اشتغال پایدار در روستاها در گرو تجهیز این مناطق به فناوری است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: استقرار شرکت های دانش بنیان در مناطق روستایی به ارتقا زنجیره ارزش در حوزه گیاهان دارویی کمک قابل توجهی خواهد کرد.
به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حسین زینلی، مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه پنل تخصصی «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکارها و چالش های آن» که همزمان با دومین دوره نمایشگاه آبادیران برگزار شد در خصوص نقش پرورش و تولید گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال پایدار در روستاها گفت: در حوزه گیاهان دارویی محوریت باید خود روستا باشد و در این راستا در وزارت جهاد کشاورزی می‌کوشیم تا هر روستا را در محصولی که با آن شناخته می‌شود، فعال کنیم و کل زنجیره ارزش آن محصول را به همان شهرستان منتقل کنیم. با این کار می توان پایداری را در آن شهرستان و روستاهای تابعه آن ایجاد کرد.
وی، همچنین فعال کردن تمام سازمان ها و موسسات و تشکیلات حوزه گیاهان دارویی در قالب یک شبکه در مناطق روستایی را یک ضرورت دید و تاکید کرد: با جزیره ای کار کردن در ایجاد چنین اشتغال پایداری راه به جایی نخواهیم برد.
زینلی، به هم رسانی سازمان های متولی در حوزه گیاهان دارویی را در محصولاتی همچون زعفران، گل محمدی، زیره، گل گاوزبان، چای ترش، حنا، ترخون، شیرین بیان، زرشک، عناب انجام شده دید و گفت: هنوز ابتدای راه هستیم و تا نقطه ای ایده آل فاصله داریم برای اینکه زنجیره ارزش به سطح بالایی برسد باید شرکت های دانش بنیان در این مناطق مستقر شوند و با مجهز کردن این ظرفیت های خدادای در روستاها به فناوری مسیر این اشتغال پایدار را هموار کنیم.

وی ادامه داد: هر کدام از مجموعه ها یک رسالتی دارند و همه دنبال این هستیم که بهره وری را ارتقا دهیم. تحقق این مهم، زمانی محقق می‌شود که در کنار هم برای یک هدف فعالیت کنیم. متاسفانه در سال های گذشته از چنین شبکه سازی هایی غافل بوده ایم و این دغدغه مندی و این نقطه است که وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی در برنامه آبادیران به هم پیوند می خورند.

به گفته او، نمایشگاه آبادیران فرصتی برای همین به همرسانی هاست. در نتیجه این به همرسانی‌ها کنسرسیومی شکل خواهد گرفت که زمینه را برای تحقق اشتغال پایدار و رفع محرومیت در مناطق روستایی فراهم خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا