بازدید رییس جهاددانشگاهی از دومین نمایشگاه ملی آبادیران

در بازدید رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه از دومین نمایشگاه ملی آبادیران، تمرکز بر حل مشکلات مناطق محروم با استفاده از دستاوردهای فناورانه مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش سینا از روابط عمومی، جهاددانشگاهی، دکتر مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به همراه امیر طهرانچی مدیرکل حوزه ریاست و دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی از بخش‌های مختلف دومین نمایشگاه ملی آبادیران در مصلای امام خمینی(ره) بازدید کرد.

وی در ادامه بازدید خود با حضور در غرفه جهاددانشگاهی که با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاددانش بنیان و استفاده از ظرفیت بخش های مختلف جهاددانشگاهی برپا شده بود از بیش از 35 محصول که حاصل تلاش شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری البرز و کرمانشاه و دستاورد واحدهای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، سمنان، اصفهان، اردبیل، مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی، آذربایجان شرقی و مازندران بود بازدید کرد.

دکتر حسن مسلمی نائینی در حاشیه دومین نمایشگاه آبادیران، به نقش جهاد دانشگاهی در رفع محرومیت زدایی در کشور اشاره کرد و گفت: ماموریت اصلی این نهادها از ابتدای تاسیس آن رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور بوده، افرادی که خودشان از مناطق محروم بودند، توانستند نهاد و سازمانی را تشکیل دهند که در این زمینه گام بردارند؛ چرا که از ابتدای انقلاب در کشور چالش‌های متعددی وجود داشت و تنها سازمان تحقیقاتی که می‌توانست در این حوزه اقدام کند، جهاد دانشگاهی بود.

دکتر مسلمی نائینی اضافه کرد: این نهاد با یک بودجه اندک ولی با همت و خلاقیت بالا، با نوآوری‌هایی که عرضه کرد، توانست مشکلاتی که از ابتدای انقلاب بوده و همچنین در زمان جنگ و پژوهشی بوده را مرتفع کند.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد گام‌های بزرگی در حوزه‌های مهندسی و پزشکی برداشته است، خاطرنشان کرد: زمانی کشور برای درمان ناباروری نیاز به خارج داشته و ارز زیادی برای درمان ناباروری از کشور خارج می‌شد ولی اکنون با همت جهاد دانشگاهی، یک سری افراد متعهد و انقلابی و عالم و دانشمند مانند زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی کار بزرگی در این زمینه انجام دادند و اکنون ارز وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه درمان ناباروری، جریان ارز معکوس شده و ارز به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: اکنون بسیاری از نهادها علاقه‌مند هستند که با مرکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی همکاری کنند و امروزه جهاد دانشگاهی به وضعیت بلوغ رسیده است که می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد و امیدواریم که همتی که در آینده صورت می‌گیرد، سیری که از گذشته شروع شده است را ادامه دهیم.

رییس جهاد دانشگاهی هدف این نمایشگاه را محرومیت زدایی و برطرف کردن چالش‌های موجود در کشور ذکر کرد و گفت: این نمایشگاه در تلاش است تا توسعه پایداری در کشور ایجاد کند. این خوب است که رویدادی به صورت متمرکز به مناطق محروم توجه می‌کند؛ چرا که باید به مناطق محروم توجه ویژه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: هدف این نهاد براساس علم، ایمان و تلاشی که از ابتدا داشته حل مشکل کشور و محرومیت زدایی از مناطق محروم بوده است و این نمایشگاه می‌تواند این هدف را محقق کند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها محصولاتی را به تولید رسانده‌اند که مورد نیاز بخش‌های روستایی و کشاورزان است و بسیاری از چالش‌هایی که کشاورزان در حوزه‌های محصولات و کاشت و برداشت مواجه هستند، به راحتی با روش‌های فناورانه قابل حل شدن هستند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به برخی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در این حوزه خاطرنشان کرد: یکی از این محصولات، پنل‌های خورشیدی است که به راحتی می‌توان برق منازل روستایی و مناطق دور افتاده را تامین کرد. ار دیگر دستاوردها در حوزه مخابرات است که در روستاها کاربرد دارد.

رییس جهاددانشگاهی با طرح این سوال که چرا از این دستاوردها بهره گرفته نمی‌شود، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های رویدادهایی همانند نمایشگاه آبادیران، متمرکز شدن بر حل مشکلات مناطق محروم با استفاده از دستاوردهای فناورانه یکی از ویژگی های رویدادهایی همانند نمایشگاه آبادیران، متمرکز شدن بر حل مشکلات مناطق محروم است.

از محصولات حاضر در این نمایشگاه می توان به طراحی و اجرای سامانه هوشمند کشاورزی و تولید همزمان اسانس و پکتین از دورریز مرکبات،بسته‌بندی و گلدان جی فی ، سمعک دیجیتال، کرم ترمیم زخم و پوست وارکاتک، اپلیکیشن درمانی شفاتل وتولید کلاژن از پوست ماهی، تولید جنین گاوهای پر بازده و گوساله‌های ممتاز حاصل از انتقال جنین، محصولات غذایی، آبزی پروری و بیومکمل های غذایی، پکیج پرتابل روشنایی و نیروگاه خورشیدی، تولید و تجهیز ماشین آلات حوزه ی کشاورزی، تولید ماده موثره انواع سموم و کودهای کشاورزی، سامانه هوشمند پایش ماهواره ای و هوایی کشاورزی، دستگاه جدید زهرگیری با قابلیت شک فرکانسی و سه پنله، ساخت انیمیشن و تولید محتوا، 10 طرح پژوهشی، انجام فرایند تسهیلگری در راستای اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی استان اصفهان، مغزی فولادی، سیم محافظ هوایی opgw و هادی های کامپوزیتی، خط کامل بذر کار سینی نشا، اوین کود 7جزئی، سامانه های سیار بیمارستانی و …اشاره کرد .

وی در پایان در مراسم رونمایی از کنترل لمسی ویلچر برقی یکی از شرکت های فناور مستقر در نمایشگاه شرکت کرد.

گفتنی است، این نمایشگاه از 22 خردادماه کار خود را آغاز کرده و تا فردا 25 خردادماه آماده بازدید علاقه مندان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا