خوشبو کردن  پوست اثرگذار است.

وی گفت: پودر برگ حنا به تنهایی یا همراه با پودر برگ سدر یا جوش شیرین، با اثر خنک کنندگی پوست و کم کردن فعالیت غدد عرق به رفع بدبویی پوست منجر می شود. شیوه دیگر استفاده از برگ حنا به این صورت است که می توان آن را با جوشانده سماق یا سرکه خمیر کرده و به قسمتی که تعریق در آن اتفاق می افتد، مالیده و نیم ساعت بعد با آبغوره یا سرکه رقیق شده موضع را شستشو داد.

این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال دارو برای عرق نکردن هستید و می‌خواهید حتما از دارو های گیاهی استفاده کنید، برگ گردو از خاصیت ضد میکروبی قوی برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که شستشوی موضع با خیسانده یا دمکرده غلیظ برگ تازه گردو در رفع بدبویی پوست مؤثر است. پوست سبز گردو نیز درکنترل ترشح عرق نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: خوب است بدانید که برگ تازه نعناع یا عرق آن در رفع بدبویی دهان بسیار مؤثر است. همینطور مورد استفاده قرار دادن محلول دمکرده نعناع به منظور شستشوی پوست بدن علاوه بر رفع بدبویی، به خوشبو شدن بدن منجر می شود.

وی همچنین گلبرگ های گل سرخ و رزماری را از گیاهان دارویی برای عرق نکردن بدن معرفی کرد و گفت: شستشوی بدن با گلاب یا پاشیدن پودر گلسرخ زیر بغل از دیگر شیوه های سنتی درمان تعریق به شمار می رود.

غفارزادگان با اشاره به اینکه تغییرات در سبک زندگی و تغذیه منظم نیز می‌توانند در مدیریت کاهش عرق بدن مؤثر باشند، اقزود: تغذیه مناسب با تاکید بر مصرف مواد غذایی کم چرب، کم نمک، و غنی از مواد مغذی، می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش تعریق داشته باشد. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین B و منیزیم می‌تواند به تنظیم فعالیت غدد عرقی کمک کند. علاوه بر مصرف گیاهان دارویی تکنیک‌های مدیریت استرس نیز می‌توانند در کاهش عرق بدن مؤثر باشند.

وی تاکید کرد: هرچند داروهای گیاهی می‌توانند در کنترل عرق بدن مفید باشند، اما مشورت با پزشک و تغذیه‌شناس در مورد مصرف آنها ضروری است. بر این اساس، مصرف داروهای گیاهی در کاهش عرق بدن می‌تواند به ترکیب با تغییرات در سبک زندگی و مدیریت استرس، کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا