با حمایت از دانش‌بنیان‌ها، فناوری به محروم‌ترین مناطق رسیده

کارشناس ارشد ستاد آب، اقلیم و محیط زیست در پنل «سالم سازی آب شرب روستایی، چالش ها و رویکردها» طی سخنانی گفت: مساله مهم این روزها، در معاونت علمی، حمایت از فناوری ها و شرکت های دانش بنیان است و در راستای این اقدامات، تکنولوژی به محروم ترین جاهای کشور رسیده است و در راه‌اندازی این تکنولوژی‌ها هم مساله‌ای نداریم اما موضوع جایی چالشی می‌شود که بخواهیم این فناری‌ها را به بهره برداری برسانیم.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری، پنل «سالم‌سازی آب شرب روستایی، چالش‌ها و رویکردها» در چهارمین روز برگزاری نمایشگاه آبادیران به همت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در محل این نمایشگاه برگزار شد.

رخشا، متخصص حوزه آب، خان احمدی، مدیر کل دفتر نظارت بر پروژه های آب و فاضلاب روستایی و رشیدی، کارشناس ارشد ستاد آب، اقلیم و محیط زیست از سخنرانان این پنل بودند.

 فناوری‌های نوین و لزوم مدیریت کیفیت و استاندارد آب برای سالم‌سازی آب روستایی، عرضه و تقاضای آب شرب، چالش‌ها  و راهکارها، مدیریت کیفیت و استاندارد آب، نقش زیست‌بوم علم و فناوری در مدیریت پساب و فاضلاب روستایی از محورهای مطرح شده در پنل بود.

 رشیدی با اشاره به اینکه در بحث سالم‌سازی آب پیش از هر کاری باید از ورود تمام آلاینده‌ها به این منابع آبی جلوگیری کرد، گفت: این شیوه، رویکردی شناخته شده در جهان محسوب شده و از اولویت‌های ستاد آب هم هست.

وی ادامه داد: آب، الزامی زیستی، اجتماعی و شغلی در مناطق روستایی محسوب می شود چرا که بیشتر اقتصاد مناطق روستایی برپایه کشاورزی است. برای همین مفهوم آب در روستاها متفاوت و متمایز از شهرها است و در واقع، آنچه روستا و شهر را از هم متمایز می کند، الزاما محل زندگی نیست و سبک زندگی آنهاست.

به گفته او، اگر استفاده آب برای این بخش از جامعه (روستاییان) با پیچیدگی همراه شود، مساله مهاجرت از روستا به شهر بیشتر خواهد شد.

کارشناس ارشد ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست با بیان اینکه مساله مهم این روزها در معاونت علمی، حمایت از فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است، افزود: در راستای این اقدامات، فناوری تا محروم‌ترین نقاط کشور رسیده است و در راه‌اندازی این فناوری‌ها هم مساله‌ای نداریم اما موضوع جایی چالشی می‌شود که بخواهیم این فناوری‌ها را به بهره برداری برسانیم.

وی، نمک‌زدایی با پساب خروجی مایع یا بدون آن را از جمله این فناوری‌ها برشمرد و تاکید کرد: ما از این فناوری‌ها عقب نیستیم و در روستاهای سیستان و بلوچستان این جنس از فناوری‌ها وارد شده است، منتهی باید زمینه‌های بهره برداری دائمی در روزهای عادی و بحران‌های اقلیمی را هم فراهم کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا