دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تاکید کرد:
محرومیت زدایی اجتماعی با اکوسیستم دانش‌بنیان و خلاق

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، برنامه آبادیران را گذر اکوسیستم فناوری از لایه توسعه فناوری به لایه حل مسائل توصیف و تصریح کرد: در کنار نیاز به حوزه های تجهیزاتی و زیرساختی دیگر، آبادانی ایران و محرومیت زدایی یک لبه جدی اجتماعی دارد که نیاز داریم مردم مناطق محروم از لحاظ شناختی و توانایی‌های کسب و کار مبتنی بر هویت بومی خودشان فعال شوند و بتوانند در لایه‌های مختلف، مسائل منطقه خود را حل کنند.
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان  ریاست جمهوری گفت: آبادیران عملا گذر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان  از لایه توسعه فناوری به لایه حل مسائل است. این معاونت در دوره نخست فعالیت خود زیست‌بومی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ساخته است؛ شرکت‌هایی نیز در این زیست بوم رشد خوبی پیدا کرده‌اند. اکنون این شرکت‌ها به نقطه کنشگری و ایفای نقش در فضای حل مسائل رسیده‌اند.
وی افزود: آبادیران اتصال ظرفیت این شرکت‌ها به مسائل کشور با موضوع خاص آبادانی ایران است از این جهت اتفاق مهمی در حال جریان است. در این جریان نگاه‌مان فقط ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیست. مسأله‌مان این است که شرکت‌های دانش‌بنیان  و خلاق در عرصه حل مسائل اجتماعی بتوانند کنشگری داشته باشند؛ این ماهیت کلی آبادیران است.
وی اظهار کرد: اکنون مشخصا برخی مسائل آبادیران در حوزه سخت‌افزاری مانند فناوری های حوزه کشاورزی، تجهیزات، ماشین آلات و… وجود دارد اما آبادانی ایران و محرومیت‌زدایی یک لبه جدی اجتماعی نیز دارد. در حوزه اجتماعی ما نیاز داریم مردم مناطق محروم از لحاظ شناختی و توانایی‌های کسب و کار فعال شوند و بتوانند در لایه‌های مختلف، مسائل منطقه خود را حل کنند.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت این مهم باعث شد، ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان  ریاست‌جمهوری با محوریت حوزه فناوری‌های آموزشی و فناوری‌های نرم و پلتفرم‌هایی که می‌توانند در حوزه آموزش در مناطق محروم باعث ارتقای توانایی های جدید شوند و اصطلاحا ما را از مسیری میان بر به نتیجه برسانند، در دومین نمایشگاه آبادیران حضور پیدا کند؛ این موضوع‌ها همانند حمایت‌هایی که اکنون در حوزه آموزش برنامه نویسی به کودکان در مناطق محروم اتفاق می‌ افتد یا کسب و کار‌های خلاقی که می‌توانند در مناطق محروم در حوزه اشتغال آفرینی با مزیت های اقتصادی مناسب توانمندسازی کنند، می‌تواند مؤثر واقع شود.
وی تصریح کرد: حوزه صنایع خلاق از جهت هزینه راه‌اندازی کسب و کار مزیت‌های جدی دارد. اگر در حوزه صنعتی با میانگین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یا ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان کسب و کار ایجاد شود. در حوزه صنایع خلاق با عدد کمتر و حتی زیر ۲۰۰ میلیون تومان امکان ایجاد کسب و کار وجود دارد.
وی بیان کرد: مزیت‌های محلی و منطقه‌ای ما در حوزه صنایع خلاق خیلی بیشتر است. یک روستایی که طبیعت و فضای بکری دارد، توانایی‌های جدی در حوزه صنایع دستی و گردشگری برای به محصول در آوردن فرهنگ و سبک زندگی‌شان دارد. این مسأله می‌تواند یکی از راهکار‌های آبادانی آن منطقه باشد از این جهت ستاد فناوری نرم صنایع خلاق با این رویکرد در نمایشگاه امسال آبادایران حضور پیدا کرد.
وی در پایان گفت: اکنون بیش از دو هزار شرکت خلاق در حوزه‌های مختلف آموزش، سرگرمی، معماری و صنایع دستی توسعه پیدا کرده است. نگاه ما توسعه بیشتر کیفی تا کمی این حوزه است تا شرکت‌ها به بازیگران مؤثر حل مسائل اجتماعی تبدیل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا