25 سال با کی در تماس بوده اید؟
حل سخت ترین مشکل ها با هوش مصنوعی

آرین کربلائی: باورش سخت است اما یک مقام عالی رتبه شرکت آمازون فلاش کرده که اگر در طول 25 سال گذشته به عنوان مشتری با این شرکت در ارتباط بوده اید، این هوش مصنوعی بوده که با شما ارتباط داشته است بدون اینکه خودتان خبر داشته باید. داستان چیست و آیا ربات ها جای ما را در آینده خواهند گرفت؟

به گزارش خبرگزاری سینا، ورنر فوگلز، معاون فناوری اطلاعات شرکت آمازون با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند “بعضی از سخت‌ترین مشکلات ما را حل کند، در گفتگو با برنامه Euronews Next  ادعا کرده که اگر در طول 25 سال گذشته مشتری آمازون بوده‌اید، با هوش مصنوعی در تماس بوده‌اید. فقط نمی‌دانستید. او می افزاید: آمازون با اینکه هیچ مدل زبان بزرگی (LLM) برای رقابت با OpenAI یا گوگل ندارد، اما مدل‌های هوش مصنوعی خود را در بخش خدمات وب آمازون (AWS) دارد و از این فناوری برای مشتری استفاده می‌کند.

فوگلز در نمایشگاه VivaTech در پاریس گفت: “فکر می‌کنم باید تفاوتی بين هوش مصنوعی در حال کار کنونی و هوش مصنوعی در حال توسعه جدید قائل شوید.” او افزود: “نه اینکه هوش مصنوعی جدید کار نکند، اما فکر می‌کنم چیزهایی که در یک سال و نیم گذشته دیده‌ایم، به طور کامل نشان‌دهنده یک بدنه کامل هوش مصنوعی نیست.”

او از اینکه این فناوری استفاده‌های گسترده‌ای دارد و می‌تواند به حل بعضی از بزرگترین مشکلات جهان کمک کند، هیجان زده است، مانند کمک به تشخیص بهتر سرطان پستان یا ریشه‌کن کردن فقر. این چهره سرشناس دنیای فناوری می افزود “باور دارم که این نوع فناوری پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد نه تنها برای ایجاد کسب و کارهای عالی و کسب سود و تبدیل شدن به یک میلیاردر و امثال آن، بلکه برای حل بعضی از بزرگترین مشکلات ما به صورت پایدار نیز می تواند استفاده شود.”

فوگلز گفت که AWS در حوزه تجارت مصرف‌کننده فعال نبوده و ربات‌های چت (chat bot) را نمی‌سازد، البته ممکن است به نظر برسد که در اخبار مربوط به هوش مصنوعی، سهم چندانی نداریم، اما این به این دلیل است که مشتریان ما آن‌ها را می سازند.”

این اظهارنظر در حالی بیان شده که بنیانگذار آمازون، جف بزوس، نگران شده است که آمازون در رقابت هوش مصنوعی عقب افتاده است،البته این شرکت در شرکت نوپای هوش مصنوعی Anthropic سرمایه‌گذاری کرده است، اما هدف شعبه AWS آن است که اطمینان حاصل شود دسترسی به هوش مصنوعی و فناوری‌های آن دموکراتیزه و پایدار باشد.

فوگلز گفت: “با هر فناوری، من باور دارم که فرصت بزرگی وجود دارد نه تنها برای ایجاد یک کسب و کار عالی و کسب سود و تبدیل شدن به یک میلیاردر و امثال آن، بلکه باید اطمینان حاصل شود فناوری‌های رشد کسب و کار عالی را نه تنها برای سودآور شدن، بلکه برای خیر و رفع نیاز جامعه نیز استفاده شود.”

او گفت: “با وجود قابلیت ترجمه زبان زنده توسط ربات‌های چت، هسته آن‌ها هنوز به زبان انگلیسی و فرهنگ آمریکایی مرتبط است. بنابراین اگر از چت‌بات آمریکایی درخواست نقد و بررسی کتاب‌های نویسنده اسپانیایی را بخواهید، نقد و بررسی متفاوت با نقد و بررسی یک زن آمریکای لاتین را دریافت خواهید کرد، با این حساب باید اطمینان حاصل شود که کاربران نه تنها به هوش مصنوعی دسترسی دارند، بلکه این دسترسی به گونه‌ای باشد که بر فرهنگ آنان نیز مسلط باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا