در نمایشگاه آبادیران مطرح شد
نجات بیماران قلبی در مناطق کم‌برخوردار با دستگاه شوک قلبی خودکار

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمد آهنیان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تجهیزات پیشرفته درمان توس» در این خصوص گفت: دستگاه شوک قلبی خودکار برای نخستین‌بار در ایران تولید شده و مجوز سازمان غذا و دارو را دارد. این دستگاه در مواردی که بیمار دچار ‌ایست قلبی می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: تنها چهار تا شش دقیقه زمان برای نجات افراد پس از شوک قلبی فرصت وجود دارد؛ این زمان بسیار اندک است و دسترسی به پزشک در شهر‌های شلوغ و پر ترافیک و مناطق محروم که از مراکز پزشکی بسیار دور هستند، بسیار سخت و دشوار است. در چنین شرایطی تنها راه نجات بیماران استفاده از دستگاه شوک الکتریکی است.
وی تصریح کرد: این دستگاه می‌تواند در مناطق عمومی مانند پارک‌ها، ترمینال‌ها و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. تنها کافی است اپراتوری آموزش ابتدایی نسبت به کارکرد این دستگاه داشته باشد تا هنگام مواجهه با بیمار مبتلا به شوک قلبی بتواند در زمان طلایی از این دستگاه برای نجات فرد استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه 100درصد ساخت ایران است و نمونه مشابه داخلی ندارد. قیمت آن نیز با کارایی بیشتر، یک سوم نمونه مشابه خارجی است. همچنین این دستگاه خدمات پس از فروش دارد؛ معمولا ۷۰ تا ۸۰ درصد دستگاه‌های وارداتی در صورت خرابی به علت نبود خدمات پس از فروش، بدون استفاده می‌ماننند.
وی به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما ناآگاهی جامعه نسبت به استفاده از این دستگاه است. استفاده از این دستگاه در دولت پیش اجباری شد. دولت تمام مراکز دولتی و حتی نهاد‌های غیردولتی را موظف به استفاده از این دستگاه کرد. این دستگاه می‌توانست پیشرفت زیادی داشته باشد و میزان مرگ و میر‌های ناشی از سکته قلبی را کاهش دهد اما متأسفانه در حال حاضر اقبالی برای استفاده از آن مشاهده نمی‌شود.
وی بیان کرد: پیشرفت این طرح در گرو حمایت دولت و فرهنگ‌سازی  این قضیه است. قطعا اگر فرهنگ‌سازی و آگاهی نسبت به اهمیت ساخت این دستگاه افزایش یابد، میزان مرگ و میر ناشی از‌ ایست قلبی که بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا و ایران را دارد، بیش از ۵درصد کاهش پیدا می‌کند؛ از اینرو از سیستم‌های دولتی توقع فرهنگسازی استفاده از این دستگاه در مراکز عمومی را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا