ضرورت ظرفیت‌سازی برای جلب حمایت اجتماعی نخبگان

رئیس بنیاد نخبگان گیلان از ارائه 6 طرح پژوهشی توسط هیات‌های اندیشه‌ورز استان در راستای ظرفیت‌سازی برای جلب حمایت اجتماعی نخبگان و نقش‌آفرینی ایشان در حل مسائل اساسی کشور خبر داد.

به گزارش سینا از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ رئیس بنیاد نخبگان گیلان با اشاره به طرح تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز در استان گفت: با تشکیل این هیات‌ها ۶ طرح پژوهشی در موضوعات محیط زیست، اجتماعی، گردشگری، کشاورزی، سلامت و مدیریت از استان به بنیاد ملی نخبگان ارایه شده که در مرحله داوری و ارزیابی است.

فرهاد شیرینی با بیان اینکه در هیات‌های اندیشه‌ورز از همفکری و همراهی صاحبنظران استفاده می‌شود، اظهار کرد: هیات‌های اندیشه‌ورز متشکل از استادان و نخبگان دانشگاهی است که برای ارائه راهکار در حل یک موضوع کمک می‌کنند.

وی در ادامه به برگزاری نخستین گفتاورد ملی نخبگان با عنوان «نخبگان؛ حکمرانی دانش بنیان» اشاره کرد و افزود: این برنامه فرصتی برای تعامل مدیران، نخبگان و مردم و بستری برای ارائه چرخش های تحول آفرین در موضوعات ملی و پولی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت، حکمرانی و سیاستگذاری است.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان در ادامه با تاکید بر لزوم ظرفیت سازی برای جلب حمایت اجتماعی نخبگان و اشاره به نقش مهم رسانه‌ها برای تحقق این موضوع گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های بنیاد نخبگان اهمیت بسزایی دارد که رسانه‌ها در این موضوع مهم نقش محوری دارند.

وی به تصویب اساسنامه بنیاد نخبگان در سال ۱۳۸۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: سند راهبردی کشور در امور نخبگان نیز سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقلاب و توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شده‌است.

دکتر شیرینی بیان کرد: افزایش تاثیرگذاری نخبگان در تحولات کشور، ایجاد یک شبکه اجتماعی اثرگذار از نخبگان کشور، بهبود مدیریت در حوزه فرآیندهای شناسایی، جذب، هدایت، توانمندسازی، همچنین حفظ و حمایت گروه‌های نخبگانی و استعدادهای برتر، ایجاد همگرایی در امور آنها در وزارتخانه‌ها و نهادها از اهداف کلان بنیاد ملی نخبگان است.

وی با تشریح ارکان بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: شناسایی و هدایت، توانمندسازی، زمینه‌سازی اثرگذاری، سیاست گذاری و مدیریت، حضور افراد و گروه‌های نخبه در چرخه خدمت به جامعه نیز از جمله محورهای سند راهبردی کشور در امور نخبگان است.

دکتر شیرینی با بیان اینکه بنیاد نخبگان گیلان سال ۱۳۸۹ ذیل مجموعه بنیاد ملی نخبگان کشور کار خود را با اهداف و برنامه‌های یاد شده در استان آغاز کرد، افزود: تدوین برنامه‌های سالیانه بنیاد استان و پیشنهاد تصویب و تخصیص اعتبار آنها، تدوین و تصویب برنامه‌ها و فرآیندهای اجرایی شناسایی اجتماعی نخبگان و برنامه‌ریزی برای ایجاد تعاملات هم‌افزا میان اجتماعات نخبگانی و دستگاه‌های اجرایی از وظایف شورای علمی استانی است.

وی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه انتخاب برگزیدگان بر اساس مقررات مصوب و تکریم و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: شناسایی نخبگان از راه‌هایی از جمله کنکور، المپیادهای ملی و بین‌المللی، طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر)، مدرسه خلاقیت و استفاده از ظرفیت‌های کانون‌های مردمی انجام می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان گیلان بیان کرد: توانمندسازی در قالب طرح ایران گشت، تشکیل هسته های استاد محور علمی و فرهنگی، طرح تشکیل هسته‌های مساله محور، بورسیه صنعتی، حمایت از فعالیت‌های پژوهشی استادیاران جوان (مرحوم کاظمی آشتیانی) انجام می‌شود ضمن اینکه برنامه‌های تکریم دانش آموزان، دانشجویان، استادان و خیرین نیز جزو برنامه‌هاست.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های انجام شده بنیاد نخبگان در سال گذشته اظهار کرد: برگزاری ۲۵ وبینار آموزشی، برگزاری نشست های حضوری برای دانشجویان و دانش آموزان در جهت معرفی بنیاد و طرح های آن، معرفی جمعی از نخبگان برای عضویت در شوراهای مختلف صنعتی و حوزه شهری، برگزاری ۱۵ مورد بازدید استاد محور، پیگیری و جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی، افتتاح کتابخانه و خانه علم زنده یاد دکتر میرجعفر ابریشم‌چیان (خیر) در دانشگاه گیلان از جمله این فعالیت هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا