نصب ۵۵۰ هزار سامانه‌ خورشیدی پنج کیلوواتی در مناطق روستایی

۵۵۰ هزار سامانه‌ خورشیدی پنج کیلوواتی در مناطق روستایی نصب می‌شود.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ربابه عبداللهی از دفتر سامانه‌های مقیاس کوچک انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) در نمایشگاه آبادیران اظهار کرد: در بحث محرومیت زدایی و توانمندسازی اقتصادی اقشار کم‌برخوردار جامعه، دولت تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان‌های بسیج کمیته امداد و بهزیستی استانداری منعقد کرده است.

وی گفت: در این طرح، دولت، سامانه پنج کیلوواتی را برای این اقشار نصب می‌کند و زمانی که به بهره‌برداری رسید سازمان انرژی‌های تجدید پذیر، برق تولیدی را از مردم خریداری می‌کند که این موجب درآمدزایی اقشار کم درآمد خواهد شد.

عبداللهی گفت: عنوان این طرح، طرح توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک است. در واقع در راستای اهداف دولت مبنی بر محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و نیازمند طرح حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه از طریق احداث سامانه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی به تعداد ۵۵۰ هزار سامانه طی پنج سال برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه پنج جانبه مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق به نمایندگی از وزارت نیرو و نهادهای حمایتی کشور سالانه ۱۱۰ هزار سامانه پنج کیلوواتی برای خانوارهای نیازمند در مناطق روستایی احداث می‌شود. اجرای این طرح ضمن کمک به توسعه پایدار زیرساختهای اساسی کشور و افزایش امنیت تامین انرژی موجب تقویت معیشت بیش از دو و نیم میلیون نفر و اشتغال پایدار برای تعداد ۱۲۵ هزار نفر از اقشار کم برخوردار خواهد شد.

عبداللهی تصریح کرد: در گام اول شناسایی و معرفی خانوارهای نیازمند توسط سازمان‌های حمایتی انجام شده و وزارت نیرو بر اساس معیارهای استاندارد نسبت به امکان سنجی اجرای آن اقدام می‌کند. ساتبا با هماهنگی شرکت‌های توزیع نیروی برق قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق تجدیدپذیر را با هر متقاضی به صورت نیروگاه انفرادی یا از طریق احداث یک نیروگاه تجمعی منعقد می‌کند.

وی ادامه داد: نهادهای حمایتی با عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران EPC ذی صلاح مورد تایید ساتبا مبلغ وام را از طرف خانوارها در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهد و شرکت‌های پیمانکار موظف به احداث و اتصال به شبکه جهت ایجاد امکان تزریق برق و فروش تضمینی برق می‌شوند.

عبداللهی گفت: میزان انرژی تولیدی نیروگاه خورشیدی از طریق کنترل‌های هوشمند ثبت شده و هر کیلووات ساعت برق تولیدی توسط ساتگاه به مدت ۲۰ سال به صورت تضمینی و با بالاترین نرخ تعرفه در وزارت نیرو خریداری می‌شود.

وی با بیان این که پرداخت هزینه برق تولیدی به حساب مددجویان با اعمال ضرایب تعدیل ماهانه بدون اعمال ضرایب کاهشی سنواتی انجام می‌شود که موجب افزایش درآمد خانوار طی سال‌های آتی خواهد شد، تصریح کرد: ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقشار کم برخوردار جامعه شامل روستاییان و ساکنان حاشیه شهرها، توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و کمک و افزایش ظرفیت شبکه برق کشور، محرومیت زدایی با کسب درآمد پایدار در جهت ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقشار کم برخوردار، ارتقای امنیت انرژی کاهش نیاز به سوخت‌های فسیلی، کمک به پیکسایی برق در فصول گرم سال، کمک به مشاغل آسیب دیده و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای از طریق توسعه انرژی‌های سبز، تولید پراکنده و کاهش تلفات انرژی الکتریکی در بخش انتقال برق، تناسب با اقلیم ایران و تنوع بخشی به سبد انرژی کشور، حمایت از ساخت داخل و ایجاد اشتغال همه جانبه در صنعت تجدید پذیر و کاهش مصرف آب از طریق تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر از مزایای اجرای این طرح ملی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا