دارالسلام شیراز؛ سند هویتی فراموش‌شده

دارالسلام شیراز به عنوان یک جاذبه گردشگری ملی معرفی شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز خواستار توجه به آرامستان دارالسلام شیراز شد و گفت: این آرامستان با بیش از هزار سال سابقه، مدفن بسیاری از علما، عرفا، مشاهیر، هنرمندان و دانشمندان بزرگ بوده است و میتواند به عنوان یک جاذبه گردشگری ملی معرفی گردد.

به گزارش سینا پرس فارس، محمد تقی تذروی امروز، 20 خردادماه در یکصد و پنجاه‌ و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور در خصوص وضعیت آرامستان‌های شیراز بیان داشت: آرامستان دارالسلام، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین آرامستان‌های ایران، واقع در شیراز، دارای هزاران کتیبه، سنگ و نقش برجسته تاریخی از قرن ششم هجری تا دوران معاصر است.

او افزود: این آرامستان با بیش از هزار سال سابقه، مدفن بسیاری از علما، عرفا، مشاهیر، هنرمندان و دانشمندان بزرگ بوده است و به عنوان سند هویت شیراز شناخته می‌شود. با این حال، به مرور زمان این مکان ارزشمند در حال فراموشی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد کرد: تابلوها و کتیبه‌هایی که نشان‌دهنده هویت تاریخی و فرهنگی این آرامستان هستند، در ورودی‌های آن نصب شود تا هم خرسندی شهروندان شیرازی و دوستداران میراث فرهنگی حاصل شود و هم این مکان به عنوان یک جاذبه گردشگری ملی معرفی گردد.

تذروی در ادامه با بیان اینکه در شیراز آرامستان‌های محلی مختلفی وجود دارد که برای دفن متوفیان بومی فعال هستند. این آرامستان‌ها از سوی خیرین محلی آمبولانس‌هایی برای حمل و نقل و انتقال متوفیان دریافت کرده‌اند. با این حال، اخیراً جابه‌جایی متوفیان توسط این آمبولانس‌ها در برخی محلات متوقف شده و نیاز است که این انتقال توسط شرکت‌های حمل و نقل متوفی صورت گیرد. این موضوع باعث تحمیل هزینه‌های گزاف به خانواده‌های متوفیان می‌شود و احتمال انحصار این شرکت‌ها نیز وجود دارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: بنابراین، لازم است تا جهت رفاه حال شهروندان، به خصوص اقشار ضعیف جامعه، فعالیت این آمبولانس‌ها از سر گرفته شود.

او همچنین در خاتمه یادآور شد: با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان دارالرحمه شیراز و انتقال عملیات تغسیل، کفن و دفن اموات به آرامستان بهشت احمدی، برخی از شهروندان که دارای قبور در آرامستان دارالرحمه هستند با مشکلاتی مواجه شده‌اند. برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف جابه‌جایی به خانواده‌های متوفیان، ضروریست با هماهنگی اوقاف و مدیریت دارالرحمه، عملیات تغسیل اموات در همان محل آرامستان دارالرحمه صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا