تقویم اجرایی و زمانی برنامه ملی کاهش آسیب‌­های جاده‌ای نهایی شد

با حضور رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ارتقای ایمنی محور کرج – قزوین – زنجان در راستای اجرای برنامه ملی کاهش آسیب های جاده‌ای (کاج) بررسی شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این جلسه پس از بازدید میدانی یک روزه کمیته راهبری موافقت نامه کاج از آزادراه های قزوین زنجان و قزوین کرج و بررسی نیازها و الزامات ایمن سازی این محورها برگزار و در آن راهکارهای قابل انجام با استفاده از ایده های دانش بنیان مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

جلسه مذکور با حضور صادق توسلی زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مجید صباغ زاده، مدیر کل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سرهنگ مجید حق‌شناس از معاونت عملیات ترافیک راهور فراجا به همراه محسن اسماعیلی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری، جواد حق لطفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سرهنگ فرهاد ذاکری منش، رئیس پلیس راه استان قزوین برگزار شد.

صادق توسلی زاده، رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری عنوان کرد: وضعیت رویه راه، دوربین ها، مدیریت رفتار راننده، مدیریت بار و مدیریت صحنه تصادف از جمله موارد احصا شده در این محور بود که توسط کمیته راهبری برنامه کاج مورد بررسی قرار گرفت و می‌توان با توجه به مخزن دانشی و فناورانه شرکت­های دانش بنیان معاونت علمی که تاکنون نیز تا حد مطلوبی توانمندی ها شناسایی شده است از ظرفیت آنها به منظور بهبود، تقویت و ایجاد سیستم های جدید در حوزه مسائل ترافیکی و جاده­ای استفاده کرد.

وی ادامه داد: معاونت علمی به عنوان یک تسهیلگر در کنار دو متولی اصلی این امر در کشور یعنی سازمان راهداری و پلیس راهور ایستاده و آماده است در دبیرخانه اجرایی طرح، علاوه بر تعهدات خود در موافقتنامه هماهنگی های مربوطه در جهت اجرای مناسب طرح را به عهده داشته باشد.

اعضای کمیته راهبری طرح ملی کاج در ادامه افزود: هر یک از محورهای فناورانه احصا شده در این بازدید از نیازهای استان قزوین در آزادراه بوده که ظرفیت شرکت‌­های دانش ­­بنیان می‌­تواند به تقویت و بهبود خلاء های موجود کمک کرده و باعث کاهش آسیب­‌های جاده ای شود. موضوع اتصال سیستم­‌ها و پلتفرم‌­ها، کنترل سرعت، استفاده از مواد و فرمولاسیون جدید در تمام محصولات استفاده شده در جاده، بهبود نظارت­های کنترلی و ترافیکی، علائم و نمایشگرهای نسل جدید جاده­ای، روشنایی و دید مناسب راننده از این دست موارد است.

برنامه ملی کاج راهکار دانش بنیان برای ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای و کاهش سوانح و تلفات آن در قالب موافقت‌نامه‌ای بین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور فراجا در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته امضا شده و قرار است به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شود.

حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینه های ناشی از خسارات تصادفات جاده‌ای، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه های غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیست بوم اقتصادی در حوزه ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در ارتقای ایمنی جاده ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو از جمله اهداف این موافقت نامه است.

توسلی زاده در پایان این برنامه دو روزه، مصوبات جلسه را در دو حوزه تهیه درخواست طرح تجاری محصولات و فناوری­های مورد نیاز این محور و همچنین نهایی سازی تقویم اجرایی و زمانی طرح ملی کاج جمع بندی کرده و عنوان کرد که جزئیات فراخوان این طرح ملی به زودی منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا