برنامه‌های ستادهای توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای آبادانی ایران

برخی از ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در دومین نمایشگاه ملی آبادیران حاضر شدند تا ضمن همراهی با شعار این نمایشگاه به ارائه برنامه های خود در حوزه محرومیت زدایی بپردازند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری از اهداف جدی برنامه ملی آبادیران است.

ناظر به این دغدغه ها، برخی از ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در دومین دوره نمایشگاه آبادیران حاضر شدند تا ضمن همراهی با شعار این نمایشگاه به ارائه برنامه‌های خود در حوزه محرومیت‌زدایی بپردازند.

ویژگی زیست‌فناوری، فعال کردن ظرفیت مردم است

ستاد توسعه زیست‌فناوری از جمله این ستادهای مستقر است. محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری در خصوص دغدغه این ستاد برای شرکت در نمایشگاه گفت: زیست‌فناوری از فناوری‌های راهبردی است که از ظرفیت مردمی شدن بالایی برخوردار است چراکه کسب و کارهای خرد مقیاس در آن به خوبی شکل می‌گیرد و می‌توان به سادگی فناوری برآمده از آن را در روستاها به کار گرفت.

وی افزود: خاصیت زیست فناوری فعال کردن ظرفیت مردم است و این مهم‌ترین نقطه اشتراک آن با آبادیران است. برای همین در آبادیران امسال به طور خاص و متفاوت‌تر از قبل حاضر شده‌ایم. حضور ما امسال به صورت پاویونی است و علاوه بر ستاد، سه شرکت دانش‌بنیان که در حوزه توسعه منطقه‌ای به طور ویژه در حوزه دام و کشاورزی فعالیت دارند، حضور پیدا کرده‌اند.

متالهی در خصوص برنامه‌های ستاد ناظر به شعار نمایشگاه تصریح کرد: ناظر به دغدغه نمایشگاه، رویدادی را تحت عنوان رمزیست  برگزار کرده‌ایم که اولین روایت مردمی زیست فناورانه است و مخاطب ما در این رویداد، عامه مردم هستند چرا که معتقدیم فناوری باید در بطن و متن جامعه رسوخ کرده و مردم اثراتش را احساس کنند.

وی ادامه داد: فرق رویداد رمزیست با دیگر رویدادها در همین نوع روایت است؛ در این رویداد کسی امتیاز بیشتری را کسب خواهد کرد که بتواند محصول خود را به زبان ساده‌تری ارائه کند و داور خود مردم هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: مسابقه «ایران آزاد با زیست فناوری» برنامه دیگر ما در دوره دوم نمایشگاه آبادیران است در این مسابقه 10 سوال طراحی شده است تا افراد بتوانند دانش عمومی در مورد زیست فناوری کسب کنند.

تامین سرمایه بورسیه  800 دانش‌آموز در مناطق محروم برای آموزش مهارت‌های کدنویسی

ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از دیگر ستادهای حاضر در این دوره از برگزاری نمایشگاه است.

مسعود حسنلو، دبیر این ستاد، در خصوص هدف این ستاد از حضور در نمایشگاه اظهار کرد: نمایشگاه آبادیران هدفی کلی دارد و آن اتصال ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مساله آبادانی ایران است که هدف عمده ستاد ما هم هست، از طرف دیگر خیلی از مسائل حوزه آبادانی ایران با فناوری نرم حل می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار ارتباط، هدف ما ایجاد این باور است که حوزه فناوری نرم در حوزه محرومیت‌زدایی و آبادانی ایران اهمیت بیشتری دارد و به واسطه انسان محور و خلاقیت محور بودنش می‌تواند  به صورت جدی‌تری مساله محرومیت‌زدایی را حل کند.

حسنلو همچنین تاکید کرد: می‌کوشیم در برنامه آبادیران درگاه اتصال مردم به مساله توسعه کسب و کارهای خلاق و حوزه جمع‌سپاری باشیم و در این راستا، تامین سرمایه بورسیه  800 دانش آموز در مناطق محروم برای آموزش مهارت‌های کدنویسی از کارویژه‌های ما در آبادیران امسال است.

تولید رنگ طبیعی از ضایعات گیاهی با حمایت ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته

ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته با معرفی دو شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه امسال آبادیران حاضر شد؛ پونه اصل روستا، کارشناس این ستاد در معرفی این شرکت‌ها گفت: شرکت «گهر پودر پردیس رازی»، از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در استان لرستان است. این شرکت محلولی را برای رشد گیاهان چه در گلخانه و چه در زمین‌های کشاورزی، ارائه کرده است که در مناطق محرومی که گلخانه دارند و به دنبال این هستند که محصولاتشان سریع‌تر به برداشت برسد، کاربرد دارد. همچنین، پودر آتش‌نشانی ضد حریق  از دیگر محصولات این شرکت است.

«اشکوب تجارت کرپه» شرکت دیگری است که به گفته اصل روستا، امسال در نمایشگاه حاضر شده است. این شرکت که در بوشهر فعالیت می‌کند، از ضایعات گیاهی و کشاورزی برای تولید رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کند.

ایجاد بازار در حوزه گیاهان دارویی از جدی‌ترین اهداف ستاد گیاهان دارویی برای حضور در آبادیران

ستاد گیاهان دارویی با برگزاری پنل «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکارها و چالش‌های آن» از دیگر ستادهای فعال این روزهای نمایشگاه آبادیران است.

سهندی، معاون این ستاد، ایجاد بازار در حوزه گیاهان دارویی را  از جدی‌ترین اهداف ستاد گیاهان دارویی برای حضور در این دوره از نمایشگاه آبادیران دانست و گفت: با ایجاد این بازار، پروسه فروش محصولات حوزه گیاهان دارویی برای کشاورزان این حوزه تسهیل شده و اهداف در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان محقق می‌شود.

وی، پروژه مرکز جامع طب سنتی، ساماندهی عطاری‌ها، تولید داروهای گیاهی انسانی و دامی و… را از دیگر برنامه‌های این ستاد دانست و تصریح کرد: راه‌اندازی هر یک از این پروژه‌ها به اشتغال روستایی و رونق اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد.

سهندی تاکید کرد: ما در این نمایشگاه علاوه بر ارائه برنامه‌هایمان در راستای محرومیت‌زدایی، به دنبال جذب همکاری سازمان‌های دیگر هستیم.

عرضه توانمندی‌ها در کنار شناسایی نیازها

محمدمهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان ستاد آب، اقلیم و محیط‌زیست، هم هدف این ستاد از حضور در نمایشگاه  را به پنج بخش تقسیم کرد و گفت: شناسایی شرکتهای دانش‌بنیان مرتبط با ماموریت ستاد با هدف محرومیت‌زدایی و اشتغال‌آفرینی، دریافت تقاضا از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها جهت رفع نیاز محور نمایشگاه، همرسانی عرضه (بند۱) و تقاضا (بند ۲)، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در غرفه ستاد و معرفی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و معرفی محصولات و نمایش دستاوردهای و پروژه‌های موفق ستاد در سال‌های گذشته از اهداف ما برای شرکت در آبادیران است.

ستاد توسعه فناوری‌های ارتباطات و اتصال پذیری، از دیگر ستادهای توسعه فناوری است که دغدغه آبادانی دارد. سید محمد کرباسی، دبیر این ستاد، معرفی ستاد، شناسایی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های مناطق محروم که با مساله توسعه فناوری مرتبط است، همچنین شناسایی نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با ستاد در حوزه محرومیت‌زدایی را دغدغه اصلی این ستاد برای حضور در نمایشگاه آبادیران دانست.

ایکس ار مدیس، یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی است که به همت و حمایت ستاد توسعه فناوری‌های علوم شناختی در نمایشگاه امسال حاضر شده است. این شرکت در حوزه واقعیت مجازی فعالیت می‌کند و برنامه‌هایی در حوزه سلامت روان برای درمان اختلال تمرکز، توجه حافظه، افزیش مهارت‌های درکی حرکتی طراحی کرده که در فضای واقعیت مجازی قابل اجرا است. این دستگاه، در کلینک‌های توانبخشی و علوم مغز و اعصاب مستقر می‌شود.

همچنین، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته  و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان از دیگر ستادهایی هستند که امسال در آبادیران حاضر شدند تا به سهم خود بسترها را برای تحقق به ایرانی آباد، پیشرفته و پیش رو در منطقه و جهان فراهم کنند.

گفتنی است دومین دوره از نمایشگاه ملی آبادیران با حمایت معاونت علمی و فناوری از 22 خردادماه به مدت چهار روز در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا