دومین فراخوان برنامه حمایت از پژوهش عمیق دانش‌بنیان‌ها

بنیاد ملی علم ایران در نظر دارد برای ورود به عرصه پژوهش‌های عمیق از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت ‌کند.

به گزارش ایسنا، پژوهش عمیق، پژوهشی است که سعی دارد با رصد تحولات مربوط به فناوری‌های دنیا و نیازهای داخل، زمینه را برای خلق محصولات نسل جدید و بعدی فراهم کرده و رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی را در برابر رقبای بین‌المللی افزایش دهد.

قلمرو پژوهش عمیق در بین انواع مختلف آن شامل پژوهش پایه هدفمند (Oriented Basic Research) و پژوهش کاربردی (Applied Research) و شامل سطح بلوغ فناوری یک تا پنج است.

در زیست‌بوم علم و فناوری کشور، معمولاً از آن دسته از محصولات شرکت‌ها حمایت می‌شود که مراحل اولیه بلوغ را طی کرده و در حال ورود به بازار هستند؛ در صورتی‌ که شناخت آینده بازار و پژوهش در مورد محصولات متفاوت با امروز، کاری مهم و پرریسک در زنجیره است.

بنیاد علم ایران در مقایسه با سایر ارکان علم و فناوری که هدف آنها، حمایت از شرکت‌ها در انتهای زنجیره و نزدیک به محصول و بازار است در ابتدای زنجیره و به‌عنوان حامی پژوهش‌های عمیق عمل می‌کند و سایر نهادهای حمایتی زیست‌بوم با حمایت‌های تکمیلی خود، راه ورود محصولات جدید به بازار را هموار می‌کند.

این برنامه با پوشش ریسک باعث می‌شود که محصولات نسل بعدی، پیچیده و دارای نوآوری بالا توسط شرکت‌های رده‌بالای دانش‌بنیان، وارد بازار داخلی و خارجی (صادرات) شوند و نوآوری در آن شرکت‌ها تداوم یابد.

هدف نهایی این برنامه افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان در رقابت با محصولات خارجی است و اهداف عملیاتی این برنامه که بواسطه پوشش ریسک انجام می‌شود، عبارتند از:

* تولید محصولات فناورانه نسل جدید و بعدی

* تداوم نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان

* افزایش محصولات پیچیده دانش‌بنیان

* افزایش همکاری دانشگاه با صنعت

حوزه‌های اولویت‌دار

در این فراخوان، دو نوع تقاضای پژوهشی (RFP) مورد بررسی قرار می‌گیرند:

تقاضاهای پژوهشی عادی: شرکت دانش‌بنیان، براساس شناخت خود، چالش پژوهشی را شناسایی و تقاضانامه آن را تهیه کرده و ارسال می‌کند.

تقاضای پژوهشی اولویت‌دار: بنیاد ملی علم، برخی از حوزه‌های پژوهشی و فناورانه را به عنوان اولویت ملی شناسایی کرده و منتشر می‌کند. تقاضای پژوهشی ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت هم‌راستایی با این حوزه‌ها با اولویت بالایی بررسی می‌شوند.

این حوزه‌های اولویت‌دار عبارتند از: حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی، حوزه نانو و میکرو، حوزه زیستی، حوزه مواد شیمیایی و انرژی، حوزه سخت‌افزار و ماشین‌آلات، حوزه مهندسی پزشکی.

واجدین شرایط

مخاطب این برنامه جهت ثبت تقاضاهای پژوهشی، صرفا شرکت‌های دانش‌بنیان (همه انواع آن) هستند. افراد حقیقی، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های غیردانش‌بنیان، خارج از شمول این برنامه هستند.

آن دسته از تقاضاهای پژوهشی (RFP) مورد حمایت واقع می‌شوند که پس از ارزیابی در سامانه داوری بنیاد تأیید شوند.

تقاضانامه‌های مصوب شرکت‌ها جهت برون‌سپاری فراخوان می‌شوند و پیشنهاده‌های دریافت شده از اعضای هیات‌علمی به صورت رقابتی داوری شده و پیشنهاده منتخب به عنوان مجری به شرکت معرفی می‌شود. تأکید می‌شود که در این مرحله، صرفا تقاضاهای پژوهشی از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌شوند و در صورت تأیید و اعلام، فراخوان‌های دریافت پیشنهاد منتشر خواهد شد.

آن دسته از تقاضاهای پژوهشی که دارای پشتوانه قراردادی با شرکت‌های دیگر و در راستای تأمین زنجیره محصول فناورانه یک صنعت خاص باشند در اولویت خواهند بود.

شرکت دانش‌بنیان می‌تواند فردی را به عنوان رابط بین آن شرکت با بنیاد در قالب نامه معرفی کند.

شرکت متقاضی مکلف است صرفا از طریق سامانه کایپر فرم‌های پیش‌نویس را بارگیری کرده و پس از تکمیل، آن را در سامانه بارگذاری کند. در صورت عدم تکمیل فرم و یا اقدام از مسیرهای دیگر به درخواست متقاضی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

تاریخ شروع فراخوان ۲۳ خرداد و پایان آن ۲۳ تیر ۱۴۰۳ است و تمدید نخواهد شد.

مبلغ حمایت

مبلغ حمایت از طرح‌های مورد تأیید تا سقف ۲.۵ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض است که تا ۸۰ درصد از مبلغ مصوب بوسیله بنیاد و مابقی بوسیله شرکت تأمین می‌شود. بدیهی است که مبنای داوری و پذیرش پیشنهاده ارسال شده توسط عضو هیات‌علمی، رقم پیشنهادی موجود در آن است و کمیته دانش‌بنیان بنیاد علم ایران اختیار دارد بر مبنای نظرات داوران و دفاعیات مجری، هر درصدی را تا سقف ۸۰ تصویب کند. پژوهش مورد درخواست نباید قبلا مورد حمایت گرنت‌های حاکمیتی قرار گرفته باشد.

شیوه ثبت نام و ارسال درخواست

پژوهشگران  جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام کنند. در صورتی‌ که در این سامانه پروفایل مشخصات فردی ندارند، ابتدا ثبت‌نام کرده و سپس به‌وسیله نام کاربری (Email) و رمز عبور اعطا شده وارد سامانه شوند. پس از ورود در بخش ارسال طرح جدید می‌توانند از کارتابل پژوهش عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به ارسال طرح کنند.

اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه اجرای تقاضانامه‌های پژوهشی(RFP) پذیرفته شده

پس از پذیرش تقاضانامه‌های پژوهشی(RFP) در بنیاد، فراخوان دریافت طرح به صورت مجزا منتشر خواهد شد و به موجب آن از ۲۰ طرح منتخب حمایت به عمل می‌آید.

حمایت صرفا به حق‌التحقیق نیروی انسانی، مواد اولیه و خدمات آزمایشگاهی تعلق می‌گیرد و تجهیزات (همچنین استهلاک تجهیزات) را پوشش نمی‌دهد.

تقاضاهایی که جنبه پژوهشی آنها بیشتر از توسعه‌ای بوده و در سطوح بلوغ فناوری ۱ تا ۵ باشند، مد نظر این برنامه هستند. همچنین خروجی حاصل از این پژوهش باید محصول، خدمت و دانش فنی باشد.

مدت اجرای هر طرح معمولا ۱۲ تا ۲۴ ماه است، ولی در صورت تشخیص داوران و تصویب شورای علمی تا ۳۶ ماه نیز قابل افزایش است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و علاقمندان می‌توانند مسائل و چالش‌های خود را به ایمیل amini.m@insf.org ارسال کنند و جهت برقراری تماس و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۲۱۶۱۱۵۰ تماس بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا